Terostat 8630 2K HMLC oraz Terostat 9000 PL HMLC
Wklejane szyby czołowe w samochodach stanowią bardzo ważny element konstrukcyjny nadwozia, który ma wpływ na zwiększenie sztywności karoserii i tym samym zwiększenie bezpieczeństwa.
W poniższym artykule postaramy się zasygnalizować niektóre aspekty technologii wklejania szyb w odniesieniu do bezpieczeństwa. Najwyższym priorytetem podczas wymiany wklejanej szyby samochodowej jest ponowne zapewnienie bezpieczeństwa i cała technologia powinna być temu podporządkowana. Materiały, tzn. klej do szyb, podkład, aktywator, odtłuszczacz, muszą być ze sobą właściwie dobrane i tylko producenci tych materiałów potrafią to zrobić właściwie. Używanie dowolnych, przypadkowo dobranych materiałów do wklejenia szyby może być powodem reklamacji. Kolejna bardzo ważna sprawa to czas, po którym można oddać samochód do eksploatacji. Do tego, aby klej związał i osiągnął odpowiedni poziom wytrzymałości, a samochód był bezpieczny, jest potrzebny pewien minimalny czas.
Zdjęcie samochodu po teście zderzeniowym.
Wszystkie kleje do szyb mają na tubach lub w kartach danych technicznych oznaczenia, które mówią ile wynosi czas gotowości samochodu do jazdy, tzn. minimalny czas po wklejeniu szyby, po którym można oddać samochód do eksploatacji. Czas utwardzania/polimeryzacji klejów do szyb i czas gotowości do jazdy, to dwa różne parametry, które nie są ze sobą ściśle związane. W przypadku jednoskładnikowych klejów poliuretanowych (1-K PUR) czas utwardzania/polimeryzacji, zależy od temperatury i wilgotności powietrza. Tzw. warunki normalne to 23°C i min. 50 proc. wilgotności względnej powietrza. Dla tych warunków prędkość utwardzania/polimeryzacji klejów typu 1-K PUR wynosi ok. 4 mm grubości ścianki na 24 godziny. Skąd zatem oznaczenia na klejach 6h, 4h, 2h, 1h, a nawet 15 min? To tak zwany czas gotowości samochodu do jazdy, po którym poziom bezpieczeństwa samochodu spełnia wymagania normy zderzeniowej z USA, FMVSS 208/212 (50 km/h, 100 proc. pokrycia).
Od wielu lat w Europie bada się bezpieczeństwo samochodów wg nowych norm Euro NCAP (64km/h, 40 proc. pokrycia). Samochodom przyznaje się gwiazdki. Norma europejska jest znacznie bardziej wymagająca. Obecnie żaden z jednoskładnikowych klejów do szyb nie jest w stanie spełnić wymagań stawianych przez normę Euro NCAP po czasie utwardzania liczonym w pojedynczych godzinach. Aby po wymianie wklejanej szyby czołowej, z zastosowaniem jednoskładnikowego kleju do szyb, przy 23°C i min. 50 proc. wilgotności względnej powietrza, samochód tzw. 5 gwiazdkowy był ponownie 5 gwiazdkowym, muszą upłynąć ok. 72 godziny, tj. 3 doby! Proszę sobie wyobrazić, jaki poziom bezpieczeństwa ma samochód, któremu wklejono szybę w zimie, gdy temp. powietrza wynosi ok. 0°C lub niżej, zastosowano jednoskładnikowy klej poliuretanowy i pozwolono wyjechać już po 2 godzinach. Co może się stać, gdyby doszło do wypadku? Strach pomyśleć.
Jedynym, oferowanym na rynku, klejem do szyb, który oficjalnie spełnia wymagania normy Euro NCAP, dla którego czas gotowości samochodu do jazdy wynosi 2 godziny dla samochodów osobowych oraz 5 godzin dla ciężarówek i autobusów, jest klej firmy Teroson Terostat 8630 2K HMLC. Jest to klej dwuskładnikowy, który po aplikacji utwardza się w całej swojej objętości niemal niezależnie od warunków atmosferycznych. Dzięki specjalnie opracowanej formule, klej posiada wyjątkowo długi tzw. czas wklejania - 30 minut. Dzięki temu można go również stosować do wklejania dużych ciężkich szyb w autobusach i ciężarówkach, gdzie zużywa się kilka opakowań kleju i wklejanie trwa dłużej. Po zastosowaniu tego kleju, pojazdy już po 5 godzinach od wklejenia szyby mogą wrócić do pracy. To pozwala zmniejszyć koszty związane z przestojem w warsztacie.
Gama produktów Teroson do klejenia szyb (kleje, primery, zmywacz itd.).
Firma Henkel Polska ma w swojej ofercie handlowej pełną gamę klejów do szyb oraz materiałów towarzyszących. Nowością jest bezpodkładowy klej do szyb Terostat 9000 PL HMLC, który jest w pełni zgodny ze wszystkimi tradycyjnymi (poliuretanowymi) klejami do szyb stosowanymi przy produkcji samochodów.
Aby wyjaśnić więcej szczegółów i odpowiedzieć na ewentualne pytania, zapraszamy do kontaktu z konsultantami technicznymi firmy Henkel Polska, dział Henkel Adhesives Technologies Industry, tel. (022) 565 62 00, infolinia 0 801 111 222.
mgr inż. Radosław Salamonik,
konsultant techniczny w firmie
Henkel Polska Sp. z o.o.
Dział Henkel Adhesives Technologies Industry
Wklejane szyby czołowe w samochodach stanowią bardzo ważny element konstrukcyjny nadwozia, który ma wpływ na zwiększenie sztywności karoserii i tym samym zwiększenie bezpieczeństwa.
W poniższym artykule postaramy się zasygnalizować niektóre aspekty technologii wklejania szyb w odniesieniu do bezpieczeństwa. Najwyższym priorytetem podczas wymiany wklejanej szyby samochodowej jest ponowne zapewnienie bezpieczeństwa i cała technologia powinna być temu podporządkowana. Materiały, tzn. klej do szyb, podkład, aktywator, odtłuszczacz, muszą być ze sobą właściwie dobrane i tylko producenci tych materiałów potrafią to zrobić właściwie. Używanie dowolnych, przypadkowo dobranych materiałów do wklejenia szyby może być powodem reklamacji. Kolejna bardzo ważna sprawa to czas, po którym można oddać samochód do eksploatacji. Do tego, aby klej związał i osiągnął odpowiedni poziom wytrzymałości, a samochód był bezpieczny, jest potrzebny pewien minimalny czas.
Zdjęcie samochodu po teście zderzeniowym.
Wszystkie kleje do szyb mają na tubach lub w kartach danych technicznych oznaczenia, które mówią ile wynosi czas gotowości samochodu do jazdy, tzn. minimalny czas po wklejeniu szyby, po którym można oddać samochód do eksploatacji. Czas utwardzania/polimeryzacji klejów do szyb i czas gotowości do jazdy, to dwa różne parametry, które nie są ze sobą ściśle związane. W przypadku jednoskładnikowych klejów poliuretanowych (1-K PUR) czas utwardzania/polimeryzacji, zależy od temperatury i wilgotności powietrza. Tzw. warunki normalne to 23°C i min. 50 proc. wilgotności względnej powietrza. Dla tych warunków prędkość utwardzania/polimeryzacji klejów typu 1-K PUR wynosi ok. 4 mm grubości ścianki na 24 godziny. Skąd zatem oznaczenia na klejach 6h, 4h, 2h, 1h, a nawet 15 min? To tak zwany czas gotowości samochodu do jazdy, po którym poziom bezpieczeństwa samochodu spełnia wymagania normy zderzeniowej z USA, FMVSS 208/212 (50 km/h, 100 proc. pokrycia).
Od wielu lat w Europie bada się bezpieczeństwo samochodów wg nowych norm Euro NCAP (64km/h, 40 proc. pokrycia). Samochodom przyznaje się gwiazdki. Norma europejska jest znacznie bardziej wymagająca. Obecnie żaden z jednoskładnikowych klejów do szyb nie jest w stanie spełnić wymagań stawianych przez normę Euro NCAP po czasie utwardzania liczonym w pojedynczych godzinach. Aby po wymianie wklejanej szyby czołowej, z zastosowaniem jednoskładnikowego kleju do szyb, przy 23°C i min. 50 proc. wilgotności względnej powietrza, samochód tzw. 5 gwiazdkowy był ponownie 5 gwiazdkowym, muszą upłynąć ok. 72 godziny, tj. 3 doby! Proszę sobie wyobrazić, jaki poziom bezpieczeństwa ma samochód, któremu wklejono szybę w zimie, gdy temp. powietrza wynosi ok. 0°C lub niżej, zastosowano jednoskładnikowy klej poliuretanowy i pozwolono wyjechać już po 2 godzinach. Co może się stać, gdyby doszło do wypadku? Strach pomyśleć.
Jedynym, oferowanym na rynku, klejem do szyb, który oficjalnie spełnia wymagania normy Euro NCAP, dla którego czas gotowości samochodu do jazdy wynosi 2 godziny dla samochodów osobowych oraz 5 godzin dla ciężarówek i autobusów, jest klej firmy Teroson Terostat 8630 2K HMLC. Jest to klej dwuskładnikowy, który po aplikacji utwardza się w całej swojej objętości niemal niezależnie od warunków atmosferycznych. Dzięki specjalnie opracowanej formule, klej posiada wyjątkowo długi tzw. czas wklejania - 30 minut. Dzięki temu można go również stosować do wklejania dużych ciężkich szyb w autobusach i ciężarówkach, gdzie zużywa się kilka opakowań kleju i wklejanie trwa dłużej. Po zastosowaniu tego kleju, pojazdy już po 5 godzinach od wklejenia szyby mogą wrócić do pracy. To pozwala zmniejszyć koszty związane z przestojem w warsztacie.
Gama produktów Teroson do klejenia szyb (kleje, primery, zmywacz itd.).
Firma Henkel Polska ma w swojej ofercie handlowej pełną gamę klejów do szyb oraz materiałów towarzyszących. Nowością jest bezpodkładowy klej do szyb Terostat 9000 PL HMLC, który jest w pełni zgodny ze wszystkimi tradycyjnymi (poliuretanowymi) klejami do szyb stosowanymi przy produkcji samochodów.
Aby wyjaśnić więcej szczegółów i odpowiedzieć na ewentualne pytania, zapraszamy do kontaktu z konsultantami technicznymi firmy Henkel Polska, dział Henkel Adhesives Technologies Industry, tel. (022) 565 62 00, infolinia 0 801 111 222.
mgr inż. Radosław Salamonik,
konsultant techniczny w firmie
Henkel Polska Sp. z o.o.
Dział Henkel Adhesives Technologies Industry
Komentarze (0)