Jeden pojazd ciężarowy wyprodukowany 20 lat temu wytwarza tyle samo spalin co piętnaście obecnie produkowanych pojazdów tej samej klasy
Euro 6, ostatnia norma określająca standardy emisji, weszła w życie we wrześniu 2015 roku, wprowadzając do warsztatów bardziej skomplikowane technologicznie rozwiązania. Jak spełnić jej wymogi?
Norma narzuciła obniżenie dopuszczalnej ilości pyłu zawieszonego i tlenków azotu (NOx) emitowanych przez układy wydechowe pojazdów silnikowych, co doprowadziło do polepszenia jakości powietrza, zwłaszcza w gęsto zaludnionych obszarach. Co istotne, jeden pojazd ciężarowy wyprodukowany 20 lat temu wytwarza tyle samo spalin co piętnaście obecnie produkowanych pojazdów tej samej klasy.
Menedżerowie flot, przyzwyczajeni do wygody związanej z utrzymaniem ciężarówek i autobusów przy wykorzystaniu własnych, dostępnych na miejscu narzędzi i sprzętu, mogą mieć pewne zastrzeżenia co do zwiększonej liczby zaawansowanych technologicznie rozwiązań stosowanych w pojazdach spełniających wymagania normy Euro 6. Dodatkowa trudność w utrzymaniu i przeglądzie tego typu pojazdów wynika z połączenia systemu wtrysku paliwa common rail z takimi zaawansowanymi systemami oczyszczania spalin, jak EGR (układ recyrkulacji spalin), DPF (filtr cząstek stałych) i SCR (selektywna redukcja katalityczna).
Wielu najpopularniejszych producentów ciężarówek i autobusów, jak Mercedes, DAF, Volvo, Renault, Citaro, Optare i Van Hool, wykorzystuje układy paliwa zaprojektowane i wyprodukowane przez Delphi Technologies. Firma dostarcza branży motoryzacyjnej zarówno oryginalne wyposażenie, jak i rozwiązania przeznaczone na rynek części zamiennych, włącznie z najnowszymi systemami zgodnymi z normą Euro 6. Dzięki produktom Delphi Technologies produkowanym na rynek części zamiennych warsztaty mają dostęp do narzędzi diagnostycznych na poziomie producenta, oryginalnych części i sprzętu niezbędnego do przeprowadzania testów.
Aby spełnić standard emisji spalin Euro 6 dla silników Diesla heavy duty (wysoko obciążonych/pojazdów użytkowych), Delphi Technologies rozwinęło technologię common rail o wysokim ciśnieniu wtrysku, która umożliwia elastyczne sterowanie zarówno dawką, jak i momentem wtrysku paliwa. Dzięki temu efektywniejsze jest samo wtryśnięcie paliwa, a co za tym idzie – lepsze wymieszanie paliwa z powietrzem, nawet przy niskiej prędkości obrotowej silnika i przy niskim obciążeniu. Delphi Technologies produkuje sterowniki silnika, które stosowane są we wszystkich układach silnika, z kolei narzędzie diagnostyczne firmy wykorzystywane jest do programowania każdego wtryskiwacza. Dzięki temu można osiągnąć optymalne spalanie i odpowiednią ilość emitowanych przez pojazd spalin. Narzędzie diagnostyczne Delphi Technologies jest używane także do weryfikacji ECU pod kątem prawidłowości działania innych systemów. Mogą one obejmować działanie systemu AdBlue, na przykład w DAF-ie z systemem wtrysku Delphi EUP, lub system monitorowania zamrożenia systemu AdBlue w Volvo z wtryskiwaczami EUI (Electronic Unit Injector). AdBlue jest płynem z 30-procentową zawartością amoniaku/mocznika, to podstawowy element systemu SCR. System ten działa poprzez redukcję NOx przy użyciu amoniaku (AdBlue) do nieszkodliwych związków, jakim są czysty azot i para wodna. Prawidłowe działanie systemu oczyszczania spalin, w tym DPF, warunkowane jest prawidłowym i optymalnym działaniem systemu zasilania paliwem. Dlatego niezbędne jest właściwe serwisowanie i utrzymanie w sprawności systemu paliwowego.
Komentarze (0)