- 1 listopada 1895 r. – do firmy Daimler Motoren-Gesselschaft dołącza Wilhelm Maybach. Obejmuje on stanowisko głównego inżyniera.
- 2 listopada 1894 r. – hrabia Albert de Dion zorganizował spotkanie dla pionierów automobilizmu w swoim domu, w trakcie którego przedstawił plany wyścigu Paryż – Bordeaux. Albert de Dion wygrał wyścig Paryż – Rouen w 1894 r. na parowym ciągniku. Jednak został zdyskwalifikowany, ponieważ uznano, iż ciągnik z przyczepką nie jest pojazdem samobieżnym mogącym przewozić pasażerów. Okazało się wówczas, iż pozostałe miejsca startowe zostały obsadzone przez napędzane silnikami benzynowymi pojazdy Panhard-Levassor. Wówczas baron przeniósł swoje zainteresowania z pojazdów parowych na benzynowe. Skonstruowany w jego firmie silnik był jednym z najbardziej znanych konstrukcji motoryzacyjnych tamtego czasu i powszechnie stosowany. Zaś firma wytwarzająca w 1900 roku ponad 3 tys. aut rocznie była największym producentem aut na świecie. Pojazdy De Dion-Bouton oraz wytwarzane na licencji można było spotkać na wszystkich kontynentach. Szczególnie lubiany był model „Vitourette”. Budowano także motocykle i lokomotywy, a nawet pierwsze bodaj w historii sanie motorowe.
- 3 listopada 1911 r. – powstaje firma Chevrolet Motor Car Company. Zakładają ją William H. Little jako prezes, William C. Durant jako wiceprezes oraz Curtis R. Hatheway jako skarbnik.
- 4 listopada 1841 r. – w miejscowości Ripley w stanie Nowy York na świat przychodzi Benjamin Franklin Goodrich. Goodrich był pionierem w dziedzinie kauczuku i produkcji ogumienia. W roku 1870 dr Benjamin Franklin Goodrich zakłada pierwszą fabrykę kauczuku w Ameryce Północnej. W 1903 r. pierwszy samochód wyposażony w opony BFGoodrich przejechał Stany Zjednoczone. W 1915 r. samochody jadące na oponach Goodrich wygrały dwa razy z rzędu wyścig Indianapolis. A już w 1947 r. pojawiła się pierwsza opona bezdętkowa.
- 5 listopada 1863 r. – urodził się James Ward Packard. J. Packard wraz z bratem Williamem stawiali pierwsze kroki w biznesie, zaczynając od wytwarzania lamp elektrycznych. Zainteresowali się motoryzacją, kiedy J. Packard kupił firmę Winton Motor Carriage. Był do tego stopnia niezadowolony z maszyny Wintona, że zdecydował się skonstruować własną. Wykorzystując warsztaty kooperujące z Packard Electric Company, J.W. Packard w roku 1899 ukończył swój pierwszy automobil, ruszając na przejażdżkę ulicami rodzinnego Warren. Bracia chcieli utrzymać odrębność firm motoryzacyjnej oraz elektrycznej i wraz z zaprzyjaźnionym inżynierem Georgem Weissem założyli rok później Ohio Automobile Company. W 1902 r. zreorganizowaną Ohio Automobile Company przekształcono w Packard Motor Car Company. Pojazdy Packarda były pierwszymi samochodami, które miały takie nowinki techniczne jak koło kierownicze zamiast rumpla sterowego, układ biegów w systemie „H” i pedał gazu.
- 6 listopada 1986 r. – Alfa Romeo odrzuca propozycję przejęcia przez Forda i przyjmuje ofertę przejęcia przez Fiata.
