Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Inteligentne rozwiązania BASF dla branży motoryzacyjnej (1)
Liczba samochodów stale rośnie. Do roku 2020 na świecie będzie około 1,2 mld pojazdów, co stanowi wzrost o niemal 300 mln w porównaniu do 2012 r.

Wzrost liczby ludności, rosnące standardy życia, postępująca urbanizacja, zmiany klimatyczne i ograniczona dostępność paliw kopalnych – przed obszarem o nazwie „mobilność” stają coraz to nowe wyzwania. Wymaga to nowych rozwiązań, które będą zgodne z zasadą zrównoważonego rozwoju i energooszczędności. BASF pracuje nad materiałami i rozwiązaniami, które będą elementami pojazdów przyszłości – zarówno tradycyjnych samochodów z silnikiem spalinowym, jak i pojazdów hybrydowych i elektrycznych. O tym mogliśmy dowiedzieć się szerzej podczas zorganizowanej niedawno konferencji firmy BASF.


Oszczędność i ekologia ręka w rękę
Pojazdy przyszłości będą musiały być bardziej wydajne i przyjazne dla środowiska niż dziś. Dzięki szerokiemu zakresowi produktów, od tworzyw sztucznych dla lekkich konstrukcji, przez katalizatory po dodatki do benzyny i oleju, BASF jest kluczowym dostawcą umożliwiającym branży motoryzacyjnej redukcję emisji dwutlenku węgla. BASF posiada olbrzymie doświadczenie w tworzeniu innowacyjnych technologii kontroli emisji dla wszystkich rodzajów pojazdów. Firma współpracuje z klientami na rzecz tworzenia oszczędnych rozwiązań spełniających najbardziej rygorystyczne normy emisji, takich jak np. selektywna redukcja katalityczna (SCR) na filtrze. Umożliwia ona kontrolę poziomu tlenków azotu (NOx) oraz cząstek stałych (popiołu) w emisjach z silników wysokoprężnych. Technologia ta jest niezwykle trwała i pozwala utrzymać wysokie osiągi, a także zapewnia niską masę i zmniejsza wymaganą ilość miejsca na instalacje. W chińskich miastach Nanjing i Hangzhou w 2011 r. pojawiły się nowe autobusy wyposażone w zaawansowane rozwiązania kontroli emisji BASF, pozwalające lokalnym firmom transportowym na oszczędne spełnienie standardów emisji normy IV, a tym samym – poprawienie jakości miejscowego powietrza. W porównaniu z autobusami spełniającymi wymogi normy III pojazdy zgodne z normą IV mogą emitować o 30 proc. mniej tlenków azotu oraz o 90 proc. mniej cząstek stałych. Rozwiązaniem zapewniającym dalszą poprawę wydajności pojazdów i zmniejszenie ilości spalanego paliwa jest zastosowanie lekkich konstrukcji, np. rezygnacja z elementów metalowych na rzecz tworzyw sztucznych. Już teraz współczesne samochody zawierają około 15 proc. tworzyw sztucznych, a w ciągu kilku lat odsetek ten zwiększy się nawet do 25 proc. Zmniejszenie wagi pojazdu o 100 kg obniża zużycie paliwa o około 0,4 litra na 100 kilometrów. Tworzywa sztuczne BASF umożliwiają taką oszczędność, ponieważ wykonane z nich elementy zastosowane w karoserii, nadwoziu, a także w wyposażeniu wnętrza i silnika, mogą ważyć nawet o połowę mniej niż ich metalowe odpowiedniki. Dodatki do paliw firmy BASF utrzymują silniki w dobrym stanie i chronią cały układ paliwowy. Gama wyrobów w tym zakresie obejmuje pakiety poprawy osiągów dla silników benzynowych i wysokoprężnych, gwarantujące czystość silnika, mniejsze zużycie paliwa, odpowiednio niższe poziomy emisji i wyższy komfort jazdy. Smary do układów przenoszenia napędu i osi napędowych Emgard spełniają wymogi dłuższych okresów gwarancyjnych dla średnich i ciężkich pojazdów użytkowych, oferują dłuższy czas eksploatacji poszczególnych elementów oraz wyznaczają nowe standardy zgodności z przepisami ochrony środowiska. Jeśli chodzi o lakiery, BASF wprowadził m.in. przyjazne dla środowiska powłoki katodowe CathoGuard 800 i 900. Katodowe powłoki ochronne to pierwsza warstwa farby kładziona na karoserię. Chroni ona przed korozją powierzchnie, narożniki i otwory. Wspomniane dwie linie produktowe powłok gwarantują optymalną ochronę metalu i nie zawierają cyny, zgodnie z obowiązującymi przepisami europejskimi. Nowe powłoki malarskie zawierają także mniej niż jeden procent rozpuszczalników. We wspólnym – firm Daimler i BASF – projekcie koncepcyjnego samochodu Smart znajdziemy odporne na zarysowania bezbarwne powłoki iGloss firmy BASF. Ta niezwykle twarda, przezroczysta powłoka redukuje tworzenie się kłopotliwych mikrorys, które mogą pojawić się w wyniku korzystania z myjni. Daimler to pierwszy producent pojazdów, który wprowadza iGloss do palety powłok OEM. Tą niezwykle odporną na zarysowania powłoką lakierniczą pokrywane są w fabryce w Bremie modele Mercedes-Benz E-Class Coupe, SLK i SL.

Większe bezpieczeństwo i komfort
Bezpieczeństwo osób znajdujących się w pojazdach zwiększają pianki poliuretanowe firmy BASF. Stosuje się je np. w deskach rozdzielczych, zagłówkach i podsufitkach, co zmniejsza ryzyko obrażeń pasażerów w razie wypadku. Jeśli chodzi o podwozie, to poliuretanowe elementy Cellasto tłumią drgania, co zwiększa bezpieczeństwo i komfort jazdy. Systemy amortyzacyjne Cellasto firmy BASF stosuje zdecydowana większość producentów pojazdów. Pianka Elastoflex, stosowana w siedzeniach pojazdów osobowych, ciężarowych i autobusów, przy obniżaniu ich masy i wysokości zapewnia użytkownikom wysoki komfort podróżowania. Elastoskin, poliuretanowa, natryskowa powłoka nakładana na panele przyrządów i obicia drzwi, oferuje wagę niższą nawet o 30 proc. względem obecnych technologii wykańczania powierzchni. Zarówno wrażenia dotykowe, jak i miękkość spełniają najbardziej rygorystyczne wymagania klientów. Elastoskin zapewnia też swobodę twórczą projektantom, precyzyjnie odtwarza kontury i wykazuje dużą odporność na starzenie się. Dodatkową zaletą tego tworzywa jest jego miękkość uzyskana dzięki podkładowi Elastoflex – elastycznemu systemowi pianki poliuretanowej. Z podobnej pianki produkuje się lekkie, odporne na wysokie temperatury osłony silnika, które zmniejszają poziom hałasu. Nowoczesne płyny hamulcowe BASF są synonimem bezpieczeństwa i najwyższych osiągów nawet w najbardziej wymagających warunkach pracy. Płyny hamulcowe Hydraulan gwarantują maksymalne bezpieczeństwo. Glysantin to oryginalny płyn chłodzący do silnika firmy BASF, które gwarantuje potrójną ochronę: przed korozją, przegrzaniem i zamarzaniem. Zaprezentowany w Smarcie lekki fotel zawiera wiele innowacyjnych materiałów opracowanych przez firmę BASF. Najważniejszym jego elementem jest jednoczęściowe, samonośne siedzisko, o wadze znacznie mniejszej niż w tradycyjnych siedziskach, a jednocześnie zapewniające ten sam poziom bezpieczeństwa. Tradycyjne podgrzewanie fotela zastępują tak zwane e-włókniny – cienki materiał pokryty specjalnie przystosowanymi, przewodzącymi powłokami. Bezpośrednie podgrzewanie zapewnia przyjemne uczucie ciepła. Zastosowanie w fotelach miękkich pianek pozwala zmniejszyć wagę fotela, a jednocześnie – dzięki zastosowaniu różnych stref twardości – gwarantuje większą ergonomię.

Ciąg dalszy za miesiąc.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony