Zgodnie z polskimi i unijnymi przepisami sprzedawcy nowych samochodów nie powinni wymagać od nabywców dokonywania przeglądów technicznych wyłącznie w autoryzowanych stacjach obsługi (ASO) pod groźbą utraty gwarancji. Takie działanie może być uznane za porozumienie ograniczające konkurencję pomiędzy importerami i ASO, którego skutki są niekorzystne zarówno dla kupujących samochody, jak i niezależnych warsztatów.
Prezes UOKiK w ramach badania rynku sprawdził, czy tego typu praktyki stosują polscy importerzy samochodów. Przeanalizowano działania 14 importerów (Ford Polska, Stellantis Polska, Nissan Sales Central&Eastern Europe, Mazda Motor Logistics Europe, Opel Poland, Toyota Motor Poland Company Limited, FCA Poland, BMW Vertriebs, MMC Car Poland, Mercedes-Benz Polska, Kia Motors Polska, Renault Polska, Hyundai Motor Poland, Volkswagen Group Polska), którzy były odpowiedzialni za sprzedaż następujących marek samochodów osobowych: Ford, Nissan, Citroën, DS i Peugeot, Mazda, Opel, Toyota, Lexus, Fiat, Abarth, Alfa Romeo, Jeep, BMW, Mini, Mercedes, Smart, Kia, Renault, Dacia, Alpine, Hyundai, Volkswagen, Škoda, Audi, Seat, Porsche. Prezes urzędu objął również badaniem ponad 70 przedsiębiorców – dealerów lub ASO – należących do sieci badanych importerów.
– Wątpliwości wzbudziły działania importerów pięciu marek: Ford, Nissan, Citroën, DS i Peugeot – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny. – Po przeprowadzonej interwencji przedsiębiorcy zmienili swoje praktyki i nie będą ograniczać uprawnień z tytułu gwarancji tylko ze względu na serwisowanie samochodów poza autoryzowanymi stacjami obsługi. To dobra wiadomość tak dla kierowców, którzy kupili lub planują kupić nowe samochody z salonów, jak i dla niezależnych warsztatów naprawczych.
Ford
Ford Polska oferuje nabywcom samochodów dodatkową, płatną usługę serwisowania pojazdów w dowolnym ASO po upływie podstawowej gwarancji. Jednocześnie spółka zastrzegała, że realizacja zakupionych uprawnień jest możliwa, jeśli wszystkie przeglądy techniczne będą odbywały się w ASO. Po interwencji prezesa UOKiK zmieniła swój regulamin i obecnie serwisowanie pojazdu poza autoryzowaną siecią dealerską nie powoduje automatycznej utraty uprawnień w ramach dodatkowej usługi. Przedsiębiorca zamieścił informację o zmianie na stronie internetowej, poinformował o niej swoje autoryzowane warsztaty oraz wysłał maile i SMS-y do klientów.
Nissan
W celu utrzymania gwarancji nabywcy samochodów marki Nissan mieli obowiązek dokonywania przeglądów lub corocznej kontroli nadwozia u dealerów samochodów Nissan lub w autoryzowanych stacjach obsługi. Po wystąpieniu prezesa UOKiK spółka Nissan Sales Central&Eastern Europe usunęła ten wymóg, o czym poinformuje klientów i zaproponuje podpisanie odpowiedniego aneksu do książki gwarancyjnej.
Citroën, DS i Peugeot
Spółka Stellantis Polska, importer samochodów marek Citroën, DS i Peugeot, oferuje nabywcom pojazdów dodatkowe usługi gwarancyjne w ramach tzw. umów serwisowych, obejmujących m.in. usunięcie skutków awarii. Kierowca był do niedawna zobowiązany do wykonywania wszystkich czynności serwisowych oraz związanych z obsługą pojazdu w ASO lub w sieci operatora assistance. Spółka zmieniła swoje praktyki, obecnie dopuszcza możliwość napraw również w niezależnych warsztatach, jeśli są one dokonywane zgodnie ze standardem marki. Przedsiębiorca zamieścił informację o zmianach na stronach internetowych poszczególnych marek i powiadomił autoryzowane stacje obsługi oraz dystrybutorów nowych pojazdów.
Jakie działania są niezgodne z prawem?
Warto podkreślić, że prezes UOKiK zakwestionował praktyki ograniczania uprawnień z tytułu gwarancji wyłącznie z uwagi na fakt dokonywania przeglądów lub serwisów poza ASO. Warto pamiętać, iż usługi te muszą być dokonywane zgodnie ze standardami danej marki. Wykonanie przeglądu, naprawy czy serwisu niezgodnie z tymi standardami może powodować utratę uprawnień wynikających z udzielonej gwarancji.
Komentarze (0)