We Frankfurcie, podczas 63. targów IAA, MANN+HUMMEL przedstawi techniczne innowacje prezentujące kompetencje systemowe dla zarządzania powietrzem i płynami w obrębie silnika. Poprzez nowe idee firma udowadnia także swoje kompetencje w układzie spalinowym i wspiera szczytne cele producentów samochodów zarówno pod względem zwiększenia mobilności, jak i dalszego ograniczenia emisji spalin i zużycia paliwa.
Obniżanie emisji spalin i zużycia paliwa dla większej mobilności dziś i jutro znajduje się w centrum zainteresowania inżynierów z MANN+HUMMEL. Jako partner rozwojowy i dostawca na wyposażenie seryjne dla międzynarodowego przemysłu samochodowego stawia na kompetencje w zakresie filtracji, systemów filtracji, integracji funkcji i na nowe idee przy tworzeniu nowych produktów, które były zaprezentowane podczas 63.targów IAA we Frankfurcie. Przykładem tego jest m.in. innowacyjny filtr cząstek oleju napędowego, który produkowany będzie przez firmę w Ludwigsburgu od końca 2009 roku na pilotażowej linii w najnowocześniejszej technologii.
Nowe technologie dla filtrów cząsteczkowych oleju napędowego
Filtry cząsteczkowe znajdują się na wyposażeniu niemal wszystkich nowoczesnych silników Diesla. Dzięki nim cząsteczki sadzy w spalinach są odpowiednio filtrowane. Tym samym silniki spełniają już obowiązujące i przyszłe przepisy w zakresie emisji spalin. MANN+HUMMEL w produkcji tych filtrów bazuje na długoletnich doświadczeniach w produkcji kompaktowych wkładów filtracyjnych. W ten sposób udoskonalona forma kompaktowego filtra powietrza z papieru stałą się nośnikiem dla nowego filtra cząsteczkowego oleju napędowego. Do tego specjaliści z Ludwigsburga stworzyli homogeniczny papier w technice nawoju, jak ma to miejsce w produkcji filtrów powietrza. Podczas produkcji wykorzystywana jest nowoczesna technologia produkcji. Nośnik papierowy zanurzany jest w zawiesinie ceramicznej, która całkowicie zamyka włókna papieru. Na koniec papier jest wypalany, a jednocześnie cząsteczki ceramiczne są spiekane. W końcowej fazie tego procesu produkcji powstaje filtr cząsteczkowy oleju napędowego.
Wobec dotychczas dostępnych na rynku filtrów cząsteczkowych oleju napędowego przyszły produkt z MANN+HUMMEL będzie się charakteryzował znacznie większą powierzchnią osadzania cząstek sadzy. Dodatkowo, z powodu ograniczonego ciśnienia spalin obniżone będą wartości emisji dwutlenku węgla. To nowe rozwiązanie pozwoli też konstruktorom na większą swobodę w projektowaniu zabudowy tego filtra, jak i w kształtowaniu wzoru. Ponadto, możliwa będzie integracja dodatkowych funkcji. Będzie m.in. możliwa integracja katalizatora, co pozwoli na zaoszczędzenie miejsca montażu.
Więcej wydajności z mniejszym litrażem
Nowym zaworem sterującym turbosprężarką MANN+HUMMEL wspiera utrzymujący się trend w kierunku coraz bardziej oszczędnych i małolitrażowych silników, które często dodatkową moc czerpią z turbosprężarki lub kompresora. W przypadku nowych silników 3-litrowych do sześciozaworowego silnika Diesla w Jaguarze, obok stale aktywnej turbosprężarki przy pełnym obciążeniu, uruchamia się druga. Właśnie dla takiej funkcji stworzono nowy zawór sterujący. Umiejscowiony on jest między osadzeniami cylindrów silnika V, gdzie spotykają się przewody powietrza obu turbosprężarek przed chłodnicą. Przy częściowym obciążeniu silnik pracuje z większąmocą z turbosprężarek. Jeżeli kierowca mocniej wciśnie pedał gazu, to rośnie ciśnienie w układzie i jak tylko ciśnienie w drugiej turbosprężarce przewyższy ciśnienie pierwszej, to otwiera się ciśnieniowo balansujacy zawór. W ten sposób silnik przełącza się w ciągu jednej dziesiątej sekundy harmonijnie, bez zbędnego momentu obrotowego z pojedynczej na podwójną pracę. Silnikowi to odpowiada i pozwala rozwinąć jednocześnie moment obrotu do najwyższej wartości 600 newtonometrów. Przy szczególnie mechanicznie i termicznie obciążonej grupie MANN+HUMMEL wykorzystuje swoje know-how z produkcji łącznikowych rur ssawnych w technologii z modułów olejowych. W przyszłości MANN+HUMMEL chce produkować zawory powietrza doładowującego z elementów hybrydowych tworzyw sztucznych. Odpowiednie próby – jakie były przeprowadzane z obudową kompresorów turbosprężarek – wykonane przez inżynierów koncentrują się obecnie na możliwościach odpowiednich materiałów. Zastępowanie różnych materiałów tworzywami sztucznymi otwiera przy tym nowe możliwości techniczne i wzornicze. Tak dzieje się również w przypadku misek olejowych z tworzywa sztucznego.
Niższa waga oszczędza paliwo
Postępujące zastępowanie metalu tworzywami sztucznymi wpływa również na wzrost udziału komponentów z tworzyw sztucznych w obrębie i w samym silniku. Predysponowaną do takiej wymiany częścią jest miska olejowa. MANN+HUMMEL od połowy lat dziewięćdziesiątych ub. stulecia dobitnie wykazał zalety misek olejowych z tworzyw sztucznych, które produkowane są już seryjnie. Samochody z każdą zoptymalizowaną pod względem wagi częścią są lżejsze i zużywają tym samym mniej paliwa. To z kolei obniża emisję spalin i chroni środowisko.
Wysoki potencjał integracji funkcji
Miski olejowe z tworzywa sztucznego oferują ponadto jeszcze inne zalety. Nadają się one bowiem znacznie lepiej dla integracji funkcji aniżeli zwyczajowe rozwiązania z metalu. Integracja dalszych komponentów pozwala na osiągnięcie dodatkowych korzyści pod względem kosztów, wagi, powierzchni montażu i samego montażu. Do takiej integracji nadają się np. przewody olejowe, rura ssawna oleju, sito oleju, osobny rezerwuar oleju oraz blachy faliste. Duży potencjał pod względem technicznym i ekonomicznym oferuje także montaż kompletnego modułu oleju łącznie z filtrem oleju i chłodnicą oleju.
Komentarze (0)