Diagnostyka

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Jest potrzeba fachowych dyskusji
XII Międzynarodowa Konferencja Szkoleniowa pt. „Badania techniczne pojazdów w świetle obowiązujących przepisów – 2011”. Badania techniczne pojazdów i bezpieczeństwo ruchu drogowego to główne tematy odbywającej się corocznie konferencji, w tym roku organizowanej w dniach 12-14 października przez Zakład Procesów Diagnostyczno-Obsługowych Instytutu Transportu Samochodowego. Patronat nad nią objął Minister Infrastruktury. W konferencji wzięło udział przeszło 200 osób związanych z badaniami technicznymi pojazdów, diagnostów i właścicieli stacji kontroli pojazdów, jak również przedstawicieli urzędów starosty i wydziałów komunikacji.

Instytut Transportu Samochodowego od lat organizuje konferencje poświęcone problematyce badań technicznych. Temat jest o tyle ważny, że dotyczy bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Bo przecież po drogach powinny jeździć wyłącznie sprawne technicznie pojazdy, zatem w rękach diagnostów spoczywa wielka odpowiedzialność. Ale branża diagnostów ma też swoje problemy, które może próbować rozwiązywać m.in. poprzez udział właśnie w tego typu konferencjach. Spotkania takie to jednocześnie ułatwianie kontaktów specjalistów z dziedziny badań technicznych i rejestracji. - Dołożymy wszelkich starań, żeby tematyka konferencji miała merytoryczny charakter związany z bezpieczeństwem ruchu drogowego, bieżącymi problemami związanymi z przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów, prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz ze zmianami prawa w przedmiotowym zakresie – podali organizatorzy w komunikacie zapowiadającym konferencję. I tak też się stało. Konferencja stała na wysokim poziomie i była bardzo owocna. W jej trakcie nie brakowało prelekcji na istotne tematy prezentujące zarówno bieżące przepisy prawne, jak i fachową wiedzę. Łącznie wygłoszono ok. 20 referatów poświęconych zagadnieniom badań technicznych pojazdów i stacjom kontroli pojazdów oraz bezpieczeństwu ruchu drogowego.


Kapitalnym pomysłem stanowiącym uzupełnienie programu konferencji było „Forum dyskusyjne”, w trakcie którego uczestnicy dzielili się swoimi spostrzeżeniami na istotne dla branży tematy, zaś z wszelkimi problemami – których nie brakowało – zwracali się do ekspertów ITS. Jak się później okazało, jedną z ważniejszych spraw była kwestia opłat uiszczanych za badania techniczne. Mianowicie chodzi o brak kompleksowej nowelizacji Rozporządzenia w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem SKP oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów od 2004 roku mimo inflacji i przy jednoczesnym wzroście wymagań wobec SKP, likwidacji niektórych badań dodatkowych oraz wzroście stawki VAT-u, który odbył się także i kosztem SKP. Te wszystkie elementy mają negatywny wpływ na stacje kontroli pojazdów i wpływają na ich zubożanie, poprzez brak środków na inwestycje, słabą rentowność, o bankructwie wielu przedsiębiorstw nie wspominając. Przysłuchując się obradom można było dojść do wniosku, że w dalszym ciągu wątpliwości budzi prawidłowość naliczania opłat za niektóre badania dodatkowe.

Innym spornym tematem było np. ustalanie terminu badania okresowego przyczepy lekkiej typu SAM. Obecnie jest tak, że taka przyczepa nie podlega okresowym badaniom technicznym, a prawidłowy wpis w dowodzie brzmi „bezterminowo lub „---„. Kolejnym ciekawym przykładem szeroko omawianym na konferencji było, czy należy żądać dla pojazdów skierowanych przez organ kontroli ruchu drogowego, które uczestniczyły w wypadku drogowym, a mają urządzenie dozorowe (w przypadku instalacji LPG jest to zbiornik), protokołu TDT z datą późniejszą niż data zdarzenia drogowego. Dodajmy, że ITS dokonał już analizy zapisów ustawy i rozporządzenia dotyczących urządzeń dozorowych oraz ich korelacji z przepisami związanymi z badaniami technicznymi. Wniosek jest taki, że wymóg żądania nowego protokołu TDT jest według ITS nieuprawniony. - Dla tej tezy nie da się wskazać jednoznacznej podstawy prawnej – informowali organizatorzy konferencji. - Postaramy się w trybie pilnym przygotować analizę tego problemu i w formie informacji technicznej prześlemy ją do SKP pod patronatem ITS.

Jak widać, większość problemów rodzi się na skutek wad w przepisach prawnych lub najzwyczajniej ich niedopracowaniem czy brakiem ich bieżącej aktualizacji względem chociażby obecnej sytuacji rynkowej. Niestety, bubli prawnych mamy w Polsce sporo, co jak się okazuje, szerokim łukiem SKP nie omija.

Tego typu tematów w trakcie „Forum dyskusyjnego” było bez liku. Nie brakowało pytań, co tylko potwierdza, że potrzeba dyskusji w tej branży jest naprawdę spora. A zwracając uwagę na fakt, że wszystko to ma wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego, jest to temat naprawdę wysokiej rangi. Pozostaje mieć nadzieję, że dzięki takim konferencjom uda się rozwiązać przynajmniej część problemów, dzięki czemu środowisko to będzie mogło dużo lepiej funkcjonować.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony