Czy kierowcy mają świadomość tego, jakie płyny znajdują się w silnikach ich samochodów? Tak postawione pytanie można często napotkać, przeglądając portale motoryzacyjne. Odpowiemy na nie nieco przewrotnie – właściciele pojazdów nie muszą się na tym znać, dopóki korzystają z usług wykwalifikowanych fachowców, którzy potrafią prawidłowo dobrać odpowiednie płyny i oleje. Producenci samochodów precyzyjnie określają wymagania dla płynów, jakie powinny być używane do silnika.
Najważniejszą funkcją płynu do chłodnic jest odprowadzanie ciepła wytworzonego w silniku oraz przekazanie części tego ciepła za pośrednictwem nagrzewnicy do wnętrza samochodu. Spełnianie tej funkcji gwarantuje ochronę silnika przed przegrzaniem i zatarciem oraz zapewnia pasażerom komfort termiczny podczas podróży.
Płyn do chłodnic musi charakteryzować się:
- wysoką pojemnością cieplną,
- niską lepkością,
- niską temperaturą krzepnięcia,
- wysoką temperaturą wrzenia,
- doskonałą zdolnością ochrony przed korozją,
- kompatybilnością z materiałami użytymi do budowy układu chłodzenia.
Producenci motoryzacyjni doskonale wiedzą, jakich płynów wymagają wyprodukowane przez nich samochody, dlatego większość przygotowuje własne specyfikacje. Opisują w nich wymagania, a także testy i parametry, które płyn do chłodnic musi spełnić, aby został dopuszczony do użycia w pojeździe. Potwierdzeniem spełnienia tych wymagań są oficjalne aprobaty OEM-ów. Dokumenty te gwarantują jakość płynu i są potwierdzeniem dopuszczenia do stosowania w pojazdach, dla których konkretna specyfikacja wskazana jest w instrukcji obsługi. Najpopularniejsze specyfikacje OEM na rynku to wymagania grupy Volkswagen (TL-774C/F/G/J), Mercedes-Benz, MAN, Ford czy Renault.
Orlen Oil, jako firma z wieloletnim doświadczeniem w produkcji płynów do chłodnic, doskonale rozumie, że ich jakość jest najlepszą gwarancją długiej i bezawaryjnej eksploatacji silnika. Nowym produktem w naszej ofercie, który spełnia rygorystyczne wymagania VW TL-774 J (G13), jest płyn do chłodnic Petrygo Force. Posiada on oficjalną aprobatę grupy Volkswagen, jest zalecany do stosowania w samochodach koncernu wyprodukowanych po 2008 r.
Petrygo Force to produkt oparty o technologię lobrid, co oznacza, że zawiera szkielet inhibitorów organicznych w połączeniu z inhibitorami mineralnymi (krzemianami). Dzięki temu zapewnia długotrwałą ochronę przed korozją. Petrygo Force można bez obaw stosować w silnikach wykonanych z żeliwa, aluminium lub kombinacji tych metali, a także w układach chłodzenia wykonanych z aluminium lub stopów miedzi. Szczególnie zalecany jest do zaawansowanych technologicznie jednostek napędowych, w których ważna jest ochrona aluminium przed wysoką temperaturą. Co więcej, zgodnie z wytycznymi specyfikacji VW płyn zawiera glicerol, który jest składnikiem pochodzenia naturalnego, bezpiecznym dla środowiska. Nie zawiera też boranów, azotynów, amin i fosforanów, co czyni go jeszcze bardziej przyjaznym dla środowiska.
W przypadku wymiany płynu w układzie chłodniczym naszego samochodu musimy mieć świadomość, że producent ściśle określił wymagania, które powinien spełnić. Wybierajmy zatem płyny zalecane przez producenta, których jakość została potwierdzona aprobatami OEM. Tylko wówczas możemy mieć pewność, że silnik naszego samochodu będzie pracował bezawaryjnie i nie zawiedzie nas nawet w najbardziej wymagających warunkach.
Dawid Pykosz
Dział Badań i Rozwoju
Orlen Oil
Komentarze (0)