
Co ukrywa cena podnośnika?
Obecnie na rynku jest imponujący wybór wszelakich dźwigników samochodowych. Niestety, nie ułatwia to wcale podjęcia decyzji o zakupie, bo wiele tych produktów ma pochodzenie dalekowschodnie, a sprzedawane są nawet przez znane na rynku firmy. Produkty te mają jedną niezwykłą zaletę - CENĘ. Niestety, to jedyna ich zaleta. Jakość wykonania podnośnika, dostępność serwisu i części jest niska, proporcjonalnie do ich ceny. Pamiętać należy, iż przez źle dobrany dźwignik zniweczona może zostać wypracowywana przez długie lata reputacja naszego warsztatu. Pewność bezpieczeństwa, niezawodności i ciągłości pracy daje nam tylko produkt dobry, odpowiednio dobrany i okresowo konserwowany.
Kolejnym powodem, dla którego warto dobrze dobrać podnośnik, to - po prostu - pieniądze, bo tylko odpowiedni podnośnik przystosowany do specyfiki naszego warsztatu (rodzaju wykonywanych prac, wielkości warsztatu, itp.) będzie w sposób prawidłowy się amortyzował. Najgorszym kryterium doboru podnośnika jest jego cena - najtańsze produkty najmniej nam dają, ale i najdroższe nie zawsze będą odpowiednie. Nie warto kupować 5-tonowych podnośników jeśli obsługujemy tylko 2,5-tonowe samochody. Tak duży podnośnik może wręcz zablokować i uniemożliwić pracę na innych stanowiskach.
Szybka obsługa
Obecnie coraz więcej warsztatów skupia się na podstawowych wymianach materiałów eksploatacyjnych. Tam, gdzie stawka za wykonaną usługę nie jest zbyt wysoka, każda zaoszczędzona minuta to korzyść dla warsztatu. Najlepiej tego typu działalności odpowiadają podnośniki 2-kolumnowe. Pozwalają one na bardzo dobry dostęp do wszystkich elementów podwozia. Najpopularniejszy podnośnik 2-kolumnowy to podnośnik śrubowy, wykorzystujący śrubę nośną i nakrętkę. Kolumny umocowane są do podstawy, w której poprowadzona jest synchronizacja mechaniczna. Tego typu konstrukcja nie zachwyca zaawansowaniem technologicznym, ale daje nam proste, niezawodne narzędzie pracy. Obecnie gwinty śrub są walcowane na zimno, a nakrętki wykonane są z tworzywa sztucznego. Rozwiązanie to sprawia, że podnośniki śrubowe są trwałe i ciche. Plastikowe nakrętki są niedrogie i dzięki temu ewentualne naprawy możemy przeprowadzać na oryginalnych częściach (a nie toczyć na tokarkach). Do wygodnej obsługi aut o obniżonym prześwicie (auta sportowe) możemy użyć podnośników bez podstawy. Tu często do synchronizacji stosuje się układy elektroniczne.
Kolejnym popularnym podnośnikiem 2-kolumnowym jest podnośnik elektrohydrauliczny. Jak sama nazwa wskazuje, elementem nośnym jest siłownik hydrauliczny, do którego zasilania stosuje pompę napędzaną silnikiem elektrycznym. Synchronizacja równej wysokości wózków jest dokonywana linami stalowymi, najczęściej poprzez belkę górną. To ostatnie rozwiązanie usztywnia podnośnik przy maksymalnym uniesieniu.
Podnośniki diagnostyczne
Są takie prace, których nie jesteśmy w stanie wykonać na podnośnikach 2-kolumnowych. Są to przede wszystkim czynności związane z diagnostyką geometrii kół - konstrukcja samochodów wymaga, aby prowadzić je na dociążonych kołach. Do tego typu prac używane są najczęściej podnośniki 4-kolumnowe elektrohydrauliczne. Urządzenia te łączą wszystkie zalety stanowiska kanałowego, a napęd hydrauliczno-linowy sprawia, że są one niezwykle ciche i niezawodne.
Rozwiązania alternatywne
Są nimi podnośniki konstrukcji nożycowej, idealne dla warsztatów małych, wielofunkcyjnych. Odmiana podprogowa zastępuje opisane wcześniej podnośniki 2-kolumnowe. W wersji najazdowej mają one wszystkie zalety podnośnika 4-kolumnowego, oszczędzając zazwyczaj niezwykle potrzebne miejsce. Podnośniki te potrafią stworzyć stanowisko pracy prawie w każdym miejscu, a po opuszczeniu nie stwarzają przeszkód do dowolnego przejazdu czy zaparkowania. Wykonanie zagłębień w posadzce wymaga pewnych nakładów, a podnośniki nożycowe są nieco droższe od poprzedniej grupy. Jednak kierując się zasadą, że każde dodatkowe stanowisko to dochód, taka inwestycja staje się celową.
Osobną grupę stanowią podnośniki w wersjach mobilnych. Brak zakotwienia sprawia, że są one uniwersalne i łatwo dostosować je do pracy w każdym miejscu. Proszę sobie wyobrazić, że dzięki temu możemy stworzyć w pełni profesjonalne stanowisko nawet na placu przed warsztatem.
Podnośniki to podstawowe narzędzie pracy w warsztatach obsługujących i naprawiających samochody. Od odpowiedniego doboru podnośników zależy funkcjonalność, uniwersalność i bezpieczeństwo naszej hali naprawczej.
Komentarze (0)