Spotkanie branży LPG, CNG i LNG
Odbywające się w dniach 9–10 marca w hotelu Victoria Forum Gazowe, jak zwykle ściągnęło dużą rzeszę wystawców
i zwiedzających, przede wszystkim ludzi związanych z branżą autogazową, również spoza granic naszego kraju. Jubileuszowa, 10. edycja targów ściągnęła ponad 100 wystawców z kraju i zagranicy.
Każdy z wystawców starał się przygotować coś nowego, lecz targi nie przyniosły wiele innowacyjnych rozwiązań na polskim rynku. Oczekiwany rozwój branży CNG chyba jeszcze długo nie nastąpi. Wszyscy dystrybutorzy sprzętu podkreślają niezwykle małe zainteresowanie tego typu paliwem, które wynika przede wszystkim z braków w infrastrukturze do tankowania pojazdów oraz znacznie większymi w stosunku do LPG kosztami instalacji. Z tego powodu Polska jest określana jako „czarna dziura” w branży CNG na mapie Europy, a od nazwy projektu “Blue Corridor” powstało określenie “dziurawy korytarz” w stosunku do naszego kraju oraz powstały spekulacje o blokowaniu przez Polskę realizacji tego projektu. Wszystko jest oczywiście wynikiem braku źródeł finansowania tego przedsięwzięcia. W zasadzie wszyscy dystrybutorzy są przygotowani do sprzedaży urządzeń do zasilania CNG, lecz wspomniane braki powodują, że ten potencjalnie ogromny rynek cały czas się rozwija w minimalnym stopniu.
Na Forum byli obecni tradycyjnie producenci samochodowych zbiorników gazowych. Stale rozszerzana jest gama oferowanych produktów, aby dostosować asortyment do obecnych na rynku pojazdów.
Stako
Krajowy potentat (w ofercie ponad 1000 zbiorników) i przede wszystkim ich eksporter – słupska firma STAKO po raz kolejny prezentowała zbiorniki kompozytowe do przechowywania CNG. Obecne od kilku lat na Forum i wszystkich innych imprezach branżowych tego typu zbiorniki już niedługo będą produkowane. Dobiega końca procedura dopuszczająca je do użytku. Na targach prezentowano zestaw zbiorników zamocowany na specjalnym stelażu, przystosowany do montażu na dachu autobusu. Ponadto, w ofercie STAKO pojawiła się gama zbiorników toroidalnych pełnych z puszką czterootworową, również w wersji z łapami. Te drugie to zbiorniki podwieszane służące do magazynowania ciekłej mieszaniny propanu i butanu w samochodach, w których z konieczności ich mocowanie następuje pod samochodem (brak wnęki koła zapasowego). Zastosowany rozdzielony osprzęt zbiornika jest mocowany nie klasycznie na typowej płycie armaturowej, lecz w specjalnym zasobniku (puszce). W ten sposób znacznie ogranicza się przestrzeń niezbędną do pomieszczenia osprzętu zbiornika. Zasobnik mieści się właściwie w obrysie zbiornika, inaczej niż w przypadku tradycyjnej obudowy płyty armaturowej, co pozwala na wykorzystanie pełnej objętości wnęki koła lub przestrzeni pod samochodem na magazynowanie paliwa.
Krajowa Iskra proponuje szeroki wachlarz produktów w tym także specjalne świece do silników gazowych, zdjęcie przedstawia świece serii U-Super ze specjalnie ukształtowaną elektrodą boczną. Zastosowanie na niej dwóch ostrych krawędzi powoduje zwiększenie obszaru jonizacji mieszanki na etapie rozpoczęcia zapłonu (zmniejszenie czasu inicjacji zapłonu).
Prototypowe butle kompozytowe firmy Irene są cały czas badane w różnych laboratoriach. Oprócz tego Irene wprowadza do oferty toroidalne zbiorniki pionowe.
Zbiorniki kompozytowe STAKO już niebawem pojawią się w ofercie. Widoczne cztery zbiorniki na specjalnym stelażu to zestaw przygotowany do zabudowy na dachu autobusu miejskiego.
Reduktory z przeznaczeniem do układów zasilania CNG oraz nowy produkt grupy Landi Renzo, zawór zespolony butli CNG. Stożkowy gwint zapewnia poprawne uszczelnienie zbiornika. Tego typu zawory mogą być wykonywane zgodnie z indywidualnymi wymaganiami producentów pojazdów, którzy np. kierując się swoimi wewnętrznymi wymogami zamawiają zawory wyposażone w dodatkowe nie wymagane przepisami urządzenia.
Nagrodzona na Forum firma Rybacki oferuje szeroki wachlarz mieszalników gazu, których podstawowe elementy są wykonywane z tworzyw sztucznych. Zdjęcie przedstawia zapowiadane jakiś czas temu mieszalniki strumieniowe przystosowane do montażu w zespole przepustnicy.
Nagrodzony układ Vogas SGI tureckiej firmy Voltran umożliwia w pewnych warunkach wspomaganie zasilania silnika poprzez uruchomienie wtryskiwaczy benzynowych (osiągnięcie pełnej mocy, praca na biegu jałowym).
Rodzina reduktorów Regbull (charakterystyczne czarne pokrywy) obejmuje urządzenia do układów LPG i CNG. Ciekawostką jest możliwość opcjonalnego wyposażenia w elektryczny układ ogrzewania nie wymagający podłączania do układu chłodzenia samochodu.
Irene
Do produkcji zbiorników kompozytowych CNG przymierza się również firma Irene, produkująca od lat zbiorniki stalowe walcowe i toroidalne. Na Forum zaprezentowano prototyp takiego zbiornika oraz zbiornik CNG w wykonaniu stalowym. Z nowości w ofercie pojawiły się również zbiorniki toroidalne pionowe. Jak podkreśla właściciel firmy, zbiorniki toroidalne Irene są trudniejsze do wykonania w porównaniu z konkurencyjnymi (mniejsze promienie kształtowanych blach), lecz w ten sposób zapewnia się większą ich pojemność przy takiej samej średnicy i wysokości. Trwają również prace nad prezentowanym po raz pierwszy w ubiegłym roku wtryskiem gazu płynnego – WGP. Testowane są nowe pompy gazu, które mogą znaleźć zastosowanie w systemie. Obecnie dobiega końca proces homologacyjny WGP, co pozwoli w niedługim czasie na jego dopuszczenie do obrotu handlowego.
Polmocon
W zakresie produkcji zbiorników LPG swoją ofertę prezentował również Polmocon, dawne zakłady POLMO Gorlice, które otrzymały taką nazwę po zmianie właściciela na początku 2006 roku. Firma z prawie 60-letnią tradycją jest od zawsze związana z branżą motoryzacyjną. Jej najbardziej znane produkty to zbiorniki ciśnieniowe do powietrznych układów hamulcowych, zbiorniki ciśnieniowe oraz sprężarki powietrza. Opanowanie produkcji zbiorników powietrza było dużym ułatwieniem w przejściu do produkcji zbiorników LPG. Praktycznie identyczna konstrukcja (inne króćce i grubość blachy) powoduje, że w ofercie znajdują się obecnie tylko zbiorniki cylindryczne. Jednak uruchomienie produkcji zbiorników toroidalnych to tylko kwestia czasu, jeżeli będzie takie oczekiwanie rynku.
Wśród producentów zbiorników obecne były jeszcze Grodkowskie Zakłady Wyrobów Metalowych i Bormech oraz Milmet – producent stalowych zbiorników do magazynowania sprężonego gazu ziemnego.
Auto Gaz Śląsk
Wśród producentów instalacji gazowych na uwagę zasługuje Tartarini Auto z jej przedstawicielem na polskim rynku firmą Auto Gaz Śląsk. Firma istnieje na polskim rynku od 1994 roku i jako jedyna w Polsce zaprezentowała ofertę urządzeń zgodnych z regulaminem 115. Jest to oferta dostosowana do montażu w całej grupie Fiata (Alfa Romeo, Fiat, Lancia). Oprócz tego na stoisku prezentowano aparaturę do zasilania silników sprężonym gazem ziemnym.
Landi Renzo
Kolejny włoski potentat, Landi Renzo, także pokazywał swoje możliwości w zakresie zasilania pojazdów, z naciskiem na sprzęt dostarczany na pierwszy montaż do fabryk samochodów. Ta gałąź działalności firmy stanowi około 30 proc. łącznych obrotów. Do opracowań i produkcji rozwiązań OEM-owych w Landi Renzo stworzono specjalny dział. Współpraca z producentami pojazdów polega na wspólnym opracowywaniu kompletnych systemów zasilania lub dostosowywaniu opracowanych przez Landi Renzo systemów do konkretnych modeli pojazdów. Współpraca dotyczy znanych marek europejskich Opel (Zafira, Combo), Citroen C3. Z firmą współpracuje również Daimler Chrysler. Współpraca jest również prowadzona na egzotycznych rynkach, m.in. w Chinach i Indiach.
Car Gaz
Ciekawy układ Solaris prezentował polski Car Gaz. System charakteryzuje się bardzo szybkim procesorem, umożliwiającym przeliczanie wszelkich parametrów niezbędnych do wysterowania wtryskiwaczy gazowych w czasie “rzeczywiście” rzeczywistym. Ponadto, centrala elektroniczna umożliwia sterowanie w zasadzie wszystkimi dostępnymi wtryskiwaczami, dzięki możliwości definiowania parametrów ich pracy. Ciekawym rozwiązaniem jest również reduktor – parownik, który może z powodzeniem pracować ze stałą wydajnością bez korzystania z sygnału podciśnienia w układzie dolotowym silnika.
Układ wtrysku gazu ciekłego JTG jest bardzo prosty, również w montażu. Nieskomplikowana budowa gwarantuje długą, bezawaryjną pracę systemu. Widoczny zbiornik paliwa przystosowany do zasilania układu ma specjalnie skonstruowane uchwyty mocujące umożliwiające precyzyjne ustawienie (wypoziomowanie) zbiornika.
Auto Gaz Śląsk z dumą prezentował dostosowanie osprzętu do regulaminu 115. Obecnie jest oferowana aparatura do adaptacji pojazdów grupy Fiat zgodnie z wymaganiami tego regulaminu.
Aldesa Autogas Equipments to turecki producent systemów zasilania gazem. W sektorze autogazu firma działa od 1978 r. Oferowany system RSI to typowy wtrysk gazu w postaci odparowanej.
Car Gaz oferuje system Solaris, którego centrala wtryskowa jest wyposażona w bardzo wydajny procesor, który jest w stanie odbierać i przetwarzać wszelkie sygnały niezbędne do sterowania wtryskiwaczy gazowych w czasie rzeczywistym.
Na stoisku Czakram prezentowano system Fly SF CNG firmy BRC. Uwagę zwraca niewielki reduktor w pionowym układzie znacznie ułatwiający montaż.
Polmocon, znany do niedawna jako POLMO Gorlice od pewnego czasu jest producentem zbiorników LPG co nie dziwi przy ogromnym doświadczeniu zdobytym w produkcji zbiorników sprężonego powietrza dla motoryzacji.
Planiplastic
Wśród nowości można wymienić opracowany przez lubelski Planiplastic nowy typ wtryskiwacza gazu Planijet. Jest on znacznie bardziej odporny na jakość gazu oraz cichszy. Dostosowano go oczywiście do zasilania napięciem 12V, nie wymagając ograniczenia natężenia prądu w drugiej fazie wtrysku paliwa. Jest on konstrukcyjnie przystosowany do elektrycznego podgrzewania wtryskiwanego paliwa. Wtryskiwacz jest bardzo mały, szczególnie starano się zmniejszyć jego wysokość, co jest bardzo ważne w trakcie montażu. W zależności od liczby cylindrów wtryskiwacze łączy się szeregowo w sekcje stanowiące jeden zespół, który w razie awarii jest w pełni naprawialny. Najważniejszą jednak zaletą prezentowanego urządzenia jest bardzo mały czas zwłoki wynoszący 1,5 ms. Jest to czas od pojawienia się napięcia a uzyskaniem pełnego przepływu przez zawór wtryskiwacza. Dopasowanie do wielkości cylindra odbywa się za pomocą wymiennych dysz wylotowych o odpowiednim przekroju. Firma Planiplastic zaprezentowała również nowoczesny elektrozawór gazowy dostosowany do pracy w układach zasilania paliwem LPG. Jego prosta budowa i niewielkie wymiary ułatwiają montaż i późniejszą obsługę serwisową (wymiana wkładów filtrujących). Ponadto zarówno zawór, jak i materiały eksploatacyjne są bardzo tanie.
Voltran
Bardzo ciekawy produkt (nagrodzony na Forum) przygotowała turecka marka Voltran. Układ Vogas SGI – sekwencyjny wtrysk gazu odparowanego jest dostosowany do spełniania norm emisji zgodnych z Euro 4. Jest to potwierdzone badaniami na rynkach Wielkiej Brytanii i Niemiec. Obecnie trwają testy związane z fabrycznym zastosowaniem systemu w samochodach Mitsubishi, Nissan i Proton. Najbardziej innowacyjnym rozwiązaniem jest centrala wtryskowa systemu umożliwiająca w zdefiniowanych warunkach jednoczesne podawanie dwóch paliw, benzyny i gazu, co poprawia pracę silników w zakresie wysokich obciążeń i na biegu jałowym. Umożliwia to również zastosowanie w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny (GDI, FSI).
Iskra
Z polskich producentów bardzo ciekawą ekspozycję przygotowała kielecka Iskra. Oferowana jest specjalna seria świec zapłonowych Iskra Gaz z przeznaczeniem do stosowania w silnikach zasilanych LPG. Ich konstrukcja jest specjalnie dostosowana do trudnych warunków panujących w komorach spalania silników LPG. Są to wysoka temperatura występująca w dłuższym czasie w stosunku do zasilania benzyną oraz utrudniona jonizacja mieszanki gazowo-powietrznej. Odporność na przewlekły proces spalania uzyskano przez wydłużenie wystającego w głąb komory spalania izolatora. Ponadto zawężono tolerancję wartości cieplnej. Badania konstrukcji świec zapłonowych miały na celu wyeliminowanie zjawiska “wypadania zapłonów”. Pomimo gorszych warunków pracy okres wymiany świec Iskra Gaz został ustalony na 30 tys. km.
OMVL
Włoska firma OMVL przygotowała ciekawy reduktor Regbull występujący zarówno w wersji LPG (G), jak i CNG (M). Z uwagi na różne ciśnienia zasilania różnią się one zastosowanymi w ich budowie materiałami. Reduktor ma bardzo dobrze rozwiązany układ ogrzewania, który gwarantuje znakomite odparowanie gazu nawet w warunkach wysokich obciążeń silnika. Opcjonalnym wyposażeniem na niektórych rynkach jest elektryczny układ podgrzewania. Uniezależnia on działanie reduktora od podłączenia do układu chłodzenia silnika. Takie rozwiązanie stosowane jest w krajach, w których nie występują skrajnie niskie temperatury otoczenia.
Auto Gaz Centrum
Nowym produktem Auto Gaz Centrum prezentowanym na Forum był układ wtryskowy Zenit przeznaczony do zasilania silników 3–4-cylindrowych. Dostępna jest również wersja do zasilania jednostek 6 i 8-cylindrowych. Innowacją w tym systemie jest centrala elektroniczna, która została opracowana w firmie Auto Gaz Centrum. Produkcja jest realizowana we włoskiej firmie Autronic, której AGC jest długoletnim partnerem. Założeniem w projektowaniu była możliwość poprawnego skonfigurowania systemu gazowego w każdym samochodzie. Rozbudowano płytę sterownika, co dało możliwość powiększenia liczby podzespołów. Zwiększyło to liczbę oraz szybkość możliwych do zrealizowania konfiguracji. Do najważniejszych funkcji centrali Zenit należy możliwość sekwencyjnego przełączania z benzyny na gaz, czyli załączanie poszczególnych wtryskiwaczy gazowych indywidualnie. Centrala ma również funkcję Max Power, która przełącza silnik na zasilanie benzyną po przekroczeniu zadanej prędkości obrotowej oraz automatycznie powraca do zasilania gazem po zmniejszeniu prędkości obrotowej. Funkcja ta pozwala na osiągnięcie maksymalnej mocy silnika określonej przez producenta pojazdu w sytuacjach tego wymagających. Możliwość indywidualnego odłączania lub załączania do pracy wtryskiwaczy benzynowych pozwala na dokładną weryfikację stanu wtryskiwaczy gazowych w przypadku podejrzenia ich niedomagania.
Elpigaz
Jak zwykle na targach był obecny również Elpigaz, który także prezentował nowy produkt reduktor Albert 01 przeznaczony do silników o pojemnościach do 1,6 dm3. Jednak najciekawszym produktem okazał się Serwis Dedykowany, który zdobył również uznanie organizatorów Forum. Jest to nowa inicjatywa Elpigaz skierowana do autoryzowanych partnerów firmy. Serwis Dedykowany to nowoczesne oprogramowanie do indywidualnej obsługi autoryzowanych zakładów montażu. Ten internetowy serwis umożliwia dostęp do oprogramowania niezbędnego do adaptacji danego pojazdu, dokumentacji technicznej, cenników itp. Umożliwia również prowadzenie dokumentacji związanej z montażem, w tym również usprawnia wydawanie świadectw homologacji sposobu montażu. Na Forum po raz pierwszy zaprezentowano tę usługę, która obecnie jest przekazywana uprawnionym warsztatom w sieci Elpigaz 2000.
Jubileuszowe, 10. Forum Gazowe pokazuje stały rozwój tej branży w Polsce. Duża liczba wystawców z całego świata, w tym także polskiej czołówki branży gazowej, są świadectwem poprawności formuły targowej i zainteresowania, jakim cieszy się nasz rynek wśród dostawców instalacji gazowych.
Odbywające się w dniach 9–10 marca w hotelu Victoria Forum Gazowe, jak zwykle ściągnęło dużą rzeszę wystawców
i zwiedzających, przede wszystkim ludzi związanych z branżą autogazową, również spoza granic naszego kraju. Jubileuszowa, 10. edycja targów ściągnęła ponad 100 wystawców z kraju i zagranicy.
Każdy z wystawców starał się przygotować coś nowego, lecz targi nie przyniosły wiele innowacyjnych rozwiązań na polskim rynku. Oczekiwany rozwój branży CNG chyba jeszcze długo nie nastąpi. Wszyscy dystrybutorzy sprzętu podkreślają niezwykle małe zainteresowanie tego typu paliwem, które wynika przede wszystkim z braków w infrastrukturze do tankowania pojazdów oraz znacznie większymi w stosunku do LPG kosztami instalacji. Z tego powodu Polska jest określana jako „czarna dziura” w branży CNG na mapie Europy, a od nazwy projektu “Blue Corridor” powstało określenie “dziurawy korytarz” w stosunku do naszego kraju oraz powstały spekulacje o blokowaniu przez Polskę realizacji tego projektu. Wszystko jest oczywiście wynikiem braku źródeł finansowania tego przedsięwzięcia. W zasadzie wszyscy dystrybutorzy są przygotowani do sprzedaży urządzeń do zasilania CNG, lecz wspomniane braki powodują, że ten potencjalnie ogromny rynek cały czas się rozwija w minimalnym stopniu.
Na Forum byli obecni tradycyjnie producenci samochodowych zbiorników gazowych. Stale rozszerzana jest gama oferowanych produktów, aby dostosować asortyment do obecnych na rynku pojazdów.
Stako
Krajowy potentat (w ofercie ponad 1000 zbiorników) i przede wszystkim ich eksporter – słupska firma STAKO po raz kolejny prezentowała zbiorniki kompozytowe do przechowywania CNG. Obecne od kilku lat na Forum i wszystkich innych imprezach branżowych tego typu zbiorniki już niedługo będą produkowane. Dobiega końca procedura dopuszczająca je do użytku. Na targach prezentowano zestaw zbiorników zamocowany na specjalnym stelażu, przystosowany do montażu na dachu autobusu. Ponadto, w ofercie STAKO pojawiła się gama zbiorników toroidalnych pełnych z puszką czterootworową, również w wersji z łapami. Te drugie to zbiorniki podwieszane służące do magazynowania ciekłej mieszaniny propanu i butanu w samochodach, w których z konieczności ich mocowanie następuje pod samochodem (brak wnęki koła zapasowego). Zastosowany rozdzielony osprzęt zbiornika jest mocowany nie klasycznie na typowej płycie armaturowej, lecz w specjalnym zasobniku (puszce). W ten sposób znacznie ogranicza się przestrzeń niezbędną do pomieszczenia osprzętu zbiornika. Zasobnik mieści się właściwie w obrysie zbiornika, inaczej niż w przypadku tradycyjnej obudowy płyty armaturowej, co pozwala na wykorzystanie pełnej objętości wnęki koła lub przestrzeni pod samochodem na magazynowanie paliwa.
Krajowa Iskra proponuje szeroki wachlarz produktów w tym także specjalne świece do silników gazowych, zdjęcie przedstawia świece serii U-Super ze specjalnie ukształtowaną elektrodą boczną. Zastosowanie na niej dwóch ostrych krawędzi powoduje zwiększenie obszaru jonizacji mieszanki na etapie rozpoczęcia zapłonu (zmniejszenie czasu inicjacji zapłonu).
Prototypowe butle kompozytowe firmy Irene są cały czas badane w różnych laboratoriach. Oprócz tego Irene wprowadza do oferty toroidalne zbiorniki pionowe.
Zbiorniki kompozytowe STAKO już niebawem pojawią się w ofercie. Widoczne cztery zbiorniki na specjalnym stelażu to zestaw przygotowany do zabudowy na dachu autobusu miejskiego.
Reduktory z przeznaczeniem do układów zasilania CNG oraz nowy produkt grupy Landi Renzo, zawór zespolony butli CNG. Stożkowy gwint zapewnia poprawne uszczelnienie zbiornika. Tego typu zawory mogą być wykonywane zgodnie z indywidualnymi wymaganiami producentów pojazdów, którzy np. kierując się swoimi wewnętrznymi wymogami zamawiają zawory wyposażone w dodatkowe nie wymagane przepisami urządzenia.
Nagrodzona na Forum firma Rybacki oferuje szeroki wachlarz mieszalników gazu, których podstawowe elementy są wykonywane z tworzyw sztucznych. Zdjęcie przedstawia zapowiadane jakiś czas temu mieszalniki strumieniowe przystosowane do montażu w zespole przepustnicy.
Nagrodzony układ Vogas SGI tureckiej firmy Voltran umożliwia w pewnych warunkach wspomaganie zasilania silnika poprzez uruchomienie wtryskiwaczy benzynowych (osiągnięcie pełnej mocy, praca na biegu jałowym).
Rodzina reduktorów Regbull (charakterystyczne czarne pokrywy) obejmuje urządzenia do układów LPG i CNG. Ciekawostką jest możliwość opcjonalnego wyposażenia w elektryczny układ ogrzewania nie wymagający podłączania do układu chłodzenia samochodu.
Irene
Do produkcji zbiorników kompozytowych CNG przymierza się również firma Irene, produkująca od lat zbiorniki stalowe walcowe i toroidalne. Na Forum zaprezentowano prototyp takiego zbiornika oraz zbiornik CNG w wykonaniu stalowym. Z nowości w ofercie pojawiły się również zbiorniki toroidalne pionowe. Jak podkreśla właściciel firmy, zbiorniki toroidalne Irene są trudniejsze do wykonania w porównaniu z konkurencyjnymi (mniejsze promienie kształtowanych blach), lecz w ten sposób zapewnia się większą ich pojemność przy takiej samej średnicy i wysokości. Trwają również prace nad prezentowanym po raz pierwszy w ubiegłym roku wtryskiem gazu płynnego – WGP. Testowane są nowe pompy gazu, które mogą znaleźć zastosowanie w systemie. Obecnie dobiega końca proces homologacyjny WGP, co pozwoli w niedługim czasie na jego dopuszczenie do obrotu handlowego.
Polmocon
W zakresie produkcji zbiorników LPG swoją ofertę prezentował również Polmocon, dawne zakłady POLMO Gorlice, które otrzymały taką nazwę po zmianie właściciela na początku 2006 roku. Firma z prawie 60-letnią tradycją jest od zawsze związana z branżą motoryzacyjną. Jej najbardziej znane produkty to zbiorniki ciśnieniowe do powietrznych układów hamulcowych, zbiorniki ciśnieniowe oraz sprężarki powietrza. Opanowanie produkcji zbiorników powietrza było dużym ułatwieniem w przejściu do produkcji zbiorników LPG. Praktycznie identyczna konstrukcja (inne króćce i grubość blachy) powoduje, że w ofercie znajdują się obecnie tylko zbiorniki cylindryczne. Jednak uruchomienie produkcji zbiorników toroidalnych to tylko kwestia czasu, jeżeli będzie takie oczekiwanie rynku.
Wśród producentów zbiorników obecne były jeszcze Grodkowskie Zakłady Wyrobów Metalowych i Bormech oraz Milmet – producent stalowych zbiorników do magazynowania sprężonego gazu ziemnego.
Auto Gaz Śląsk
Wśród producentów instalacji gazowych na uwagę zasługuje Tartarini Auto z jej przedstawicielem na polskim rynku firmą Auto Gaz Śląsk. Firma istnieje na polskim rynku od 1994 roku i jako jedyna w Polsce zaprezentowała ofertę urządzeń zgodnych z regulaminem 115. Jest to oferta dostosowana do montażu w całej grupie Fiata (Alfa Romeo, Fiat, Lancia). Oprócz tego na stoisku prezentowano aparaturę do zasilania silników sprężonym gazem ziemnym.
Landi Renzo
Kolejny włoski potentat, Landi Renzo, także pokazywał swoje możliwości w zakresie zasilania pojazdów, z naciskiem na sprzęt dostarczany na pierwszy montaż do fabryk samochodów. Ta gałąź działalności firmy stanowi około 30 proc. łącznych obrotów. Do opracowań i produkcji rozwiązań OEM-owych w Landi Renzo stworzono specjalny dział. Współpraca z producentami pojazdów polega na wspólnym opracowywaniu kompletnych systemów zasilania lub dostosowywaniu opracowanych przez Landi Renzo systemów do konkretnych modeli pojazdów. Współpraca dotyczy znanych marek europejskich Opel (Zafira, Combo), Citroen C3. Z firmą współpracuje również Daimler Chrysler. Współpraca jest również prowadzona na egzotycznych rynkach, m.in. w Chinach i Indiach.
Car Gaz
Ciekawy układ Solaris prezentował polski Car Gaz. System charakteryzuje się bardzo szybkim procesorem, umożliwiającym przeliczanie wszelkich parametrów niezbędnych do wysterowania wtryskiwaczy gazowych w czasie “rzeczywiście” rzeczywistym. Ponadto, centrala elektroniczna umożliwia sterowanie w zasadzie wszystkimi dostępnymi wtryskiwaczami, dzięki możliwości definiowania parametrów ich pracy. Ciekawym rozwiązaniem jest również reduktor – parownik, który może z powodzeniem pracować ze stałą wydajnością bez korzystania z sygnału podciśnienia w układzie dolotowym silnika.
Układ wtrysku gazu ciekłego JTG jest bardzo prosty, również w montażu. Nieskomplikowana budowa gwarantuje długą, bezawaryjną pracę systemu. Widoczny zbiornik paliwa przystosowany do zasilania układu ma specjalnie skonstruowane uchwyty mocujące umożliwiające precyzyjne ustawienie (wypoziomowanie) zbiornika.
Auto Gaz Śląsk z dumą prezentował dostosowanie osprzętu do regulaminu 115. Obecnie jest oferowana aparatura do adaptacji pojazdów grupy Fiat zgodnie z wymaganiami tego regulaminu.
Aldesa Autogas Equipments to turecki producent systemów zasilania gazem. W sektorze autogazu firma działa od 1978 r. Oferowany system RSI to typowy wtrysk gazu w postaci odparowanej.
Car Gaz oferuje system Solaris, którego centrala wtryskowa jest wyposażona w bardzo wydajny procesor, który jest w stanie odbierać i przetwarzać wszelkie sygnały niezbędne do sterowania wtryskiwaczy gazowych w czasie rzeczywistym.
Na stoisku Czakram prezentowano system Fly SF CNG firmy BRC. Uwagę zwraca niewielki reduktor w pionowym układzie znacznie ułatwiający montaż.
Polmocon, znany do niedawna jako POLMO Gorlice od pewnego czasu jest producentem zbiorników LPG co nie dziwi przy ogromnym doświadczeniu zdobytym w produkcji zbiorników sprężonego powietrza dla motoryzacji.
Planiplastic
Wśród nowości można wymienić opracowany przez lubelski Planiplastic nowy typ wtryskiwacza gazu Planijet. Jest on znacznie bardziej odporny na jakość gazu oraz cichszy. Dostosowano go oczywiście do zasilania napięciem 12V, nie wymagając ograniczenia natężenia prądu w drugiej fazie wtrysku paliwa. Jest on konstrukcyjnie przystosowany do elektrycznego podgrzewania wtryskiwanego paliwa. Wtryskiwacz jest bardzo mały, szczególnie starano się zmniejszyć jego wysokość, co jest bardzo ważne w trakcie montażu. W zależności od liczby cylindrów wtryskiwacze łączy się szeregowo w sekcje stanowiące jeden zespół, który w razie awarii jest w pełni naprawialny. Najważniejszą jednak zaletą prezentowanego urządzenia jest bardzo mały czas zwłoki wynoszący 1,5 ms. Jest to czas od pojawienia się napięcia a uzyskaniem pełnego przepływu przez zawór wtryskiwacza. Dopasowanie do wielkości cylindra odbywa się za pomocą wymiennych dysz wylotowych o odpowiednim przekroju. Firma Planiplastic zaprezentowała również nowoczesny elektrozawór gazowy dostosowany do pracy w układach zasilania paliwem LPG. Jego prosta budowa i niewielkie wymiary ułatwiają montaż i późniejszą obsługę serwisową (wymiana wkładów filtrujących). Ponadto zarówno zawór, jak i materiały eksploatacyjne są bardzo tanie.
Voltran
Bardzo ciekawy produkt (nagrodzony na Forum) przygotowała turecka marka Voltran. Układ Vogas SGI – sekwencyjny wtrysk gazu odparowanego jest dostosowany do spełniania norm emisji zgodnych z Euro 4. Jest to potwierdzone badaniami na rynkach Wielkiej Brytanii i Niemiec. Obecnie trwają testy związane z fabrycznym zastosowaniem systemu w samochodach Mitsubishi, Nissan i Proton. Najbardziej innowacyjnym rozwiązaniem jest centrala wtryskowa systemu umożliwiająca w zdefiniowanych warunkach jednoczesne podawanie dwóch paliw, benzyny i gazu, co poprawia pracę silników w zakresie wysokich obciążeń i na biegu jałowym. Umożliwia to również zastosowanie w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny (GDI, FSI).
Iskra
Z polskich producentów bardzo ciekawą ekspozycję przygotowała kielecka Iskra. Oferowana jest specjalna seria świec zapłonowych Iskra Gaz z przeznaczeniem do stosowania w silnikach zasilanych LPG. Ich konstrukcja jest specjalnie dostosowana do trudnych warunków panujących w komorach spalania silników LPG. Są to wysoka temperatura występująca w dłuższym czasie w stosunku do zasilania benzyną oraz utrudniona jonizacja mieszanki gazowo-powietrznej. Odporność na przewlekły proces spalania uzyskano przez wydłużenie wystającego w głąb komory spalania izolatora. Ponadto zawężono tolerancję wartości cieplnej. Badania konstrukcji świec zapłonowych miały na celu wyeliminowanie zjawiska “wypadania zapłonów”. Pomimo gorszych warunków pracy okres wymiany świec Iskra Gaz został ustalony na 30 tys. km.
OMVL
Włoska firma OMVL przygotowała ciekawy reduktor Regbull występujący zarówno w wersji LPG (G), jak i CNG (M). Z uwagi na różne ciśnienia zasilania różnią się one zastosowanymi w ich budowie materiałami. Reduktor ma bardzo dobrze rozwiązany układ ogrzewania, który gwarantuje znakomite odparowanie gazu nawet w warunkach wysokich obciążeń silnika. Opcjonalnym wyposażeniem na niektórych rynkach jest elektryczny układ podgrzewania. Uniezależnia on działanie reduktora od podłączenia do układu chłodzenia silnika. Takie rozwiązanie stosowane jest w krajach, w których nie występują skrajnie niskie temperatury otoczenia.
Auto Gaz Centrum
Nowym produktem Auto Gaz Centrum prezentowanym na Forum był układ wtryskowy Zenit przeznaczony do zasilania silników 3–4-cylindrowych. Dostępna jest również wersja do zasilania jednostek 6 i 8-cylindrowych. Innowacją w tym systemie jest centrala elektroniczna, która została opracowana w firmie Auto Gaz Centrum. Produkcja jest realizowana we włoskiej firmie Autronic, której AGC jest długoletnim partnerem. Założeniem w projektowaniu była możliwość poprawnego skonfigurowania systemu gazowego w każdym samochodzie. Rozbudowano płytę sterownika, co dało możliwość powiększenia liczby podzespołów. Zwiększyło to liczbę oraz szybkość możliwych do zrealizowania konfiguracji. Do najważniejszych funkcji centrali Zenit należy możliwość sekwencyjnego przełączania z benzyny na gaz, czyli załączanie poszczególnych wtryskiwaczy gazowych indywidualnie. Centrala ma również funkcję Max Power, która przełącza silnik na zasilanie benzyną po przekroczeniu zadanej prędkości obrotowej oraz automatycznie powraca do zasilania gazem po zmniejszeniu prędkości obrotowej. Funkcja ta pozwala na osiągnięcie maksymalnej mocy silnika określonej przez producenta pojazdu w sytuacjach tego wymagających. Możliwość indywidualnego odłączania lub załączania do pracy wtryskiwaczy benzynowych pozwala na dokładną weryfikację stanu wtryskiwaczy gazowych w przypadku podejrzenia ich niedomagania.
Elpigaz
Jak zwykle na targach był obecny również Elpigaz, który także prezentował nowy produkt reduktor Albert 01 przeznaczony do silników o pojemnościach do 1,6 dm3. Jednak najciekawszym produktem okazał się Serwis Dedykowany, który zdobył również uznanie organizatorów Forum. Jest to nowa inicjatywa Elpigaz skierowana do autoryzowanych partnerów firmy. Serwis Dedykowany to nowoczesne oprogramowanie do indywidualnej obsługi autoryzowanych zakładów montażu. Ten internetowy serwis umożliwia dostęp do oprogramowania niezbędnego do adaptacji danego pojazdu, dokumentacji technicznej, cenników itp. Umożliwia również prowadzenie dokumentacji związanej z montażem, w tym również usprawnia wydawanie świadectw homologacji sposobu montażu. Na Forum po raz pierwszy zaprezentowano tę usługę, która obecnie jest przekazywana uprawnionym warsztatom w sieci Elpigaz 2000.
Jubileuszowe, 10. Forum Gazowe pokazuje stały rozwój tej branży w Polsce. Duża liczba wystawców z całego świata, w tym także polskiej czołówki branży gazowej, są świadectwem poprawności formuły targowej i zainteresowania, jakim cieszy się nasz rynek wśród dostawców instalacji gazowych.
Komentarze (0)