
11 marca 2025 roku odbyło się inauguracyjne spotkanie Grupy Roboczej Rynku Samochodów Używanych, powołanej przez Związek Dealerów Samochodów. W spotkaniu wzięli autoryzowani dealerzy oraz firmy z otoczenia branży.
Jak czytamy w komunikacie ZDS, na spotkaniu pojawili się przedstawiciele Grupy Cichy-Zasada, Porsche Inter Auto, MM Cars, Karlik, Toyota Nowakowski, Mitcar, Bemo Motors oraz członkowie wspierający ZDS – firmy BCA oraz autoDNA. 11 marca br. omówiono najważniejsze zmiany prawne i wyzwania związane ze sprzedażą pojazdów używanych. Tematem, który wzbudził największe zainteresowanie była kwestia obecnie obowiązujących cen na rynku portali ogłoszeniowych. Omówione zostały również sprawy związane ze zmianami w rejestracji pojazdów, problematyką zawiadomienia o zbyciu pojazdu oraz kwestie dotyczące wciąż otwartego tematu rozszerzenia tzw. tablic dealerskich na pojazdy używane.
Polski rynek używanych samochodów
Dodajmy tu, że średni wiek aut oferowanych na polskim rynku wtórnym wynosi najczęściej 10 lat. Jak długo używane auto czeka na nowego właściciela? Z danych AAA AUTO wynika, że najszybciej na rynku wtórnym w tym roku sprzedają się samochody z silnikami diesla, które na nowych właścicieli czekały nieco ponad 38 dni. Nieznacznie dłużej czekały na sprzedaż auta z silnikami benzynowymi – 41 dni. Natomiast, najszybciej rośnie tempo sprzedaży samochodów elektrycznych, które stanowią mniej niż 1 proc. oferty na rynku wtórnym. Sprzedają się one szybciej o 4 dni niż w 2024 roku, ale na nowych właścicieli czekają niemal 60 dni.
Okazuje się, że w Czechach i na Słowacji sprzedaż używanego samochodu trwa najdłużej – średnio 57 dni, a w Polsce jest on znacznie krótszy i wynosi 39 dni wobec 43 dni w 2024 roku. Natomiast, czas sprzedaży używanych samochodów elektrycznych wciąż przyspiesza - w Polsce zmalał o 4 dni rok do roku, a w Czechach aż o 17 dni.
Fot. Związek Dealerów Samochodów
Komentarze (0)