Oświetlenie w samochodach stanowi ważną i podstawową kwestię naszego bezpieczeństwa na drogach. Nieodpowiednio ustawione światła mogą nie oświetlać zbliżających się na drodze zagrożeń lub oślepiać innych kierowców. Jednak to nie wszystkie funkcje, jakie oświetlenie może pełnić w samochodach.
Inteligentne światła
Ile razy podczas długich podróży, po zmroku każdy z nas został oślepiony przez nadjeżdżający z naprzeciwka samochód? Sytuacja ta szczególnie często ma miejsce w trakcie pokonywania zakrętów lub gdy kierowcy włączają światła drogowe i zapominają o ich wyłączeniu w momencie pojawienia się innych samochodów na drodze. Rozwiązaniem tych sytuacji może być system wprowadzony w nowych BMW serii 3 przez firmę HELLA.
Z okazji 40-lecia BMW serii 3 HELLA opracowała dla najnowszej odsłony tego modelu oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne. Prócz możliwości wyboru jednego z trzech rodzajów reflektorów przednich (halogenowe z charakterystycznymi „Angel eyes” do jazdy dziennej, ksenonowe oraz w pełni LED-owe), oświetlenie zaprojektowane przez HELLĘ ma wbudowaną funkcję samodzielnego dostosowywania natężenia oraz sposobu oświetlania drogi zależnie od tego, czy jedziemy w mieście, czy jesteśmy w trasie. Dodatkowo asystent świateł drogowych automatycznie dostosowuje światła, aby nie oślepiały innych kierowców nadjeżdżających z naprzeciwka. Co więcej, reflektory LED mają możliwość dzielenia wiązki światła, aby przy włączonych na stałe światłach drogowych (tylko poza terenem zabudowanym) nie oślepiały one pojazdów nadjeżdżających z przeciwnego kierunku przy ciągłym zachowaniu oświetlania przeszkód znajdujących się nawet do 400 metrów przed samochodem.
Po nitce do kłębka
Każdy z nas zostawił kiedyś samochód na parkingu w centrum handlowym, gdzie alejki wyglądają tak samo, przez co trudno znaleźć swój pojazd. Sytuacja jest jeszcze gorsza, gdy parking jest słabo oświetlony lub w ogóle nie ma oświetlenia.
Pomocnym w takich sytuacjach będzie system HELLA wprowadzony w nowych BMW serii 7. Wystarczy wcisnąć przycisk znajdujący się w kluczyku, aby samochód został podświetlony z obu stron. Dodatkowe LED-owe oświetlenie umiejscowione jest w progach, po obu stronach samochodu – w przeciwieństwie do poprzednich rozwiązań tego typu, gdzie diody znajdowały się za lusterkami lub pod panelem bocznym drzwi kierowcy.
System zaprojektowany przez firmę HELLA pozwala na oświetlenie samochodu w taki sposób, żeby był widoczny już ze znacznej odległości – poszukiwanie ułatwia jasno oświetlony obszar o promieniu 4 metrów wokół auta. W systemie „poszukiwania” zastosowano układ wielu mikrosoczewek, co daje duże natężenie emitowanego światła. Dodatkowo, kiedy panel LED-owy zostanie np. zabrudzony w kilku miejscach, nie powoduje to znacznego obniżenia poziomu oświetlenia, ponieważ wciąż kilka innych mikrosoczewek skierowanych jest w tym samym kierunku.
LED-owa przyszłość
Coraz więcej nowoczesnych samochodów wyposażanych jest w światła LED ze względu na ich możliwości, którym coraz trudniej jest dorównać światłom w technologii ksenonowej. Nie dziwi więc fakt, że Audi postanowiło w swoim nowym A4 wykorzystać technologię LED opracowaną przez firmę HELLA.
Podobnie jak w przypadku BWM serii 3 rozwiązanie zaproponowane w Audi to dynamiczny, pracujący w czasie rzeczywistym system adaptacyjny dostosowujący oświetlenie do aktualnego natężenia ruchu i rodzaju drogi.
Dodatkową funkcją zaproponowanego przez firmę HELLA oświetlenia wnętrza jest zbliżeniowy wyłącznik lampek sufitowych. Wystarczy przysunąć rękę do czujnika znajdującego się w wewnętrznej lampce, aby włączyć lub wyłączyć oświetlenie w kabinie samochodu.
Komentarze (0)