Narzędzia w warsztacie

ponad rok temu  16.05.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Jak uzdatnić sprężone powietrze – zespoły przygotowania powietrza

Naolejacz należy dobrać do systemu, który wymagać będzie smarowania

Naolejanie układów pneumatycznych jest niezmiernie istotne dla ich prawidłowego działania i zapewnienia długiej żywotności urządzeń. O tym, jak ważne jest smarowanie mgłą olejową i jak zgubne może być jego zaniedbanie, przekonało się wielu użytkowników. Lepiej zawczasu zatroszczyć się o właściwą eksploatację urządzeń, niż później ponosić konsekwencje związane z nadmiernym tarciem w układzie czy powstaniem korozji.

Dla prawidłowej pracy wielu narzędzi pneumatycznych niezbędne jest naolejanie, czyli wprowadzanie do układu tak zwanej mgły olejowej. Drobiny oleju w sprężonym powietrzu smarują części ruchome elementów wykonawczych i sterujących. Smarowanie jest niezbędne między innymi w przypadku wiertarek i wkrętarek pneumatycznych, młotów udarowych czy szlifierek.
Naolejanie redukuje skutki tarcia w mechanizmach. Pozwala na zwiększenie żywotności urządzeń i minimalizuje ryzyko wystąpienia uszkodzeń. Tarcie prowadzi do rozproszenia energii podczas pracy i wystąpienia jej strat. Dzięki naolejaniu medium roboczego zyskujemy większą moc urządzeń i możemy lepiej wykorzystać ich możliwości. Praca jest bardziej wydajna i ekonomiczna.
To jednak nie wszystko. Mgła olejowa w układzie pneumatycznym w postaci drobinek oleju wprowadzanych do sprężonego powietrza oczyszcza mechanizmy urządzeń. Pozwala też na jego uszczelnienie. Mechanizmy zyskują dodatkową amortyzację i zmniejszenie luzów. Naolejacze zabezpieczają także przed powstawaniem korozji.
 
Naolejacz w praktyce – jak to działa?
Naolejacze pneumatyczne wykorzystują zjawisko spadku ciśnienia w zwężce w stosunku do ciśnienia statycznego na otworze dolotowym i ciśnienia w zbiorniku z olejem. Dzięki tej różnicy ciśnień olej jest odciągany ze zbiornika i trafia do zwężki. Jego niewielkie krople trafiają do sprężonego powietrza, a większe i cięższe opadają na dno zbiornika. Dzięki temu otrzymujemy lekką mgłę olejową zapewniającą optymalne smarowanie układu. Ilość oleju w smarownicy może być automatycznie dozowana na wcześniej ustawionym poziomie, wprost proporcjonalnie do przepływu powietrza.

Stosowanie
Naolejacz należy dobrać do systemu, który wymagać będzie smarowania. Ważne jest określenie pożądanego typu smarowania dla każdej jego części i ilości środka smarnego dla danego urządzenia. Pamiętajmy, że poszczególne urządzenia pneumatyczne wymagać będą różnych ilości smaru. Naolejacze należy dopasowywać do konkretnych miejsc w układzie, które mają zostać naolejone, stosowanie jednej smarownicy do każdego z nich nie jest zalecane. By naolejacz funkcjonował we właściwy sposób, należy zapewnić minimalną wartość przepływu.

inż. Piotr Budzik, Atmo

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Naolejacze pneumatyczne wykorzystują zjawisko spadku ciśnienia w zwężce w stosunku do ciśnienia statycznego na otworze dolotowym i ciśnienia w zbiorniku z olejem
Naolejacze pneumatyczne wykorzystują zjawisko spadku ciśnienia w zwężce w stosunku do ciśnienia statycznego na otworze dolotowym i ciśnienia w zbiorniku z olejem
Na zdjęciu produkt firmy ANI Italy wykonany przez Atmo
Na zdjęciu produkt firmy ANI Italy wykonany przez Atmo

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony