Z Emanuele Vicentinim, menadżerem targów Autopromotec, rozmawia red. Mirosław Giecewicz
- W dniach 20-24 maja odbędą się we Włoszech kolejne targi Autopromotec. Czego możemy spodziewać się po tegorocznej edycji?
Targi Autopromotec zawsze były największym międzynarodowym miejscem spotkań, gdzie można zapoznać się z technologiami i wyrobami z każdej dziedziny sektora posprzedażnych usług motoryzacyjnych i gdzie spotkać można globalnych graczy. Również i w tym roku zwiedzający będą mieli okazję do zapoznania się i przetestowania nowych wyrobów, aby na bieżąco być z międzynarodowymi trendami.
Nowy plan działania dla kolejnej edycji został tak sformułowany, aby zoptymalizować doświadczenia odwiedzających. Targi zostały podzielone na sektory, co pozwoli rozplanować wizytę w zależności od własnych zainteresowań. Producenci podnośników oraz branża oponiarska zajmą te same hale co w poprzedniej edycji: 29 (podnośniki), 19, 20 i 22 (opony i sprzęt oponiarski).
Znaczny wzrost zainteresowania notuje sektor części zamiennych (hale 16, 18, 21 oraz część hali 15), który reprezentować będą zarówno wystawcy regularni, jak i nowe firmy. Wiele z nich pojawi się również w „Centrum diagnostycznym” – obszarze zarezerwowanym dla producentów narzędzi diagnostycznych, powiększonym i odgrywającym wiodącą rolę w halach 14 i 15.
Duży sukces może odnieść inicjatywa „Stacja paliw”, na której zaprezentują się renomowane podmioty z sektora stacji paliw i myjni samochodowych. Pokaz zlokalizowany będzie w strefie zewnętrznej 48 i w sąsiadującej z nią hali 25 – tak, aby wszystkie wyroby i usługi związane z pielęgnacją samochodu oraz myjnią znajdowały się pod jednym dachem.
W hali 30 prezentowane będzie wyposażenie do naprawy samochodów i karoserii samochodowych, podczas gdy hala 36, która zawsze poświęcona była sprzętowi motoryzacyjnemu, teraz zarezerwowana będzie wyłącznie dla urządzeń wielofunkcyjnych i narzędzi, w tym sprężarek.
Również w tej edycji Autopromotec będzie gospodarzem projektu „Obsługa pojazdów przemysłowych”, poświęconego wyposażeniu samochodów dostawczych i przemysłowych, komponentom, częściom zamiennym i usługom.
Podsumowując, oczekujemy, że Autopromotec 2015 będzie najpełniejszą, najbardziej zorientowaną specjalistycznie i międzynarodowo edycją w historii.
- Ilu wystawców możemy się spodziewać na Autopromotec 2015? Czy padnie kolejny rekord? Który kraj będzie najliczniej reprezentowany na targach?
Liczba wystawców od wielu lat stale rośnie, co stanowi potwierdzenie naszych prób bezpośredniego dopasowania możliwości producentów do wymagań dystrybutorów i użytkowników.
Jesteśmy świadkami tak dużego wzrostu liczby rejestrujących się wystawców na edycję 2015, że przestrzeń wystawowa w halach przeznaczonych dla dostawców podnośników oraz do prezentacji opon i sprzętu oponiarskiego została wyprzedana już w październiku 2014 r. Odnotowano również bardzo pozytywną reakcję na halę poświęconą częściom zamiennym, obecność w której od dłuższego czasu potwierdzają regularni wystawcy, a która wkrótce przyjmie nowe, ważne firmy z tego sektora.
Prawdopodobnie nadchodzące targi ustanowią nowy rekord w liczbie wystawców – także dzięki kilku nowym, przybyłym z wielu krajów europejskich, ale także z Azji. W minionej edycji wystawcy zagraniczni stanowili 39% ogółu, a my nadal pracujemy nad wzmocnieniem ich obecności. Przewidujemy, że zobaczymy wystawców z mniej więcej tej samej liczby krajów, co oznacza, że najszerzej reprezentowane będę Niemcy, wyprzedzając Chiny, Tajwan, Stany Zjednoczone, Wielką Brytanię, Francję, Hiszpanię i Polskę.
- Autopromotec to targi warsztatowe, adresowane do całej branży, ale z bardzo silną reprezentacją firm oponiarskich. Czy tak duża obecność producentów i dystrybutorów ogumienia i wyposażenia serwisów oponiarskich to obecny trend, czy tak było zawsze?
Sektor oponiarski stanowi historyczną duszę Autopromotec. Już w 1965 roku odbyła się „Wystawa Urządzeń do Bieżnikowania Opon”. Obecnie oferta obejmuje wszystko, co dotyczy kół do każdego rodzaju pojazdów: nowe i bieżnikowane opony, felgi, akcesoria, urządzenia i wyroby związane ze sprzedażą, konserwacją i naprawą opon oraz oczywiście wszystko, co służy do ich bieżnikowania.
Sektor oponiarski na Autopromotec jest również wzmocniony udziałem wielu producentów ogumienia, którzy zajmują ugruntowaną pozycję pośród naszych wystawców. W każdym razie, nawiasem mówiąc, powierzchnie wystawowe zajmowane przez branżę oponiarską zostały prawie wyprzedane, a przyszłoroczne targi gościć będą prawie wszystkich głównych producentów opon na świecie (ok. 200 firm).
- Autopromotec odbywają się we Włoszech – kraju, który jest kolebką producentów wyposażenia warsztatowego. Jaki jest dzisiaj włoski rynek warsztatowy, a w szczególności rynek oponiarski?
Faktycznie, we Włoszech jest najwyższe zagęszczenie producentów wyposażenia. Większość z nich to światowi liderzy w swoich sektorach, sprzedający do 80% produkcji za granicę.
Na włoskim rynku warsztatowym wydatki związane z samochodem, jego utrzymaniem i naprawą nieznacznie wzrosły w ciągu ostatnich lat, co bierze się przede wszystkim ze spadku, jeśli chodzi o sprzedaż nowych samochodów. W ciągu ostatnich 7 lat rynek włoski zmniejszył się o połowę, przeciętnie samochody używane są przez dłuższy czas i wymagają większej liczby wizyt w warsztatach. Liczba serwisów również nieznacznie wzrosła, a w 2013 roku okazało się, że po raz pierwszy krajowe wydatki na utrzymanie i naprawy samochodów przerosły wydatki na zakup nowych pojazdów, co – jak myślę – jest kwestią bardzo znaczącą.
Profesjonaliści branży oponiarskiej stanęli przed większym wyzwaniem, ponieważ ostatnio bardzo ucierpieli wskutek ogólnej koniunktury gospodarczej. Z drugiej strony ciągle odgrywają ważną rolę, jako że opony wciąż są i będą kupowane, montowane i serwisowane. Obecnie, z powodu wprowadzania systemów monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS), wdraża się do podstawowej oferty serwisów oponiarskich elektronikę. Jestem przekonany, że na Autopromotec 2015 firmy przedstawią pewne propozycje tego, jak wykorzystać nowe szanse, aby odnosić w przyszłości kolejne sukcesy. Wystawa zainspiruje odwiedzających i pozwoli utrzymać im swoją działalność w zgodzie z duchem czasu.
- Proszę zachęcić polskie firmy do wzięcia udziału w najbliższej edycji Autopromotec. Kto i dlaczego powinien wziąć w nich udział?
Każda firma działająca na rynku wtórym w sektorze motoryzacyjnym zapozna się na Autopromotec z wieloma możliwościami. Jest to jedyna wystawa będącą własnością stowarzyszeń handlowych, co oznacza, że wystawcy (niektórzy z nich) są współwłaścicielami targów. To z kolei sprawia, że Autopromotec jest wydarzeniem dedykowanym przedsiębiorcom, a także pomaga w stworzeniu „roboczej” atmosfery, z dużą liczbą prezentacji „na żywo”. Nasze targi nie narodziły się w celach handlowych, ale przede wszystkim po to, aby pomóc warsztatom i wszystkim innym specjalistom z posprzedażnego rynku motoryzacyjnego w rozwoju i unowocześnianiu własnych firm.
Autopromotec gromadzi profesjonalistów – nie tylko przedstawicieli sektora przemysłu motoryzacyjnego, ale także użytkowników końcowych, takich jak: mechanicy, lakiernicy, blacharze, oponiarze itd.
Co więcej, w ostatnich latach dużo pracujemy nad promocją międzynarodową. Chcemy zapraszać na Autopromotec coraz więcej zagranicznych delegacji handlowych, co ma duże znaczenie i jest bardzo ważne, jeśli chodzi o rozwój targów. Wystarczy wspomnieć, że podczas minionej edycji targów odbyło się 560 spotkań, w których udział wzięli sprzedający i kupujący, nawiązując w konsekwencji wiele kontaktów biznesowych przede wszystkim z przedstawicielami rynków wschodzących. Po raz pierwszy miały również miejsce spotkania zastrzeżone wyłącznie dla wystawców zagranicznych. Ta międzynarodowa akademia stała się od tego czasu ważną atrakcją dla wszystkich naszych wystawców.
- Dziękuję za rozmowę.
Komentarze (0)