Film edukacyjny Mobil 1 z Lewisem Hamiltonem w roli głównej
Każdy samochód potrzebuje dobrego smarowania, które zabezpieczy silnik przed uszkodzeniem i szybszym zużyciem. Oleje silnikowe zmniejszają tarcie, a dzięki temu wpływają na zmniejszenie zużycia paliwa, spadek emisji spalin i wzrost mocy pojazdu. Ta ostatnia cecha jest szczególnie ważna na torach wyścigowych, gdzie o kolejności zawodników na mecie mogą decydować ułamki sekundy. Kwestie ochrony i chłodzenia silnika są ważne w każdych warunkach eksploatacyjnych, niezależnie od tego czy jedziemy z rodziną na wakacje, czy też startujemy w wyścigu. Nie wszyscy zdają sobie sprawę z faktu, że nawet oleje syntetyczne są wytwarzane z ropy naftowej. Zapraszamy do obejrzenia filmu edukacyjnego Mobil 1, który pokazuje w jaki sposób wytwarza się olej syntetyczny:
część 1
http://www.youtube.com/watch?v=mZBINP3RzmI
część 2
http://www.youtube.com/watch?v=gfcxejNJGWQ
Pokłady ropy naftowej leżą ukryte w różnych miejscach na świecie. Producent olejów Mobil 1 stosuje najnowocześniejsze technologie umożliwiające eksplorację złóż w różnych warunkach geologicznych i geograficznych. Często w odległych i trudno dostępnych rejonach Ziemi. Po zbadaniu złoża ustawiana jest platforma wiertnicza. Największe platformy ExxonMobil są większe od boiska futbolowego i wyższe niż 25- piętrowy budynek. Dotarcie do właściwego złoża może wymagać wielu tygodni, a nawet miesięcy wierceń.
ExxonMobil wydobywa około 4,2 mln baryłek ropy naftowej dziennie. Ropa naftowa jest przewożona w bezpieczny dla środowiska sposób do rafinerii transportem lądowym lub morskim. W ostatnim czasie nie odnotowano wycieków z tankowców używanych przez ExxonMobil, a wycieki w trakcie operacji przeładunkowych wyniosły zaledwie ułamek pojemności łyżeczki od herbaty na każdy milion transportowanych baryłek. Największym na świecie statkiem wykorzystywanym do wydobycia, składowania i przeładunku ropy jest Kizomba, należąca do ExxonMobil. Jednostka ta może składować do 2,2 mld baryłek ropy. Kolejnym krokiem jest poddanie ropy naftowej procesowi rafinacji. Po odsoleniu ropa jest wprowadzana do instalacji ogrzewającej, po czym mieszanina rozgrzanych frakcji ropy oraz ich par jest wprowadzana do wieży destylacyjnej. Instalacja ta służy wydzieleniu różnych rodzajów węglowodorów znajdujących się w ropie naftowej. Osady pozostające na dnie wieży służą produkcji mineralnej bazy olejowych środków smarowniczych i mogą zawierać miliony różnych układów cząsteczkowych!
Pomimo że środki smarownicze produkowane w oparciu o oleje na bazie mineralnej mogą zapewniać dobre parametry użytkowe, oleje Mobil są wytwarzane na bazie składników zawierających węglowodory syntetyczne (SHC). Najpierw następuje rozerwanie długich łańcuchów cząsteczek węglowodorów na etylen, a następnie ich odbudowa poprzez dodanie większej ilości atomów węgla i wodoru. Cząsteczki stworzone przez człowieka, czyli „syntetyczne”, pozwalają uzyskać bardzo czyste oleje, które stanowią około 80 proc. składników oleju Mobil 1, pracującego w silniku bolidu Formuły 1 – Vodafone McLaren Mercedes. Olej używany w silnikach bolidów zawiera precyzyjnie dobrane i zmieszane składniki, pozwalające silnikowi na uzyskanie najwyższych osiągów oraz wytrzymanie skrajnie wysokich temperatur i obciążeń występujących przy 18 000 obr./min. Badane są różne składniki i dodatki, których celem jest uzyskanie mieszanek zwiększających moc silnika i redukujących jego zużycie oraz pozwalających na dotrzymanie kroku postępowi w konstrukcji silników. Nowa mieszanka olejowa musi zostać dokładnie zbadana. Po pierwsze, zaawansowane programy symulacyjne sprawdzają, czy właściwości nowych mieszanek spełniają wymagania silników. Następnie, nowa mieszanka olejowa musi przejść specjalne próby laboratoryjne. Proces ten może potrwać kilka miesięcy.
Po uzyskaniu pomyślnych wyników olej przechodzi dalsze próby. Nowy olej wlewa się do specjalnego silnika ustawionego na stanowisku testowym, aby sprawdzić jego niezawodność i utratę mocy. Dodatkowo, podczas każdego wyścigowego weekendu Formuły 1, specjaliści ExxonMobil pobierają próbki oleju i testują go w mobilnym laboratorium w celu zebrania ważnych informacji na temat funkcjonowania oleju i silnika. Szybki przepływ oleju jest najważniejszy dla zapewnienia prawidłowej ochrony ponad 300 elementom silnika, w których temperatury mogą przekroczyć 300 stopni Celsjusza. Mobil 1 działa w warunkach, przy których oleje niższej jakości ulegają zniszczeniu. Nawet w trakcie postoju wszystkie powierzchnie pokryte są cienką warstewką oleju. Technologia oleju Mobil 1 stosowana w silniku bolidu Formuły 1 jest taka sama, jak w samochodach poruszających się po drogach publicznych. Dokładniej mówiąc, zaawansowana technologia przeciwzużyciowa SuperSyn, stosowana obecnie w olejach Mobil 1, to rezultat badań nad olejem dla bolidów Formuły 1. ExxonMobil zbiera swoje doświadczenia z torów wyścigowych i wykorzystuje tę bezcenną wiedzę do opracowania nowych środków smarowniczych, które pozwalają na uzyskiwanie coraz lepszych osiągów przez miliony samochodów na całym świecie.
Komentarze (0)