Poznań ponownie motoryzacyjną stolicą Polski. Na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich zorganizowano Forum Motoryzacji i Kongres Move, w ramach którego na jednej ze scen odbywała się konferencja EV Solutions. Podczas oficjalnego otwarcia ogłoszono wyniki konkursu na Dziennikarza Roku 2025.
Relacja Marcina Żaaka, głównego organizatora konferencji
II Forum Motoryzacji zgromadziło przedstawicieli branży, ekspertów technicznych, producentów, dostawców oraz pasjonatów nowoczesnych rozwiązań motoryzacyjnych, stając się miejscem wymiany doświadczeń, prezentacji innowacji oraz dyskusji o przyszłości transportu, elektromobilności oraz bezpieczeństwie w Polsce i Europie. Podczas forum poruszono tematy dotyczące bezpieczeństwa, prezentacje przedstawili eksperci w tym temacie, między innymi Mariusz Mankiewicz – prezes Dekra Polska oraz Sławomir Olszowski – ekspert BETIS. Bezpieczeństwo to jedno z wyzwań stojących przed sektorem w obliczu transformacji technologicznej. Wystąpienia prelegentów i panele dyskusyjne przyciągnęły liczne grono uczestników, potwierdzając rosnące znaczenie tego wydarzenia w kalendarzu branżowym.
Rynek motoryzacyjny w Polsce to bardzo ważna gałąź gospodarki. Nasz kraj na tle Unii Europejskiej przedstawił Tomasz Bęben, prezes SDCM, który omówił regulacje unijne dotyczące tego sektora oraz dostęp do informacji dla warsztatów niezależnych.
Ze względu na ewoluujący rynek motoryzacji, elektromobilność i transformacje zmienia się wiele w podejściu do warsztatu i jego wizerunku, jako „zielonej przystani” dla pojazdów. Przed właścicielami wiele wyzwań, a co za tym idzie – kosztów. Doskonale podsumowała to prezentacja Danuty Michałus-Sokołowskiej, menedżer w firmie Petronas.
Na szczególne uznanie zasłużyły prezentacje: Lecha Sitnika – profesora na wydziale mechanicznym Politechniki Wrocławskiej, Karola Rytla – dyrektora PISKP, Adriana Mirowskiego – prezesa firmy Onyx, Michała Cieślaka – dyrektora firmy Euro-Tach oraz Andrzeja Bogdanowicza – prezesa OZPS. Połączenie fachowości branżowców z nauką i biznesem zawsze procentuje ciekawymi wnioskami i pomysłami. Jednym z nich była koncepcja inwestowania w nowoczesne systemy pozyskiwania i zarządzania energią, co mogłoby w przyszłości ograniczyć uzależnienie technologii motoryzacyjnych od tzw. „brudnej energii”.
Wszystko to może się udać, jeśli zaczniemy kształcić fachowców na miarę naszych czasów. Przypomniała o tym wypowiedź Marka Stępnia, dyrektora PZM. Ten wątek znalazł rozwinięcie w wypowiedzi Pawła Tuzinka, prezesa ZDS, który zwrócił uwagę na problemy warsztatów z pozyskaniem wykwalifikowanych pracowników.
Nawet jeśli transformacja technologiczna przyspiesza, a kadry będą gotowe na nowe wyzwania, warsztaty muszą zadbać o odpowiednie doposażenie. Na ten temat wypowiadali się Jarosław Cichoń, prezes WSOP, oraz Adam Widera, dyrektor firmy Italcom. Obaj zapowiadali rychłe zmiany w wizerunku, obsłudze i wyposażeniu warsztatu.
Zwieńczeniem spotkania była debata pod hasłem „Akceptowalna cena bezpieczeństwa – technika, prawo, człowiek”, która skłoniła uczestników do refleksji nad granicami kompromisu między kosztami a życiem i zdrowiem użytkowników dróg. W debacie dodatkowo udział wzięli przedstawiciele branży szkoleniowej i inwestorskiej, Rafał Kosiński i Mateusz Gawroniuk z Akademii Praktycznych Umiejętności oraz Marek Mielnik, wiceprezes WPIP.
II Forum Motoryzacji potwierdziło, że współpraca i dialog są kluczem do rozwoju branży, która wciąż stoi przed wieloma wyzwaniami, ale także ogromnymi szansami. Tak jak motoryzacja dotyczy nas wszystkich, tak i te przemiany nie pozostaną bez echa w naszym życiu.






Komentarze (0)