- 7 listopada 1900 r. – w czasopiśmie „The Horseless Age” pojawia się pierwsza całostronicowa reklama firmy Packard. W roku 1899 do braci Packard uśmiechnęło się szczęście – ich dwa automobile kupił niejaki William D. Rockefeller. Była to doskonała reklama, a rok później miał miejsce kolejny szczęśliwy przypadek – pracownik firmy Ohio Automobile Company został aresztowany za jazdę automobilem firmy po ulicach Warren z prędkością 40 mil/h. Rozpowszechniona przez prasę historia jeszcze bardziej wzmocniła wizerunek firmy i wywołała duże zainteresowanie jej produktami. Packard, przebiegły promotor, wymyślił jeden z pierwszych, szerzej znanych sloganów reklamowych w biznesie motoryzacyjnym: „Spytaj kogoś, kto ma już Packarda”. Niezwykłe zdolności reklamowe Packarda doprowadziły do tego, że firma miała więcej klientów niż samochodów do sprzedania. Henry Joy, finansista z Detroit, zaproponował, że dofinansuje firmę, aby zwiększyć jej zdolności produkcyjne.
- 8 listopada 1864 r. – Abraham Lincoln zostaje wybrany na drugą kadencję jako prezydent Stanów Zjednoczonych. Jednym z tych, którzy popierali Lincolna, był 21-letni Henry M. Leland. Później Leland nawiąże do swojego pierwszego w życiu głosowania jako do inspiracji – do nadania nazwy luksusowej marce samochodów, które zacznie produkować w roku 1920.
- 9 listopada 1960 r. – prezesem Ford Motor Company zostaje Robert S. Macnamara.
- 10 listopada 1885 r. – Paul Daimler kończy dwumilową przejażdżkę między Canstadt a Unterturkheim, poruszając się w dwukołowym pojeździe zasilanym benzyną, który niedawno skonstruował jego ojciec, Gottlieb Daimler. Mimo iż wydarzenie to miało małe znaczenie, jest często opisywane jako pierwszy wyścig motocyklowy.
- 11 listopada 1906 r. – Peugeot oficjalnie debiutuje w wyścigach. W wyścigu na torze Rambouillet zajmuje 3., 4. i 8. miejsce. Wyścig ma 126,1 mili.
- 12 listopada 1909 r. – firma Daimler Motoren Gesselschaft rejestruje nazwę Mercedes jako znak towarowy.
- 13 listopada 1908 r. – Ford model T zostaje przedstawiony w Europie. Ma to miejsce w Londynie.
- 14 listopada 1899 r. – w Kolonii – Ehrenfeld powstaje firma Horch & Cie.
- 15 listopada 1908 r. – w Wiedniu przychodzi na świat Carlo Abarth, włoski inżynier konstruktor. 15 kwietnia 1949 roku założył w Turynie Abarth & Co. Przedsięwzięcie sfinansował po części ze sprzedaży rodzinnego hotelu w Merano oraz korzystając z kapitału, którego użyczył mu Armando Scagliarini. Abarth otworzył sklepy w Via Trescate, sprzedając produkowane przez siebie akcesoria samochodowe, głównie tłumiki, charakteryzujące się niskim rezonansem oraz kolektory dostosowane do pracy z wieloma gaźnikami Fiata i silnikami innych producentów. Przejął również szereg modeli Cisitalia, bazujących na Fiacie. Zostały przemianowane na Abarth i oznaczone symbolem skorpiona. Abarth ustanowił szereg rekordów prędkości w wyścigach samochodowych, które także stworzyły jego legendę. Ogółem pobił 131 rekordów w klasach międzynarodowych. W roku 1955 zaś wprowadził do produkcji model Abarth 750, oparty na konstrukcji Fiata 600.
Firma Allemano tworzyła nadwozia roadsterów dla modeli 750 Spider i 850 Spider. W latach 1960-61 wyprodukowała 20 egzemplarzy Carrera dla Porsche z nadwoziem z aluminium. W roku 1962 przedstawiono 1000 Bialbero GT, wyposażony w podwójny wałek rozrządu na bloku Fiata oraz nadwozie zaprojektowane przez Zagato, wyprodukowane w fabryce Abath. Firma niedługo przed kontraktem przeniosła się do większych hal w Corso Marche w roku 1959. W rok później wypuszczono na rynek Simcę GT Stradale. W roku 1966 Abarth wykonał własną wersję Fiata 124 Spider. Prawie co roku produkowano samochód wyścigowy. Formuła 2, Formuła 1, Grupa 6 i inne. Ogólnie Carlo Abarth stworzył 185 różnych modeli.
- 16 listopada 1904 r. – w Los Angeles odnotowano pierwszą kradzież samochodu. Był to biały samochód z silnikiem parowym. Udało się go odzyskać.
- 17 listopada 1906 r. – urodził się założyciel Honda Motor Company, Soichiro Honda, syn kowala z miejscowości Hamamatsu, położonej około 150 mil na południowy zachód od Tokio. Honda, który od najmłodszych lat wykazywał się niezwykłą intuicją do mechaniki, jako piętnastolatek podjął pracę w warsztacie samochodowym w Tokio. W 1928 roku Honda wrócił do rodzinnego Hamamatsu z zamiarem założenia filii warsztatu i oddania się młodzieńczej pasji wyścigów samochodowych. W 1936 r. Honda zdobył swój pierwszy puchar w ogólnojapońskim wyścigu samochodowym, choć o mało nie zginął w wypadku wkrótce po ustanowieniu rekordu prędkości. Po długotrwałej rekonwalescencji Honda porzucił wyścigi, a podczas drugiej wojny światowej służył ojczyźnie, konstruując śmigła. Po wojnie przemysł japoński legł w gruzach, jednak Honda postanowił przekuć miecze na lemiesze i wykorzystać okazję, by założyć własną firmę motoryzacyjną. Po okazyjnej cenie kupił od wojska zbędne silniki do generatorów prądu i zaczął od montowania ich do ram rowerowych. Ponieważ były to czasy, w których trudno było o paliwo, paliwooszczędne pojazdy Hondy stały się bardzo popularne, dzięki czemu we wrześniu 1948 roku Honda mógł w Hamamatsu założyć Honda Motor Company, ze skromnym kapitałem zakładowym o równowartości 1500 dolarów. Firma zaczęła produkować pełną linię wysokiej jakości jednostek o dużej mocy i już w 1955 roku była czołowym japońskim producentem motocykli. Honda okazał się zarówno skutecznym dyrektorem firmy, jak i utalentowanym inżynierem. Na początku lat 60. firma Honda była największym na świecie producentem motocykli. Ogromny sukces sprawił, że w 1962 roku Honda postanowił rozpocząć produkcję samochodów. Pierwszy pojazd Hondy, mały S-360, nie przyjął się na rynku amerykańskim, dopiero w 1972 roku, kiedy pojawiła się Honda Civic 1200, firma zaistniała w przemyśle motoryzacyjnym. Kryzys paliwowy w 1973 r. wyniósł Hondę i inne japońskie marki do czołówki międzynarodowego rynku. Samochody pokroju Hondy Civic okazały się o wiele bardziej solidne i paliwooszczędne niż ich odpowiedniki produkowane wówczas w Detroit i amerykańscy konsumenci entuzjastycznie przyjęli japońskie pojazdy. W 1973 r. Soichiro Honda odszedł na emeryturę, jednak mimo to firma stała się liderem przemysłu, wypuszczając na rynek cieszące się powodzeniem marki, jak np. Accord, który w 1989 r. był najlepiej sprzedającym się samochodem w Ameryce.
- 18 listopada 1908 r. – Overland Automobile Company oraz inna firma kontrolowana przez Johna N. Willysa ulegają konsolidacji w przedsiębiorstwo Willys-Overland Company.
- 19 listopada 1956 r. – Henry Ford II ogłasza, że nową marką Ford Motor Company będzie Edsel i dział produktów specjalnych zostaje przemianowany na dział Edsela.
- 20 listopada 1860 r. – Warren Packard żeni się z Mary E. Doud – ich synowie, William D. Packard i James W. Packard będą założycielami jednej z bardziej luksusowych marek w USA.
- 21 listopada 1929 r. – Mercer Motor Company powstaje w Delaware z myślą o ożywieniu marki Mercer, jednak wyprodukowano tylko jeden egzemplarz, kabriolet coupé 1931.
