Instalacje gazowe

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Hybryda na gaz
– na przykładzie Lexusa RX 400 z zamontowaną instalacją ZENIT PRO OBD. Technologia napędu hybrydowego obecna jest na rynku motoryzacyjnym od roku 1997, kiedy to pojawiła się w masowej produkcji Toyota Prius. Początkowo model ten traktowany był z pewnym dystansem, jednak w niedługim czasie wyznaczył nowy standard samochodów przyszłości – oszczędnych, ekologicznych i niezawodnych.

W testach na najmniejsze zużycie paliwa w kategorii pojazdów pięcioosobowych ma niezmiennie od lat pierwsze miejsce. Pod względem kosztów serwisowania usterkowość Toyoty dotyczyła (i dotyczy) głównie podzespołów wyposażenia, natomiast jednostki napędowe spisują się bez zarzutu. W związku z tym idea napędu hybrydowego zyskiwała coraz szersze grono zwolenników i obecnie jest ważną częścią branży motoryzacyjnej.  Po piętnastu latach obecności na rynku w ofercie wszystkich wiodących producentów znajdują się samochody z niekonwencjonalnym napędem – hybrydowym czy elektrycznym. Obecnie to już nie tylko eksperyment, ale silna grupa pojazdów użytkowych. Wprowadzane obecnie na rynek seryjne modele korzystające z zasilania alternatywnego cieszą się zainteresowaniem użytkowników ze względu na możliwość uzyskania bardzo niskich kosztów eksploatacji oraz zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska. Rozwiązanie napędu hybrydowego jest wariantem łączącym zarówno oszczędność, jak i dynamikę jazdy, gdyż występuje tu połączenie klasycznej jednostki spalinowej z elektryczną. Ponieważ zarówno silnik spalinowy, jak i elektryczny obok wielu zalet mają swoje ograniczenia, idea napędu hybrydowego zakłada korzystanie z tych pierwszych, a wyeliminowanie drugich.


Zasilanie benzyną wiąże się z kosztami paliwa oraz emisją spalin, silnik elektryczny to w obecnych warunkach niewielki zasięg oraz efektywnie niewielka moc. W ruchu miejskim jest to rozwiązanie idealne, jednak w długich trasach znacznie lepiej spisuje się napęd konwencjonalny (benzynowy) lub połączenie obydwu. Najlepszym rozwiązaniem jest więc kombinacja dwóch rodzajów napędu. Dzięki temu możemy zobaczyć następujące efekty:
- zasilanie elektryczne zastosowane w ruchu miejskim pozwala na zmniejszenie emitowanych do atmosfery zanieczyszczeń,
- zmniejszenie kosztów eksploatacji poprzez zmniejszenie spalania benzyny,
- zwiększenie mocy i momentu silnika przy maksymalnych obciążeniach przy zastosowaniu dwóch rodzajów zasilania.

Standardowo auto hybrydowe korzysta z napędu elektrycznego w warunkach ustabilizowanych, czyli przy stałych, niewielkich prędkościach, np. w ruchu miejskim czy w trakcie manewrów oraz w momencie większych obciążeń, kiedy wspomaga silnik spalinowy. Zasilanie elektryczne jest podczas pracy równoczesnej dodatkowym źródłem mocy i najczęściej dostarcza 20 do 30% mocy silnika podstawowego – spalinowego. Jeśli samochód eksploatowany jest na trasie w stabilnych obciążeniach – napęd realizowany jest przez silnik spalinowy. Jazda pod górę czy przy maksymalnym obciążeniu odbywa się przy użyciu obydwu silników. Jeśli mielibyśmy okazję pojeździć takim autem, to wrażenia z jazdy nie odbiegają od normalnych z wyjątkiem np. powolnego, aczkolwiek efektownego ruszania z miejsca w zupełnej ciszy. Obecnie na rynku funkcjonuje wiele rozwiązań zasilania silników samochodowych. Spróbujmy zatem przyjrzeć się bliżej samochodom hybrydowym. O ile ekologia odgrywa tu niebagatelną rolę i może być przyczyną zakupu samochodu, to zdecydowana większość ludzi skupia się właśnie na oszczędnościach. Oszczędności, na które pozwala eksploatacja napędu hybrydowego w porównaniu z benzyną, są faktem, jednak można to odczuć dopiero po kilku latach jazdy. Auta z zasilaniem hybrydowym są zdecydowanie droższe w zakupie, a różnica w kosztach paliwa jest niewielka. Szczególnie dotyczy to dużych silników montowanych w samochodach cięższych, np. terenowych, gdzie konieczne jest korzystanie z pełnej mocy silnika spalinowego. Na zasilanie czysto elektryczne pozostaje niewiele miejsca. W takich przypadkach uzasadnione wydaje się poszukiwanie dodatkowych rozwiązań pozwalających na uzyskanie oszczędności. Chociaż dla potencjalnego klienta auta hybrydowe jednoznacznie kojarzą się z oszczędnością, to należy wziąć pod uwagę, że kwota wydawana na benzynę w wielu przypadkach będzie wysoka. Może to być argument skłaniający użytkownika do zaadaptowania silnika hybrydowego na zasilanie paliwem LPG.

