Okres jesienno-zimowy to czas, w którym rzęsisty deszcz i padający śnieg ograniczają widoczność drogi. Te problemy pomoże rozwiązać odpowiednie obchodzenie się z wycieraczkami lub zastosowanie specjalnej powłoki ochronnej na szybę. Jacek Wójcik, product manager Würth Polska, wyjaśnia, z jakimi kłopotami mogą zetknąć się fachowcy oraz jakie rozwiązania proponować klientom, by łatwiej im było sprostać złym warunkom pogodowym na drodze.
Wielu kierowców samodzielnie zajmuje się wymianą i czyszczeniem wycieraczek, a do specjalistów zgłaszają się dopiero wtedy, gdy nastąpi poważna awaria. Dlatego warto uświadamiać klientom, w jaki sposób powinni dbać o wycieraczki oraz jakie rozwiązania techniczne najlepiej się sprawdzają. Szczególnie że zadbane wycieraczki przyczyniają się do lepszej widoczności na drodze, a to ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy.
Wybór wycieraczek
Fachowcom nie trzeba przypominać różnic pomiędzy wycieraczkami szkieletowymi, bezszkieletowymi i hybrydowymi. Sztuką jest wiedzieć, na który produkt postawić w ramach każdej z tych grup. Starsze modele aut muszą często, ze względu na swoją konstrukcję, polegać na standardowych wycieraczkach, jednak nowsze typy mogą być wyposażane w modele bezszkieletowe i hybrydowe. Niezależnie od wybranego rodzaju wycieraczki powinny zachowywać dużą przyczepność przy wysokiej prędkości pojazdu oraz wzmożonych opadach deszczu lub śniegu. Producenci osiągają to dzięki nadaniu im aerodynamicznego kształtu, a nawet w przypadku nowoczesnych wycieraczek bezprzegubowych wyposażeniu ich w spojler, który dociska je do powierzchni szyby. Kolejnym czynnikiem umożliwiającym zachowanie przyczepności jest odpowiednia waga. Większy ciężar pomaga w utrzymaniu sprzętu przy szybie oraz ogranicza możliwość powstania w trakcie jazdy drgań i wibracji. Dodatkowo zmniejsza ryzyko nagłego poderwania wycieraczki w czasie jazdy, co może być szczególnie niebezpieczne.
Jakość wycieraczek poznaje się nie tylko po ich konstrukcji, ale też po materiale, z którego są wykonane. Stal jest podstawowym surowcem wykorzystywanym do ich produkcji. Z kolei stal nierdzewna to materiał, z jakiego powinny być wykonane elementy służące do łączenia konstrukcji. Od gumy znajdującej się w piórze oczekuje się wytrzymałości na temperatury od -50°C do 55°C, odporności na promieniowanie UV oraz grafitowania powierzchni.
Zdjęcie starych i montaż nowych
Jeśli wymiana wycieraczki związana jest ze zdjęciem jej ramienia, to najlepiej wykorzystywać do tego ściągacz dwuramienny, który pozwala na rozdzielenie nawet mocno pasowanych połączeń. Warto zwrócić uwagę na produkty uniwersalne, które mają matrycowo kute haki z precyzyjnie frezowanymi końcówkami. Dobrej jakości ściągacz umożliwia szybkie i skuteczne działanie, pozwala zaoszczędzić czas oraz cechuje się wysoką trwałością. Renomowani producenci mają w swojej ofercie również przeznaczony do tej roli ściągacz do ramion wycieraczek, który może być stosowany z powodzeniem przy różnych pojazdach, wśród których można wymienić m.in. osobówki, autobusy czy pojazdy użytkowe. Demontaż i założenie nowych wycieraczek to praca w pobliżu szyby, więc zanim przystąpimy do jakichkolwiek działań, powinniśmy zabezpieczyć szkło na wypadek przypadkowego porysowania.
Istotną kwestią podczas demontażu i oglądu wycieraczek jest sprawdzenie stanu sprężyn, zaczepów i wszystkich innych metalowych elementów ramienia. Wycieraczki, jako zewnętrzny element samochodu, są podatne na wilgoć i dlatego mogą rdzewieć. Korozja w tym miejscu jest o tyle zdradliwa, że często na pierwszy rzut oka nie widać jej spod plastikowej osłony. Z racji tego awaria wycieraczek jest w wielu przypadkach zaskoczeniem dla klientów, którzy nie spodziewali się, że części metalowe ramienia są w tak złym stanie.
