Paliwa i oleje

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Jakość paliw
od stycznia do sierpnia 2012 roku. Ponad 5% próbek paliw ciekłych skontrolowanych przez Inspekcję Handlową w pierwszych ośmiu miesiącach tego roku nie spełniało norm jakościowych – w ubiegłym roku nieprawidłowości stwierdzono w blisko 3%. Poprawiły się za to wyniki kontroli jakości gazu LPG.

Paliwo, które nie spełnia norm jakości, może przyczynić się do wzrostu zużycia paliwa, pogorszenia stanu technicznego silnika, a w konsekwencji – jego awarii. W rezultacie użytkownik auta narażony jest na ponoszenie kosztów napraw i remontów silników oraz dyskomfort jazdy. Inspekcja Handlowa kontroluje niemal wszystkie dostępne na rynku rodzaje paliw: olej napędowy, benzynę, gaz LPG, biopaliwa oraz lekki olej opałowy na każdym etapie dystrybucji. W okresie od stycznia do sierpnia br. zbadano paliwa w 839 stacjach i 46 hurtowniach. Wyniki przeprowadzonych losowo kontroli pokazują, że jakość paliw ciekłych na stacjach benzynowych pogorszyła się. Norm nie spełniało 5,18% przebadanych próbek (w całym 2011 roku było to 2,99%). W ramach losowej kontroli jakości gazu LPG skontrolowano 234 stacje i 11 rozlewni. Nieprawidłowości stwierdzono w przypadku 1,23% sprawdzonych próbek (w całym roku 2011 było to 2,35%).

Inspekcja Handlowa przeprowadziła również kontrole stacji, na które napłynęły skargi kierowców oraz te, na których nieprawidłowości stwierdzono w latach poprzednich. Z pobranych 554 próbek oleju napędowego i benzyny zakwestionowanych zostało 11,9%. Z doświadczeń UOKiK wynika, że ilość kwestionowanych próbek paliwa wzrasta, gdy następują zmiany w obowiązujących przepisach. Zmiana taka miała miejsce także w tym roku, kiedy pojawiło się dodatkowe wymaganie dla oleju napędowego zawierającego powyżej 2% estru metylowego kwasów tłuszczowych (FAME). Oprócz podawania wartości odporności na utlenianie w gramach na metr sześcienny (maksymalna dopuszczalna wartość wynosi 25 g/m3), podawać należy również wartość tego parametru w godzinach (minimalna wartość wynosi 20 h). Podawana w godzinach odporność na utlenianie była w tym roku najczęściej kwestionowanym parametrem w próbkach paliw ciekłych. Utlenianie objawia się mętnieniem paliwa i powstawaniem osadów żywicznych w zbiorniku i systemie zasilania. W przypadku benzyny najczęściej kwestionowano niedotrzymanie wymagań RON – badawczej liczby oktanowej. Zbyt niska liczba oktanowa może być powodem występowania w silniku spalania stukowego, co oznacza nieprawidłowy przebieg spalania, powodujący głośną i nierównomierną pracę silnika oraz większe zużycie paliwa.

W przypadku gazu LPG najczęstsze naruszenia dotyczyły parametru – badanie działania korodującego gazu LPG na miedź. Korozja powoduje m.in. uszkodzenie elementów silnika i szybsze zużywanie jego elementów. Zestawienie około 3000 stacji i hurtowni paliw skontrolowanych w latach 2010-2012 na zlecenie UOKiK przez Inspekcję Handlową znaleźć można na stronie internetowej UOKiK. Specjalnie przygotowana mapka umożliwia filtrację stacji i hurtowni po województwie, mieście, rodzaju obiektów (stacja lub hurtownia) i kategorii oferowanego paliwa (ON, Pb, LPG). Pod mapą znajduje się legenda, w której wyniki badań jakości paliwa zostały opisane za pomocą liter i symboli. Litera D oznacza, że próbka spełnia wymagania jakościowe (parametry) określone w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 9 grudnia 2008 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz. U. Nr 221, poz. 1441 ze zm.). Pozostałe symbole oznaczają, że w badanej próbce paliwa parametr oznaczony tym symbolem nie spełnia normy określonej w rozporządzeniu w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych. Mapka skontrolowanych stacji i hurtowni paliw dostępna jest pod adresem: http://www.uokik.gov.pl/kontrole_stacji_hurtowni_paliw.php.

Gdzie po pomoc?
Jeżeli paliwo uszkodziło silnik, narażając konsumenta na koszty naprawy, powinniśmy złożyć reklamację u właściciela stacji, okazując dowód zakupu. Gdy nie zgodzi się on z naszym żądaniem, możemy dochodzić swoich praw na drodze sądowej, korzystając z bezpłatnej pomocy rzeczników konsumentów. O stacji, która sprzedaje paliwo złej jakości, można poinformować UOKiK na specjalnym formularzu.
Jeżeli podczas tankowania do pełna dystrybutor na stacji paliw wskazał ilość paliwa o kilka litrów większą, niż mieści się w baku pojazdu, zwróćmy się do Głównego Urzędu Miar. Inspektorzy Urzędu Miar mogą skontrolować wskazaną stację i sprawdzić, czy rzeczywiście licznik w dystrybutorze wskazuje nieprawidłową ilość tankowanego paliwa.

Aktualne listy placówek skontrolowanych przez Inspekcję Handlową dostępne są na stronie internetowej UOKiK.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony