Internazionale Automobile Austelung we Frankfurcie nad Menem to największa europejska impreza prezentująca samochodowe nowości. Odbywa się co dwa lata, a tegoroczna edycja była już 66. z kolei. Uczestniczyło w niej około 1000 wystawców z 35 krajów, a wśród nich dominowały oczywiście firmy niemieckie. W pierwszej relacji prezentujemy samochody seryjne, rozpoczynając od kompaktowych nowości, którymi były Opel Astra oraz Renault Megane.
Nowa, lekka Astra
Sukcesy Opla w tym segmencie zaczęły się od modelu Kadett, a nowa Astra stanowi jego kontynuację. Do dziś wyprodukowano już 24 miliony samochodów Kadett i Astra. Nowa generacja Astry powstała na zupełnie nowej, lekkiej platformie. W zależności od wersji jest ona co najmniej o 120 kg lżejsza od poprzedniczki. Długość samochodu wynosi 4,37 metra, czyli o prawie 50 mm mniej w porównaniu z poprzednią generacją, natomiast szerokość zmniejszyła się o 5 mm. Wysokość została zredukowana o 25 mm. Mimo rozstawu osi skróconego o 20 mm wzrosła przestrzeń wnętrza nadwozia. Zmienione kształty i wymiary mają korzystny wpływ na własności aerodynamiczne. Współczynnik oporu aerodynamicznego Cx najbardziej opływowej wersji wynosi jedynie 0,285.
W Astrze będą montowane silniki wysokoprężne i benzynowe o pojemności od 1 do 1,6 dm3, rozwijające moc od 70 kW (95 KM) do 147 kW (200 KM). Najbardziej ekologiczną jednostką benzynową jest trzycylindrowy silnik 1.0 Direct Injection Turbo o mocy 77 kW (105 KM). Nowa Astra z tą jednostką i manualną, zautomatyzowaną skrzynią biegów Easytronic 3.0 emituje w cyklu mieszanym 96 gramów CO2 na km i zużywa tylko 4,2 dm3 paliwa na 100 km. Najmocniejszą jednostką benzynową w nowej Astrze jest silnik 1.6 Direct Injection Turbo rozwijający moc 147 kW (200 KM).
Silnik Diesla 1.6 CDTI jest dostępny w trzech wariantach różniących się osiągami. Moc maksymalna wynosi od 70 kW (95 KM) do 100 kW (136 KM) Niezależnie od wariantu silnik ten w połączeniu z sześciobiegową przekładnią manualną emituje zawsze poniżej 100 g CO2 na km.
Renault Megane
Megane to jeden z kluczowych modeli w gamie pojazdów firmy Renault. Pierwszy samochód o tej nazwie pojawił się na rynku 20 lat temu, a dotychczas sprzedano ponad 6,5 mln egzemplarzy tego modelu w trzech generacjach. Na tym Salonie debiutowała czwarta generacja z nowym, nieco większym nadwoziem typu hatchback. Rozstaw osi zwiększono w stosunku do poprzednika o 28 mm. Dodatkowo wyraźnie powiększono rozstawy kół z przodu i z tyłu, dzięki czemu wnętrze będzie bardziej obszerne. W efekcie długość całkowita wzrosła do 4,36 m, natomiast wysokość zmniejszono do 1,45 m. Stylizacja nadwozia jest bardziej dynamiczna, ale zachowuje typową dla marki formę przedniej ściany. Bardziej rozbudowane tylne nadkola nawiązują do crossoverów Renault. Ciekawe kształty otrzymały LED-owe światła dzienne oplatające przednie lampy. Równie oryginalnie rozwiązano lampy tylne, mające kształt smukłej fali.
Do napędu modeli tej rodziny przewidziano dwa silniki benzynowe TCe 100 oraz TCe 130. Dla miłośników Diesli przygotowano trzy jednostki napędowe z serii dCi o oznaczeniach 90,110 i 130, co odpowiada mocy podawanej w KM.
Nowy model Megane będzie dostępny także w usportowionej wersji GT, który będzie wyróżniać się zmienionymi zderzakami, większymi wlotami powietrza oraz odmiennym grillem. Nowymi elementami w tylnej części są dwie końcówki układu wydechowego, spojler dachowy oraz dyfuzor. Dla wersji GT zarezerwowano silnik TCe 205 zespolony z siedmiobiegowym automatem, koła o średnicy 18 oraz specjalny, niebieski lakier.
Duża Alfa
Największą nowością grupy FCA była Alfa Romeo o znanej z historii nazwie Giulia. Model ten to zapowiedź rewolucji w konstrukcji samochodów tej marki. Po wielu latach przerwy firma powraca bowiem do klasycznego układu napędowego. Konstrukcja modelu Giulia powstała w oparciu o zmodyfikowaną platformę luksusowego samochodu Maserati Ghibli. Na firmowym stoisku wystawiono najmocniejsze wersje tego pojazdu noszące oznaczenie QV (Quadrifoglio Verde). Wersja ta napędzana jest silnikiem V6 o pojemności 3,0 dm3 i mocy 375 kW (510 KM) opracowanym wspólnie z inżynierami Ferrari. Zadbano o ograniczanie masy pojazdu i jej optymalny rozkład na osie. W wielu zespołach zastosowano stopy aluminium oraz kompozyty na bazie włókna węglowego. Z tego drugiego materiału wykonano między innymi pokrywę silnika, dach oraz wał napędowy.
Wersja QV jest bardzo dynamiczna, do prędkości 100 km/h rozpędza się w czasie 3,9 s. Znakomite prowadzenie zapewnia precyzyjny układ kierowniczy oraz wielowahaczowe zawieszenia kół. Standardem w tej wersji są ceramiczne tarcze hamulcowe. Wkrótce powstanie cała rodzina Giulii, gdyż pojawią się mniejsze silniki benzynowe o pojemności 1,4, 1,8 oraz 2,5 dm3, a także silniki Diesla.
Zmodernizowany Outlander
Firma Mitsubishi gruntownie zmodernizowała swojego Outlandera. Dostępna obecnie, trzecia generacja tego modelu pojawiła się na rynku jesienią 2012 roku, ale od początku była krytykowana za „nijaki” wygląd przedniej części nadwozia. Zarząd firmy zdecydował się wreszcie na prawdziwy facelifting. Odnowiony Outlander zaprojektowany został według języka stylistycznego określanego przez producenta jako „Dynamic Shield”. Wiąże się to z wprowadzeniem dodatkowych, charakterystycznych elementów na narożach przedniego zderzaka. Podobne elementy pojawią się też w innych modelach tej marki. Zmiany w przedniej i tylnej części nadwozia wpłynęły na wzrost długości samochodu o 40 mm.
We wnętrzu zastosowano nowe fotele oraz materiały lepszej jakości. Zadbano także o lepsze wygłuszenie wnętrza. Dotychczasowe silniki dostosowano do wymagań Euro 6, a także ulepszono przekładnię CVT oraz system przeniesienia napędu.
Nowy Tiguan
Najpopularniejszy europejski SUV doczekał się drugiej generacji. Konstrukcja nowego Tiguana powstała na bazie modularnej platformy grupy VW znanej pod nazwą MQB. Zdecydowano się także na zwiększenie wymiarów nadwozia. Przy rozstawie osi zwiększonym o 77 mm długość całkowita wynosi teraz około 4,5 m. Szerokość pojazdu wzrosła o 30 mm, ale wysokość została zmniejszona o 33 mm. Na tych zmianach skorzystają głównie pasażerowie tylnych, przesuwnych siedzeń. Podstawowa pojemność bagażnika mieści się w granicach od 520 do 615 dm3. Przednia część nadwozia nawiązuje do formy Passata, ale wąskie lampy tylne są oryginalną formą. Mimo nieco większych wymiarów zewnętrznych masa własna została obniżona o około 50-60 kg w porównaniu do pierwszej generacji tego modelu.
Do napędu pojazdu przygotowano gamę znanych jednostek napędowych. Silniki benzynowe oznaczone jako TSI będą dostępne w wersjach o pojemności 1,4, 1,8 i 2 dm3, natomiast silniki Diesla 1,6 i 2 dm3. W ofercie znajdą się wersje z napędem na przednie lub na wszystkie koła. Oprócz manualnych skrzyń przekładniowych oferowane będą dwusprzęgłowe DSG. Dla tego modelu opracowano wiele systemów wspomagających kierowcę, w tym system kamer wokół nadwozia.
Szósta generacja BMW serii 7
W nowej generacji flagowej dla tej marki serii 7 skupiono się na doskonaleniu całej konstrukcji, a najwięcej uwagi poświęcono redukcji masy. Wykorzystano kompozyty z włókna węglowego oraz stopy aluminium, więc w porównaniu z poprzednią generacją udało się zaoszczędzić około 130 kg. W ofercie nadal pozostają dwie wersje nadwozia, podstawowa oraz wydłużona. Zachowano dotychczasowy rozstaw osi w obu wersjach, ale ich długości nieznacznie powiększono (o około 20 mm).
Gama jednostek napędowych jest początkowo ograniczona do dwóch silników benzynowych i jednego Diesla. Wersja 740i wyposażona została w sześciocylindrową jednostkę o mocy 240 kW (326 KM). W wersji 750i pracuje silnik V8 z podwójnym doładowaniem, o mocy 330 kW (450 KM). Listę zamyka model 730d z turbodieslem o pojemności 3 dm3 i mocy 195 kW (265 KM). Poza klasycznym układem napędowym w ofercie są modele z napędem wszystkich kół (xDrive).
Nowości pojawiają się w podwoziach tych modeli. Jest to tylna oś skrętna, w pełni pneumatyczne zawieszenie kół oraz układ aktywnych stabilizatorów. Ciekawym rozwiązaniem jest system Remote Control Parking umożliwiający zdalne sterowanie parkowaniem poprzez specjalnego pilota.
Nieco później do gamy dołączą: wersja z silnikiem V12 oraz hybryda typu plug-in, którą będzie można ładować z gniazdka i przejechać na samym prądzie do 40 km.
Pierwszy SUV Bentleya
Przegląd nowości z Frankfurtu zamyka najmocniejszy, najszybszy i najbardziej luksusowy SUV na świecie, czyli Bentayga. Konstrukcja jest rozwinięciem eksperymentalnego modelu EXP 9 F. Samonośne, pięciodrzwiowe nadwozie wykorzystuje platformę MLB grupy Volkswagen, na której powstał także samochód Audi Q7. Przednia część nadwozia wyraźnie nawiązuje do modeli Continental GT oraz Flying Spur. Auto otrzymało pełne oświetlenie wykonane z diod LED. Standardowym wyposażeniem jest również dwuczęściowy, szklany dach, którego przednia część jest otwierana. We wnętrzu króluje tapicerka z pikowanej skóry oraz wykładziny z forniru. Komfort podróżowania zapewniają cztery indywidualne fotele z funkcjami podgrzewania, wentylacji i masażu.
Do napędu pojazdu zastosowano benzynowy, podwójnie doładowany silnik w układzie W12 o pojemności 6 dm3. Jednostka rozwija moc 447 kW (608 KM) i dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 900 Nm już od 1250 obr./min. Moc przenoszona jest na wszystkie koła za pośrednictwem ośmiostopniowej, automatycznej skrzyni biegów. Samochód oferowany będzie na dużych kołach o średnicy od 20 do 22”.
Mimo masy własnej wynoszącej 2422 kg Bentayga przyspiesza do 100 km/h czasie 4 s i osiąga imponującą prędkość maksymalną 301 km/h. Pierwsze egzemplarze trafić mają do klientów na początku przyszłego roku.
Andrzej Zieliński
Komentarze (0)