Jedną z ważniejszych czynności przy montażu jest właściwe spasowanie wycieraczki do szyby. Może to być szczególnie problematyczne przy starszych, szkieletowych produktach, dlatego w przypadku ich montowania warto użyć specjalistycznego narzędzia do regulowania. Dzięki niemu można sprawnie sprawdzić kąt, w którym znajduje się ramię.
Systematyczna dbałość przedłuża żywotność
Wycieraczki, poza usuwaniem wody, zbierają również brud z szyby samochodu. To dlatego nie powinny być zaniedbywane przy myciu, a wręcz przeciwnie – regularne czyszczenie pozwoli przedłużyć ich żywotność oraz pozytywnie wpłynie na jakość pracy przez nie wykonywanej. Szczególnie należy uważać na tłuste zabrudzenia oraz te twarde i o sztywnej fakturze, które mogą rysować szybę z każdym ruchem pióra.
Do mycia wycieraczek wystarczy woda z niewielką ilością preparatu czyszczącego przyjaznego gumie. Pamiętajmy, by wycieraczki zawsze myć razem z szybą, w przeciwnym wypadku czyste wycieraczki zanieczyszczą się od powierzchni lub woda spływająca po czyszczeniu stworzy zacieki na szybie. Klientów warto instruować, żeby zimą nie próbowali usuwać lodu z szyby za pomocą wycieraczek i nie stosowali ich do jej przecierania, gdy jest oszroniona. Takie działania szybko zniszczą pióra i wymuszą przyspieszoną ich wymianę.
Innym czynnikiem przyspieszającym zużycie wycieraczek jest wosk samochodowy. Po nałożeniu tego preparatu na karoserię samochodu dobrze jest zwrócić szczególną uwagę na pióra wycieraczek. Chodzi o to, żeby nie zebrała się na nich warstwa wosku, który później skutecznie obniży ich skuteczność i żywotność. Warto też doradzać klientom, by demontowali lub unosili wycieraczki samochodowe w przypadku, gdy przez dłuższy czas nie korzystają z pojazdu. Wycieraczki spoczywające na szybie w bezruchu mogą po pewnym czasie ulec odkształceniu.
Nanowycieraczka
Klientom zgłaszającym problem z wycieraczkami warto zaproponować dodatkowe rozwiązanie. Nie chodzi o alternatywę, bo działania wycieraczek w samochodzie nie można niczym zastąpić. Mowa o uzupełnieniu już istniejących metod na poprawienie widoczności drogi. Służy do tego tzw. nanowycieraczka. Tą nazwą określa się nałożenie na szybę twardej powłoki hydrofobowej. Jej właściwości sprawiają, że krople wody tracą przyczepność i ściekają po szybie nawet przy jeździe z prędkością 70-80 km/h.
Nanowycieraczka zapewnia lepszą widoczność trasy w trakcie niepogody i tym samym poprawia komfort jazdy oraz zmniejsza potrzebę stosowania zwykłych wycieraczek. Powłoka hydrofobowa umożliwia jazdę z wycieraczkami uruchomionymi na niższą częstotliwość, a w przypadku niewielkich opadów – nawet bez potrzeby ich włączania. Dodatkowymi, rzadziej wymienianymi zaletami nanowycieraczki jest ograniczenie nadmiernego rozproszenia światła nocą i powstawania tzw. refleksów. Z kolei zimą jej obecność ułatwia usuwanie szronu. Przy niewielkich opadach powłoka na szybie umożliwia nawet jazdę bez włączania wycieraczek, bo deszcz po prostu spływa po powierzchni, a to pozwala zachować widoczność drogi bez rozpraszającego kierowcę ruchu wycieraczek.
Trwałość powłoki zależy od czystości powierzchni, na którą jest nakładana. Z tego powodu powinniśmy najpierw przetrzeć szybę aktywnym środkiem czyszczącym, a następnie odtłuścić i ewentualnie usunąć ślady silikonu. Przed zastosowaniem nanowycieraczki należy zapoznać się z informacją dostarczaną przed producenta. Chodzi o uzyskanie wiedzy na temat warunków otoczenia, w których powinno się nakładać powłokę, oraz potencjalnych przeciwwskazań dotyczących jej użytkowania.
Dalsze postępowanie z nanowycieraczką zależy również od wybranego produktu. Zwykle po nałożeniu powłoka hydrofobowa nie wymaga większej troski, ale zdarza się, że w trakcie użytkowania na niej i na piórach wycieraczek pojawia się warstwa sadzy i tłuszczu, co zmniejsza jej efektywność. Jednym z proponowanych rozwiązań, w zależności od zastosowanego produktu, może być wykorzystanie co ok. 2 miesiące alkoholu izopropylowego lub środka do mycia szyb na bazie alkoholu w celu jej „odetkania”.
Komentarze (0)