Zawodowy kolarz, kierowca wyścigowy, kierowca rajdowy i biznesmen – Erich Bitter to człowiek wszechstronny, a przy okazji żywa legenda branży motoryzacyjnej. Pięćdziesiąt lat temu Opel zaprezentował pojazd Coupé Diplomat (CD), który nigdy nie wszedł do seryjnej produkcji. To właśnie Bitter, wykorzystując własne nazwisko, wprowadził ten model na rynek jako Bitter CD. Na początku września Bitter złożył wizytę w firmie Glasurit w Münster z okazji udanego zakończenia projektu kolorystycznego Glasurit i Bitter Club International.
Marka premium firmy BASF opracowała kolory dla ponad 90% z 395 wyprodukowanych modeli Bitter Coupé Diplomat, przekładając je na konkretne receptury. Kolory te są dostępne również w bazie kolorów Glasurit (największej tego typu bazie na świecie) – w razie potrzeby można szybko i łatwo uzyskać do nich dostęp.
Projekt podzielono na dwie części: zgromadzenie danych i przeniesienie ich do bazy kolorów.
– Wiele barw, które można zobaczyć na Bitter CD, pochodzi od innych producentów pojazdów. Dlatego naszym pierwszym krokiem było sprawdzenie historycznej dokumentacji, w której zapisywano oznaczenia i numery kolorów dla każdego pojazdu – wyjaśnia Andreas Hartel z jednostki Glasurit ds. pojazdów osobowych, odpowiedzialnej za gromadzenie danych.
Ponadto niektóre kolory, pochodzące z nieznanych marek samochodów, były już dostępne w bazie kolorów Glasurit. W połączeniu z dokumentacją można je przypisać do poszczególnych samochodów. W kilku przypadkach zastosowano barwy firmowe. W ramach dekodowania kolorów Thomas Ebert z Bitter Club International dostarczył oryginalne próbki, aby można było odtworzyć oryginalną barwę każdego pojazdu. Po zgromadzeniu danych informacje przekazano z laboratorium kolorystycznego do bazy kolorów Glasurit. Porównanie pojazdów, które nadal były pokryte oryginalnym lakierem, ze współczesnymi próbkami sprzedażowymi i próbnikami barw wykazało, że kolory nie zawsze sobie odpowiadały. Eksperci z Glasurit i Bitter Club wspólnie decydowali, która próbka danego koloru powinna zostać odtworzona. Obecnie klub wspiera poszukiwania brakujących kolorów.
Martin Wilhelm, rzecznik zarządu Bitter Club International, miał już kontakt z marką Glasurit jako niezawodnym partnerem w czasach, kiedy pracował jako rzeczoznawca motoryzacyjny. Z tego powodu wybrano markę premium firmy BASF.
– Skrupulatna realizacja projektu przez Glasurit i jej wyniki pokazują, że wybraliśmy właściwego partnera – komentuje. – Zapewnia nam on idealną możliwość odtwarzania historycznych kolorów przy użyciu najnowszych technologii.
Pierwszy kontakt pomiędzy Glasurit a Bitter Club International miał miejsce około 2 lat temu. Erich Bitter, założyciel marki Bitter, jest członkiem klubu. Projekt wdrożono w zeszłym roku.
– Ta współpraca jest kolejnym z wielu udanych projektów z rozmaitymi klubami motoryzacyjnymi i producentami samochodów, którym udowodniliśmy naszą kompetencję w dziedzinie kolorystyki. Dzięki takim projektom możemy zwiększać bazę kolorów i tym samym uwypuklać naszą wiodącą pozycję w zakresie autentycznych kolorów historycznych – wyjaśnia Jürgen Book, szef działu Glasurit ds. samochodów klasycznych.
Bitter Club International liczy obecnie 148 członków z 10 różnych krajów. Są w nim osoby z Niemiec, ale i ze Stanów Zjednoczonych, Kanady, Turcji, Wielkiej Brytanii, Belgii i Francji. Założyciel Bitter Automobile zlecił klubowi zachowanie i dystrybucję modeli CD i SC oraz rozpowszechnianie informacji technicznych dotyczących tych samochodów. Klub wyszukuje też części zamienne oraz wydaje certyfikaty weryfikacji danych do pojazdów Bitter CD i Bitter SC. Sportowy coupé Bitter CD był pierwszym pojazdem tej marki. Między jesienią 1973 r. a końcem 1979 r. wyprodukowano zaledwie 395 pojazdów. Standardowe modele marki Opel posłużyły za podstawę dla około 1000 samochodów marki Bitter. W ostatnich latach kilka modeli marki Opel zostało przeprojektowanych z wykorzystaniem nowych elementów stylistycznych marki Bitter – można je rozpoznać po znanym logo na osłonie chłodnicy: „Bitter B”.
5 września br. Glasurit, Bitter Club International oraz sam Erich Bitter przedstawili szczegółowe wyniki w ośrodku Refinish Competence Center marki Glasurit w Münster.
Komentarze (0)