Ponieważ w najbardziej popularnych rozwiązaniach hybrydowych występuje silnik zasilany benzyną z układem pośredniego wtrysku, można brać pod uwagę zasilenie go paliwem gazowym. W takich przypadkach montaż instalacji gazowej nie powinien stanowić problemu. Trudności mogą wynikać tylko w związku ze zmiennymi warunkami pracy, czyli zmianami zasilania na mieszane lub benzynowe. Rozłączanie silnika i załączanie wymaga od instalacji gazowej precyzji i idealnego zestrojenia z działaniem wtryskiwaczy benzynowych. Moc pojawiająca się przy zasilaniu gazem nie powinna odbiegać od uzyskiwanej z zasilania benzyną. Rozdziałem mocy z poszczególnych silników (elektrycznego i spalinowego) zarządza sterownik na podstawie analizy warunków jazdy i bieżących parametrów pracy silników. Zmiany zasilania są bardzo szybkie, płynne i niezauważalne dla użytkownika. Dlatego też od sytemu gazowego wymagana jest niezawodność i dokładność podawania paliwa. Przykładem samochodu z silnikiem hybrydowym z zastosowaną konwersją na LPG jest LEXUS RX 400 z samochodową instalacją gazową ZENIT PRO OBD. Jest to auto cieszące się na rynku amerykańskim dużym zainteresowaniem ze względu na komfort i układ zasilania silnika pozwalający na obniżenie kosztów eksploatacji. Samochód napędzany jest sześciocylindrowym silnikiem benzynowym o poj. 3,3 l. Moc silnika wynosi 211 KM. Pierwszy silnik elektryczny dysponuje mocą 167 KM, która przenoszona jest bezpośrednio na układ skrzyni biegów, natomiast drugi silnik o mocy 68 KM napędza tylko tylną oś. Dzięki płynnemu i automatycznemu rozkładowi obciążeń na poszczególne silniki auto, pomimo dużej masy własnej, jest bardzo dynamiczne i elastyczne. Spalanie benzyny wynosi średnio 10-12 l/100 km, jednak przy jeździe dynamicznej, na krótkich odcinkach, dochodzi do 13-14 litrów. Kwota wydawana na paliwo w ciągu roku to ok. 9-10 tys zł, oszczędności z tytułu jazdy na gazie wynoszą więc 4-5 tys. Przy większych przebiegach rocznych (powyżej 15 tys. km) okres amortyzacji instalacji LPG znacznie się skraca.

Montaż instalacji odbył się w firmie Auto-Mida-Gaz w Dąbrowie Górniczej. W przedstawionym Lexusie RX 400 zastosowano znany na rynku nowoczesny sterownik ZENIT PRO OBD radomskiej firmy Auto-Gaz Centrum. Pozostałe podzespoły to reduktor VITO tego samego producenta (o mocy do 250 KM) oraz wtryskiwacze HANA (kolor zielony 41/50 KM/cyl). Wydatek reduktora i wtryskiwaczy dobrany został pod kątem mocy silnika benzynowego. Układ współpracuje z systemem OBD pojazdu w celu dostrajania mieszanki gazowej w trybie dynamicznym (podczas normalnej eksploatacji pojazdu). Korzystanie z odczytów układu diagnostycznego pojazdu jest najlepszym rozwiązaniem dla współpracy instalacji LPG z ECU benzyny, ponieważ zapewnia utrzymanie mieszanki LPG na właściwym poziomie bez ryzyka zmian fabrycznych wartości. Dzięki temu samochód nie odbiega dynamiką od zasilania konwencjonalnego, a spalanie LPG wynosi 10-12 l/100 km. W systemie ZENIT PRO OBD jest również możliwość uruchamiania silnika bezpośrednio na zasilaniu gazowym (przy odpowiedniej temperaturze reduktora), co ma zasadnicze znaczenie, gdyż rozruch w warunkach jazdy miejskiej odbywa się bardzo często. Dodatkowo w aucie zainstalowano układ lubryfikacji zaworów firmy JLM.

Przykład Lexusa RX 400 przełamuje niechlubną opinię przedstawiającą zasilanie LPG jako rozwiązanie do starszych samochodów. Zaawansowane technologicznie instalacje gazowe, takie jak np. ZENIT PRO OBD, są idealnym rozwiązaniem dla nowoczesnych, wymagających samochodów.

Piotr Grabowski
Specjalista ds. technicznych
Auto-Gaz Centrum

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony