Pojęcie hybrydy w samochodzie kojarzone jest z połączeniem dwóch rodzajów napędu. Firma Textar rozszerza je na tarcze hamulcowe.
Istotne zmiany w branży motoryzacyjnej zachodzą niemal z dnia na dzień. Dziś trudno porównywać konstrukcje samochodów powstałe na przestrzeni nawet ostatnich lat. Wydawałoby się, że pewnych elementów nie da się już udoskonalić i np. tarcze hamulcowe nadal będą jednym, monolitycznym odlewem. Inżynierom z firmy Textar udało się jednak wykonać je z dwóch odmiennych materiałów.
Hybrydowa tarcza hamulcowa Textar składa się z aluminiowej komory połączonej nitami z pierścieniem ciernym, który odlany został z żeliwa szarego o podwyższonej zawartości węgla. Użycie aluminium przede wszystkim obniżyło wagę jednej tarczy, w porównaniu do monolitycznego odlewu aż o 15-20%. W praktyce każdy lżejszy element wpływa na mniejsze zużycie paliwa, a tym samym ogranicza emisję dwutlenku węgla. Przy niższej masie pojazdu poprawiają się również właściwości jezdne oraz skraca droga hamowania.
Jednocześnie pozostawienie żeliwa szarego pozwala na zachowanie uzyskiwanych dotychczas właściwości tarczy. To przede wszystkim odporność na gwałtowny wzrost temperatury, a tym samym odkształcanie i wolniejsze ścieranie powierzchni na styku z klockami. Na krawędziach odlewu bądź tarczy wciąż pozostają otwory zapewniające optymalną wentylację.
– Przed producentami samochodów stawiane są coraz ostrzejsze wymagania odnośnie do ekologii, co przekłada się głównie na emisję CO2. W rzeczywistości dotyczy to przede wszystkim niezależnych poddostawców części i podzespołów – dodaje Mirosław Przymuszała, przedstawiciel marki Textar w Polsce. – Nasza firma prowadzi takie prace w ramach Light Technology Program. Jednym z efektów jest innowacyjna tarcza hamulcowa wykonana z połączenia aluminium i żeliwa.
Hybrydowe tarcze hamulcowe Textar są już dostępne do gamy modeli BMW zarówno na przednią, jak i tylną oś. W każdym opakowaniu znajdują się również wszystkie śruby mocujące.
Komentarze (0)