- 22 listopada 1900 r. – odbyła się jazda próbna prototypu Mercedesa zbudowanego przez Daimler Motoren Gesselschaft według specyfikacji Emila Jelinka. Emil Jelinek był austriackim przedsiębiorcą, który w oszałamiającym tempie, jak na owe czasy, potrafił sprzedawać samochody produkowane przez Daimlera. Jelinek był pod takim wrażeniem samochodu Daimlera, że zaproponował kupno 30 sztuk, jeżeli tylko Daimler wyprodukuje jeszcze mocniejszy model. Rozemocjonowany Jelinek zażądał dodatkowo, aby samochód został nazwany imieniem jego ukochanej córki – Mercedes. Daimler zmarł, zanim prezentowany przez niego Mercedes trafił do sprzedaży, ale mająca romantyczne korzenie nazwa wyniosła firmę na szczyty przemysłu motoryzacyjnego. W 1904 r. samochód Mercedesa przejechał kilometrowy odcinek z prędkością 160 km/h, co było wówczas zapierającym dech w piersiach osiągnięciem. Mercedesy zdominowały świat wyścigów pięć lat wcześniej, nim powstała firma Karla Benza. Kierowcą był Gustav Vischer.
- 23 listopada 1940 r. – Ford Motor Company kończy pierwszy prototyp Jeepa opartego na projekcie American Bantam Car Company.
- 24 listopada 1975 r. – w Bolonii w wieku 77 lat umiera Ernesto Maserati. Maserati był włoskim inżynierem samochodowym i kierowcą wyścigowym. Wraz z braćmi prowadził warsztat samochodowy. Karierę kierowcy sportowego rozpoczął w roku 1924, a w roku 1927 na Maserati Tipo 26 zdobył mistrzostwo Włoch. Uczestniczył w projektowaniu Maserati A6. Później opuścił firmę.
- 25 listopada 1844 r. – Carl Friedrich Benz przychodzi na świat w Pfaffenrot. Benz opracował konstrukcję dwusuwowego silnika spalinowego oraz lekkiego silnika czterosuwowego. Zastosował mechanizm różnicowy. Jest również wynalazcą takich podzespołów, jak: świeca zapłonowa, sprzęgło, gaźnik, chłodnica na wodę i skrzynia biegów.
- 26 listopada 1964 r. – premiera Porsche Carrera GTS 904.
- 27 listopada 1870 r. – przychodzi na świat Joseph Sanford Mack, założyciel firmy Mack.
- 28 listopada 1890 r. – założono firmę Daimler Motoren Gesselschaft.
- 29 listopada 1906 r. – Vincenzo Lancia i Claudio Fogolin tworzą spółkę w celu produkcji samochodów w Turynie.
- 30 listopada 1910 r. – w Szwecji powstaje firma AB Scania VABIS. Firma została założona w 1900 roku pod nazwą Maskinfabriks AB Scania w Malmö. Nazwa firmy pochodzi od krainy Skania w Szwecji. W 1911 roku przedsiębiorstwo połączyło się z innym koncernem motoryzacyjnym (Vagnsfabriks Aktiebolaget i Södertälje), tworząc AB Scania-Vabis. Od 1916 r. głównym akcjonariuszem firmy była rodzina Wallenbergów. W późniejszym czasie sprawowała kontrolę nad firmą za pośrednictwem funduszu inwestycyjnego „Investor AB”. W ostatnich latach kilka koncernów motoryzacyjnych próbowało przejąć kontrolę nad Scanią, skupując jej akcje.
Ekspert PR branży motoryzacyjnej, doświadczony tłumacz techniczny, specjalizacja – motoryzacja. Współpracuje z firmami: Mitsubishi, Denso, Gates, Seat, Ducati, Toyota, Subaru, Triumph, Valtra, Landini, Hyundai, Suzuki i wieloma innymi, również z agencjami tłumaczeń. Twórca Kalendarium Historii Motoryzacji, strony www, na której gromadzi i udostępnia wydarzenia z historii motoryzacji w chronologii kalendarza – „dziś wydarzyło się” oraz ciągle uzupełnia o nowe biografie znanych postaci. Popularyzator wiedzy o historii motoryzacji.
– listopad
Komentarze (0)