Warto wiedzieć

9 miesięcy temu  30.01.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Ile nowych samochodów zostało zarejestrowanych w Polsce w 2023 roku?

Z roku na rok w naszym kraju rejestruje się coraz więcej nowych samochodów. Polacy niezaprzeczalnie wracają do rzeczywistości sprzed pandemii, jednak już z zupełnie nowymi upodobaniami. Najnowszy raport* Związku Dealerów Samochodów przedstawia nie tylko to, jak w ostatnich 12 miesiącach zmieniała się dynamika pierwszych rejestracji nowych samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych, pokazuje także, jakie typy napędów były najchętniej wybierane.

2023 rok był pierwszym w ostatnich latach, kiedy w ciągu żadnego miesiąca nie zostały odnotowane spadki w rejestracjach samochodów osobowych w skali „rok do roku”. Oznacza to, że każdy z ostatnich 12 miesięcy był lepszy pod względem liczby zarejestrowanych nowych samochodów od swojego odpowiednika w 2022 roku. W roku 2023 zarejestrowano w Polsce 475 032 nowe samochody osobowe, co daje średnio niecałe 40 tysięcy rejestracji miesięcznie. Jest to wynik o ponad 13% lepszy niż przed rokiem.
W Polsce niezmiennie przeważają tzw. rejestracje na firmę, które stanowią ponad 70% wszystkich pierwszych rejestracji osobówek. To oznacza, że mniej niż 30% nowych samochodów jest zarejestrowanych na osoby prywatne. Warto mieć na uwadze, że w 2023 r. zarejestrowano 64 522 samochody dostawcze do 3,5 t, co jest wynikiem o 3,7% lepszym niż przed rokiem. Łącznie z pojazdami osobowymi daje to pokaźny wynik – 539 554 rejestracje nowych samochodów do 3,5 t.
W pozostałych kategoriach wyniki w skali rok do roku pozostają w większości również pozytywne. Pojazdów ciężarowych (3,5-16 t) pojawiło się aż 36,3% więcej niż w 2022 r., co dało wynik 3694 sztuk. Jedynie pojazdów ciężarowych powyżej 16 t zarejestrowano nieco mniej niż w 2022 r., ale wynik 31 778 sztuk jest zaledwie o 1,2% słabszy od zeszłorocznego.
Rok 2023 okazał się być przełomowym pod względem preferowanego typu napędu. Dotychczasowa dominacja samochodów benzynowych została skutecznie przełamana już w sierpniu. Od tamtego czasu nieustanie najchętniej wybierane są pojazdy niskoemisyjne, a dokładnie hybrydy typu HEV oraz MHEV, których w samym grudniu zarejestrowano 17 453. To ponad 1,5 tysiąca więcej samochodów niż w przypadku napędów czysto benzynowych w skali miesiąca. Pozostałe typy napędów, czyli pojazdy zasilane olejem napędowym, LPG, pojazdy bateryjne i hybrydy plug-in, przez cały rok utrzymywały swoją popularność na relatywnie stabilnym poziomie.
– Przebicie magicznej granicy 0,5 miliona rejestracji samochodów do 3,5 t jest dla nas wszystkich bardzo ważnym osiągnięciem. Oznacza to, że wracamy do wyników sprzed 2020 r., gdy rynek był jeszcze zdrowy – komentuje Paweł Tuzinek, prezes Związku Dealerów Samochodów. – Bardzo interesujący nie tylko dla dealerów, ale całej branży automotive jest wzrost popularności tzw. miękkich hybryd. Ostatnie miesiące 2023 r. pokazały, że był to najpopularniejszy typ wybieranego napędu. Jeżeli zsumujemy wyniki hybryd miękkich, plug-in i samochodów elektrycznych, może się okazać, że niedługo pojazdy zero- i niskoemisyjne będą stanowić ponad 50% całego rynku.

*Raport został przygotowany przez Związek Dealerów Samochodów w oparciu o informacje dostarczone przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, a same dane przedstawione przez organizacje rynku motoryzacyjnego pochodziły z bazy CEP. 

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony