Niewielkie opakowanie Bizol Diesel System Clean+ d60 o pojemności 0,25 l przeznaczone jest na 75 l oleju napędowego – wystarczy wlać do baku i cieszyć się niezrównaną jakością paliwa
Pomimo stałej kontroli jakości paliw i coraz większej świadomości kierowców w tym zakresie zanieczyszczenia oleju napędowego nadal się zdarzają. Niepożądane substancje w postaci stałej lub ciekłej najczęściej dostają się do paliwa podczas produkcji, magazynowania, transportu i dystrybucji. Niewłaściwej jakości olej napędowy negatywnie wpływa na silnik i cały układ paliwowy.
Co wpływa na poprawę jakości ON i lepszą ochronę silnika?
Polepszacze liczby cetanowej (contains cetane number improvers) podnoszą jej wartość, a tym samym jakość paliwa. Spalanie w silniku Diesla polega na samozapłonie paliwa wtryskiwanego do sprężonego powietrza w komorze spalania. Po wtrysku paliwa początek zapłonu nie jest natychmiastowy, występuje z minimalnym opóźnieniem, określanym jako „zwłoka zapłonu”. Liczba cetanowa jest miarą zdolności paliwa do samozapłonu sprężonej mieszanki paliwowo-powietrznej, zwiększona liczba cetanowa odpowiada zmniejszonemu opóźnieniu zapłonu. Praca silnika wysokoprężnego działającego na paliwie o niskiej jakości cetanowej powoduje słabe właściwości rozruchowe, szczególnie w zimne dni, co oznacza białe spaliny, wyższy poziom hałasu, większe zużycie paliwa i wyższą emisję spalin. W polskiej normie dla olejów napędowych ustalone jest minimum liczby cetanowej wynoszące 51, jednak wyższa wartość jest pożądana, gdyż poprawia własności eksploatacyjne paliwa, silnik łatwiej zwiększa obroty, poprawia się rozruch, spowalnia się proces zanieczyszczenia dysz wtryskiwaczy, ilość cząstek stałych w spalinach ulega redukcji i praca jednostki wycisza się.
Ulepszacze smaru
Pompy wtryskiwaczy paliwa do silników wysokoprężnych często polegają na paliwie do smarowania ruchomych części. Nowoczesna technologia redukcji emisji spalin wymaga niemal całkowitego wyeliminowania siarki z oleju napędowego, co wiąże się z bardzo trudnymi i skomplikowanymi procesami rafinacji, przede wszystkim hydrorafinacją. Obniżają one także zdolność i jakość smarowania. Paliwa o niskiej zawartości siarki mogą powodować szybsze zużycie i awarie pomp paliwowych. Środki polepszające smarność skutecznie przywracają utraconą w procesie rafinacji funkcję, umożliwiając normalną pracę pompy, gwarantując jej niezawodność i żywotność.
Dodatki kontrolujące osady (DCA)
Dodatki kontrolujące osady dla silników wysokoprężnych są opracowane tak, aby utrzymać układ paliwowy w czystości, chociaż w silnikach wysokoprężnych zawory wlotowe nie mają kontaktu z paliwem w postaci ciekłej. W silnikach wysokoprężnych najważniejsze znaczenie dla czystości ma wtryskiwacz paliwa, który „rozpyla” paliwo płynne dostarczane do komory spalania. Pompowane paliwo osiąga bardzo wysokie ciśnienie i podczas wtrysku przepuszczane jest przez bardzo drobne otwory. Utrzymanie powierzchni wtryskiwaczy w kondycji zbliżonej do stanu fabrycznego jest ważnym czynnikiem pozwalającym na utrzymanie satysfakcjonującej emisji spalin przez długi czas, mocy wyjściowej i oszczędności paliwa w silniku Diesla. Dodatki kontrolujące osady (DCA) pomagają zapobiegać tworzeniu się osadów w dyszach wtryskiwaczy, częściowo poprzez tworzenie warstwy na powierzchniach metalowych, a częściowo poprzez zapobieganie sklejaniu się i kumulowaniu osadów.
Te trzy rodzaje dodatków paradoksalnie nie są zarezerwowane jako substancje produkcyjne, dostępne tylko dla rafinerii. Na rynku dostępne są gotowe dodatki do ON zawierające pakiet opisanych dodatków, przykładem takiego środka jest Bizol Diesel System Clean+ d60.
Komentarze (0)