Na czym polega dzisiaj innowacyjność środków smarnych? W jaki sposób odpowiednio dobrany olej może "ułatwiać" korzystanie z samochodu w trudnych, mroźnych warunkach? Jak w szerokiej i konkurencyjnej ofercie wybrać najlepszy olej do swojego auta? Na pytania w rozmowie z portalem warsztat.pl odpowiada Bogdan Ptak, dyrektor ds. motoryzacyjnych środków smarnych Fuchs Oil Corporation (PL) Sp. z o.o.
Oleje silnikowe oraz wszystkie związane z tym tematy, takie jak wymiana oleju czy dodatki do oleju, to nasz TEMAT MIESIĄCA w lutym.
Fuchs to międzynarodowa grupa, w której jej polska część odgrywa znaczącą rolę. Proszę przybliżyć strukturę firmy. Od kiedy i w jakiej formie działa polski oddział?
Fuchs w Polsce powstał w roku 1990. Jesteśmy więc na polskim rynku 26 lat. Jest to okres czasu pozwalający na wypracowanie znaczącej pozycji. Ponadto, w ubiegłym roku Fuchs dokonał zakupu części firmy Statoil, zajmującej się produktami smarnymi i dzięki temu połączeniu zdobyliśmy w Polsce trzecią pozycję pod względem wolumenu sprzedaży środków smarnych. Polski oddział Fuchsa znajduje się w Gliwicach, gdzie zlokalizowana jest główna siedziba firmy, zakład produkcyjny, laboratoria oraz magazyny.
Dostarczacie produkty dla przemysłu, rolnictwa, leśnictwa oraz oczywiście motoryzacji. Skupmy się więc na tej ostatniej działce. Co znajdziemy w ofercie Fuchs dla branży automotive? Jak duża jest to oferta?
Oferta Fuchs dla motoryzacji obejmuje wszystkie produkty niezbędne do eksploatacji pojazdu, a więc: oleje silnikowe, przekładniowe, hydrauliczne, płyny chłodzące i wszelkiego rodzaju smary i dodatki. Poszczególne marki produktów przeznaczone są dla grup użytkowników, np. Titan do samochodów osobowych i użytkowych, Silkolene do motocykli, a Maintain to produkty chemii warsztatowej i płyny eksploatacyjne. Nasze produkty posiadają szereg dopuszczeń producentów pojazdów, takich jak VW, Marcedes, BMW, Volvo, Ford, Renault i wiele innych, co oznacza, że zostały przetestowane i w pełni zaakceptowane do stosowania w samochodach tych producentów.
Co wyróżnia produkty Fuchs?
Nasze produkty wyróżniają się wysoką jakością i precyzyjnym dostosowaniem do wymagań poszczególnych pojazdów, silników czy innych podzespołów. Posiadane dopuszczenia potwierdzają spełnienie przez dany produkt specyfikacji konkretnego silnika czy producenta.
Opracowana w laboratoriach Fuchsa technologia XTL® (Xtreme Temperature Lubrication), stosowana w produkcji olejów silnikowych, gwarantuje łatwiejsze i szybsze dotarcie do elementów silnika, nawet w ekstremalnych warunkach pracy, co oznacza łatwiejszy rozruch silnika i mniejsze zużycie jego elementów oraz ograniczenie zużycia paliwa i samego oleju.
W jaki sposób kierowcy powinni dobierać olej silnikowy do swoich samochodów? Oferta firm jest bardzo szeroka i konkurencyjna.
W instrukcji obsługi pojazdu umieszczone są minimalne wymagania, co nie wyklucza zastosowania lepszego produktu. Posiadane przez nasze oleje liczne dopuszczenia dowodzą, że produkty zostały zaakceptowane, przetestowane przez producenta pojazdu i że mogą być stosowane zarówno podczas okresu gwarancyjnego jak i po nim. W doborze produktu do każdego pojazdu pomaga wyszukiwarka na stronie internetowej www.fuchs-oil.pl, natomiast współpracującym z nami firmom zapewniamy szkolenia techniczne, co później przekłada się na wiedzę serwisantów i poziom obsługi kierowców.
Na czym polega dzisiaj innowacyjność środków smarnych? Jak zmieniają się oleje na przestrzeni lat? Co wyróżnia najnowsze rozwiązania?
W ostatnich latach obserwujemy dwa główne kierunki w rozwoju pojazdów – ekonomiczność i ekologiczność. W rozwoju środków smarnych trendy te przejawiają się głównie w obniżaniu lepkości olejów silnikowych (niższe opory, niższe zużycie paliwa) i ich dostosowaniu do systemów oczyszczania spalin. W nowych pojazdach najpopularniejszą klasą lepkości staje się SAE 5W-30 (TITAN GT1 PRO C-3 5W-30), a na rynku pojawiają się oleje o klasie lepkości SAE 5W-20 (TITAN SUPERSYN F-ECO B 5W-20) czy SAE 0W-20 (TITAN GT1 EVO 0W-20). Dostosowanie do systemów oczyszczania spalin przejawia się w stosowaniu olejów niskopopiołowych. Te trendy nie wyczerpują coraz wyższych wymagań - nowoczesne oleje pozwalają na wydłużenie przebiegów między wymianami (longlife), wytrzymują zwiększone obciążenia termiczne z powodu downsizingu i stosowania systemów start-stop. By sprostać tym wysokim wymaganiom Fuchs coraz częściej stosuje w swych nowoczesnych produktach technologię XTL®.
Przed nami okres zimowy. W jaki sposób odpowiednio dobrany olej może "ułatwiać" korzystanie z samochodu w trudnych, mroźnych warunkach? Jaki olej nam to ułatwi? Czy oznacza to, że olej powinniśmy wymieniać częściej, zależnie od pory roku?
W okresie zimowym ważne jest by olej miał odpowiednio niską temperaturę płynięcia. W danych, jakie klient widzi na opakowaniu, możemy rozpoznać to po „zimowej” klasie lepkości (cyferka przed W od winter, czyli zima). Im niższa zimowa klasa lepkości tym niższa temperatura możliwego rozruchu silnika (orientacyjnie możemy ją poznać odejmując 35 od zimowej klasy lepkości np. dla SAE 5W 5-35 = -30). Nowoczesne oleje produkowane są w klasach lepkości SAE 5W, 0W, oraz 10W (TITAN SYN MC 10W-40), odpowiednich do naszych warunków klimatycznych i nie ma potrzeby dodatkowej wymiany oleju ze względu na porę roku. Natomiast są inne czynniki, jak np. eksploatacja pojazdu zimą na krótkich odcinkach, gdzie silnik pracuje na wzbogaconej mieszance i nie zdąży się odpowiednio nagrzać, które mogą powodować konieczność częstszej wymiany oleju (paliwo rozrzedza olej).
Dziękuje za rozmowę.
Rozmawiał Piotr Łukaszewicz.
Komentarze (0)