Autoelektryka

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Kasowanie inspekcji

Wiele samochodów różnych marek jest wyposażone w lampki lub wskaźniki przypominające o dokonaniu inspekcji, czyli przeglądu technicznego oraz wymianie oleju silnikowego. Po wykonaniu zaleceń zgodnie z instrukcją producenta, należy wykasować lampkę lub wskaźnik.

W jednych samochodach należy wcisnąć określony przycisk np. od licznika kilometrów i dopiero wtedy przekręcić kluczyk, w innych należy użyć specjalnego przyrządu. Takie specjalistyczne urządzenia do komunikacji z samochodem dzielą się na dwie grupy: przyrządy tylko do kasowania inspekcji oraz skanery diagnostyczne obsługujące całe systemy elektronicznego sterowania w samochodzie. Takie drogie skanery diagnostyczne kupują warsztaty zajmujące się elektroniką samochodową, natomiast inne warsztaty wykonujące mechanikę, powinny zaopatrzyć się w tanie urządzenie do kasowania inspekcji. W niektórych modelach można ręcznie dokonać kasowania. Trudno bowiem oczekiwać uszczęśliwionej miny klienta, który wyjeżdżając z naszego warsztatu musi dodatkowo jechać do konkurencji, aby wykasować lampkę.
Przypatrzmy się bliżej procedurze ręcznego kasowania w wybranych modelach niektórych samochodów.

Audi
W samochodach Audi mamy dwa przyciski: po stronie prawej przycisk A i po lewej B. Należy wcisnąć przycisk A, włączyć zapłon. Wtedy na wyświetlaczu ukaże się napis “OIL”. Puszczamy przycisk A, natomiast przycisk B należy wyciągnąć na około dwie sekundy. Wtedy nastąpi wykasowanie inspekcji olejowej.

Peugeot i Citroen
W pojazdach marki Peugeot i Citroen po prawej stronie na przyrządach pomiarowych jest umieszczany przycisk. Należy przy
wciśniętym przycisku przekręcić zapłon. Po przetrzymaniu około 10 sekund nastąpi zresetowanie inspekcji. Przycisk można wtedy puścić.

BMW
W samochodach marki BMW mamy gniazdo diagnostyczne, a w nim wyraźnie oznaczone numery. Odszukujemy numer 7 i łączymy go z masą lub z punktem numer 19. Po 5 sekundach diody informujące o wymianie oleju zapalają się na zielono, a po 12 sekundach znika inspekcja.

Ford
W niektórych Fordach przycisk do kasowania inspekcji znajduje się w schowku po lewej stronie. Na włączonym zapłonie naciskamy na guzik około 5 sekund.

Saab
W Saabach jest wyraźny przycisk z napisem “Clear”. Po włączeniu zapłonu i przytrzymaniu 8 sekund ukaże się słowo “Service”. Świadczy to o pozytywnym zresetowaniu.

Volkswagen
W Volkswagenach mamy dwa przyciski: po lewej A i po prawej B (do ustawienia minut). Po włączeniu zapłonu naciskamy przycisk A i trzymamy go. Zapłon wyłączamy i przycisk A puszczamy. Na wyświetlaczu ukaże się napis “OEL”. Należy teraz wcisnąć B i tak długo trzymać, aż ukażą się na wyświetlaczu poziome kreski “---“. Wtedy włączamy zapłon. Na wyświetlaczu musi ukazać się napis “INOO”. W ten sposób kasujemy wymianę oleju.
Aby wykasować inspekcję nr 1 należy włączyć zapłon i wcisnąć przycisk A. Zapłon wyłączyć, przycisk A puścić i ponownie na moment wcisnąć i puścić. Jeżeli zrobiliśmy to prawidłowo, to zobaczymy napis “INO1”. W tym momencie przez wciśnięcie przycisk B kasujemy inspekcję. Prawidłowo wykonane czynności dadzą wynik w postaci poziomych kresek. Kasowanie należy kontynuować dalej. Naciskamy na A i ukazuje się napis “OEL”. Naciśnięcie przycisku B spowoduje ukazanie się poziomych kresek. Wtedy włączamy zapłon. Ukazanie się napisu “INOO” kończy procedurę kasowania. Aby zapewnić komplet kasowania, należy wykasować tak zwaną inspekcję nr 2.W tym celu włączamy zapłon, naciskamy na A i trzymamy. Zapłon wyłączymy i puszczamy A. Na chwilę naciskamy na A i od razu puszczamy. Powinien ukazać się napis “INO2”. Przyciskiem B wywołujemy kreski poziome na wyświetlaczu. Naciskamy na A i ukazuje się “INO1” przyciskiem B wywołujemy “---”. Tak samo postępujemy z inspekcją olejową.
Zauważmy, że jeżeli chcemy wszystko wykasować należy zacząć od kasowania inspekcji 2, potem inspekcji 1, a na końcu wykasować olej. Różnice w innych modelach grupy “VW” mogą dotyczyć przycisku B. Czasami zamiast naciskać trzeba po prostu przekręcać przycisk w prawo. W innych modelach zamiast napisu “INOO” ukazuje się napis “INSP.”

Volvo
W niektórych modelach Volvo, aby przeprowadzić proces kasowania trzeba wcisnąć guzik od licznika kilometrów i trzymając włączyć zapłon. Wskaźnik wtedy zacznie błyskać. Po około 10 sekundach puszczamy przycisk, a po chwili powinniśmy usłyszeć sygnał dźwiękowy świadczący o skutecznym przeprowadzeniu kasowania.

Przyrząd Draper “Oil/Service reset tool kit nr 63156”, przedstawiony na zdjęciu, jest prostym “kasownikiem” obsługującym samochody BMW, Mercedes, Volvo i marki z grupy Volkswagen. Posiada złącza zarówno do starszych modeli, jak i złącze EOBD, a to oznacza, że obsługuje wszystkie modele samochodów danej marki. Po odnalezieniu wtyczki diagnostycznej podłączamy odpowiedni kabel i łączymy go z przyrządem. Obsługa jest bardzo prosta. Na początku strzałkami wybieramy model samochodu i odpowiednią funkcję. Przyciskiem “E” oznaczającym enter zatwierdzamy wybór. W razie pomyłki mamy przycisk “R” oznaczający reset. Praca jest szybka i przyjemna, ponieważ przyrząd nie jest obarczony zbędnymi funkcjami spotykanymi w podobnych „kasownikach” innych firm.

Przyrząd firmy Draper do kasowania inspekcji.

Stanisław Mikołaj Prive
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony