Instalacje gazowe

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Instalacja CNG
– alternatywne zasilanie. Popularność zasilania aut z silnikami spalinowymi alternatywnymi źródłami energii stale rośnie. O ile paliwo LPG jest powszechnie znane i stosowane w Polsce do celów transportowych prywatnych, o tyle paliwo CNG jest wykorzystywane głównie do celów transportu publicznego.

17641 Zenit pro obd left Przykładem godnym naśladowania są kraje takie jak Niemcy czy Włochy, w których państwo oprócz promocji wspiera także rozwój rynku CNG. Władze niemieckie upowszechnienie zasilania pojazdów paliwem CNG uznają za jeden z ważniejszych celów swoich działań. Dla obywateli nabywających nowe auta przystosowane do zasilania CNG przewidziano dotacje bezpośrednie oraz korzystniejszy niż w stosunku do innych paliw poziom opodatkowania. Podobnie jest we Włoszech. Tam władze w sposób szczególny traktują samochody zasilane alternatywnie do benzyny, w tym oczywiście zasilane sprężonym gazem ziemnym, których nie obowiązują administracyjne ograniczenia ruchu pojazdów. Można powiedzieć: „Państwo przyjazne obywatelowi – obywatel przyjazny środowisku”, co ma potwierdzenie w dużej ilości zarejestrowanych aut przystosowanych do zasilania CNG w tych krajach. Niemniej  jednak oprócz zachęt i pomocy ze strony władz lokalnych czy krajowych istotna jest dostępność instalacji dedykowanych do zasilania paliwem CNG, które oferuje rynek. Wybierając instalację CNG czy LPG do samochodu, warto kierować się doświadczeniem producenta. Wieloletnia obecność na rynku samochodowych instalacji gzowych Auto-Gaz Centrum przekłada się na wysoką jakość oferowanego asortymentu. Najlepszym przykładem tej zależności jest innowacyjny produkt kategorii PREMIUM, sekwencyjny system wtrysku gazu ZENIT PRO OBD. Zyskał on zaufanie montażystów i uznanie użytkowników. Jest dedykowany do silników 4, 6 i 8-cylindrowych zarówno wolno ssących, jak i doładowanych. Dla osiągnięcia maksymalnych możliwości instalacji gazowej ważne jest zastosowanie odpowiednich i wysoko cenionych podzespołów, dlatego jako doświadczony producent sterownika ZENIT PRO zalecamy montaż następującego zestawu do samochodów z silnikami 6-cylindrowymi: ZENIT PRO 6 cyl., reduktor AT 12, wtryskiwacze HANA, przełącznik AG, wiązka elektryczna, filtr fazy lotnej z wkładem poliestrowym, MAPsensor oraz manometr.

17640 ZENIT PRO OBD 8 CNG right Do silników 8-cylindrowych doradzamy zastosowanie nieco różniącej się kompletacji: ZENIT PRO OBD 8 cyl., reduktor Vario, wtryskiwacze HANA, przełącznik AG, wiązka elektryczna, filtr fazy lotnej z wkładem poliestrowym, MAPsensor oraz manometr. ZENIT PRO OBD to inteligentne rozwiązanie stworzone w odpowiedzi na potrzeby rozwijającego się rynku samochodowych instalacji gazowych. Wykorzystany bardzo wydajny procesor z technologią „double memory” oraz dokładnie opracowane algorytmy pozwalają sterownikowi ZENIT PRO na precyzyjne określenie mieszanki dla układów takich, jak: valvetronic, multiair czy valvematic. Technicy, projektując sterownik, zastosowali półprzewodniki w sterowaniu kluczami, dzięki czemu wtryskiwacze benzynowe i gazowe otwierają się w tym samym czasie. Montaż instalacji CNG dla jednych dyktowany jest kwestią ekonomiczną, dla innych troską o środowisko naturalne. Jest oczywiste, że samochody zasilane paliwami gazowymi w znacznie mniejszym stopniu szkodzą środowisku. Mniej inwazyjny dla atmosfery skład emisji spalin przy zastosowaniu ZENIT PRO OBD jest spowodowany stałą korektą dawki gazu niezależnie od tego, jak wcześniej zaprogramowana została mapa bazowa. Bardzo istotną ze względu na zasilanie CNG cechą ZENIT PRO OBD jest możliwość emulowania dwóch sond lambda. Paliwo CNG z uwagi na właściwości fizyko-chemiczne musi być spalane w silniku jako mieszanka bogata. Aby utrzymać ten stan na poziomie bezpiecznym dla katalizatora i jednocześnie nie doprowadzić do utraty jego mocy, stosuje się modyfikację charakterystyki sond lambda. Wówczas ECU benzyny nie rejestruje błędów mieszanki.

Powyższe kompletacje wtrysków do CNG ze sterownikiem ZENIT PRO OBD zasilają auta zarówno w Polsce, jak i za granicą. Zdecydowanie częściej samochody z instalacją CNG w samochodach osobowych można spotkać w krajach z szerzej niż w Polsce rozwiniętą infrastrukturą umożliwiającą tankowanie tego paliwa. Liczby wyjaśniają wiele:
- we Włoszech od połowy roku 2012 działa już ponad 950 stacji;
- w Niemczech ponad 900 i wciąż powstają plany dalszego rozwoju sieci dystrybucji paliwa CNG.

Charakterystyczne jest, że dominującą grupą użytkowników instalacji CNG są miejskie przedsiębiorstwa komunikacyjne, gdzie instalacja gazowa daje wymierne korzyści ekonomiczne nawet w krótszym okresie – miesiąca, a nie roku. Obecnie w Polsce instalacje CNG zasilające autobusy miejskie, głównie Jelcze i Solarisy, spotkać można w Radomiu, Rzeszowie, Elblągu, Gdyni, Inowrocławiu, Komornikach, Krakowie, Mielcu, Mysłowicach, Oławie, Przemyślu, Słupsku, Tarnowie, Toruniu, Tychach, Wałbrzychu, Wrocławiu czy w Zamościu. Miejskie przedsiębiorstwa komunikacyjne mają najczęściej własne stacje tankowania niedostępne dla innych użytkowników aut z instalacjami CNG – ci mają do wyboru 30 stacji na terenie całej Polski. Zasilanie samochodu sprężonym gazem ziemnym jest dużo mniej kosztowne niż zasilanie benzynowe, a jednocześnie równie efektywne – cena za m³ sprężonego gazu ziemnego oscyluje w granicach 3 zł, a benzyny wciąż rośnie, zbliżając się do 6 zł za litr.

Obniżenie miesięcznych wydatków na paliwo jest priorytetem każdego właściciela pojazdu. Ta składowa miesięcznego budżetu dla wielu stanowi jeden z głównych i największych kosztów. Montaż instalacji gazowej w samochodzie jest wyborem słusznym i zdecydowanie opłacalnym. Samochód jest podstawowym środkiem transportu. Co więcej, bardzo często jeden samochód służy właścicielowi kilka lat. Dlatego ważny jest wybór doświadczonego i cenionego producenta instalacji.

Anna Osowska
Auto-Gaz Centrum

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony