Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  02.04.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Jak się matuje lakier?

W świecie lakierów samochodowych coraz większą popularnością cieszą się matowe powłoki lakierowe, nadające oryginalny, unikatowy wygląd. Wybór takiej powłoki związany jest często z obawą o zdolność czyszczenia oraz odporność na zarysowania. Te wątpliwości powinien rozwiać fakt, że w armii powłoki te są znane i używane już od dawna, a ich dodatkowym celem jest kamuflaż.

Co to znaczy, że powierzchnia jest matowa? Podobnie jak kolor, także połysk oraz mat to subiektywne wrażenia, które są określane przez nasze zmysły. A wszystko to związane jest ze światłem. Daną powierzchnię odbieramy w konkretnym kolorze dlatego, że z całego spektrum kolorystycznego światła odbijane są właśnie te cząsteczki, które odpowiadają kolorowi tej powierzchni. Intensywność odbicia światła zależy od jej gładkości. Jak wiemy, największym połyskiem charakteryzuje się lustro, którego powierzchnia jest absolutnie gładka. Natomiast jeśli będziemy mieli do czynienia z tzw. mikrocząsteczkami (powierzchnia będzie lekko chropowata), wówczas spora część światła zostanie rozproszona i tylko niewielka jego część zostanie odbita. I właśnie w takim przypadku mówimy o powierzchni matowej.
W celu powstania takiej mikrochropowatej powierzchni dodawane są do lakieru dodatki, np. krzemionki czy woski. Po aplikacji lakieru zawierającego takie dodatki w trakcie suszenia cząstki środków matujących zostają równomiernie rozłożone w warstwie filmu i tworzy się cienka, mikrochropowata warstwa. Typowy rozmiar takich cząsteczek tworzących mikrostrukturę to 4-10 mikronów. Chropowatość daje zatem zmniejszenie połysku.


Na stopień matu wpływ ma wiele czynników. Na pewno dobór odpowiednich środków matujących, spoiwa czy rozcieńczalników ma ogromne znaczenie, ale i sposób aplikacji jest bardzo istotny. Im cieńsza warstwa lakieru, tym większy efekt matu, dlatego zaleca się nakładanie dwóch cienkich warstw lub 1,5 warstwy lakieru z efektem matu. Szybkość odparowania rozcieńczalnika również wpływa na uzyskanie bardziej chropowatej powierzchni, czyli większego matu.
Na rynku jest kilka produktów, dzięki którym możemy osiągnąć efekt matu w naprawach samochodowych. Można zastosować bezbarwny lakier matowy, jak CM 10 marki Profix lub różnego rodzaju pasty matujące, które w odpowiednich proporcjach dodaje się do 2-komponentowego lakieru akrylowego lub do lakieru bezbarwnego, otrzymując w ten sposób pożądany stopień matu. Do tej pory użytkownicy takich dodatków napotykali na problem, jakim było opadanie na dno puszki środków matujących. Firma Multichem, wykorzystując najnowocześniejsze dodatki, opracowała produkt dający wysoki stopień matu (żywica matująca 003), któremu wspomniany problem jest obcy.
Dysponując takim dodatkiem, możemy w każdej chwili z naszego lakieru 2K uzyskać lakier matowy.

Magdalena Kubacka
Kierownik Laboratorium Badawczo-Rozwojowego

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony