Współpraca z OBD
Mimo że samochody z systemem diagnostyki pokładowej OBDII (EOBD) jeżdżą po naszych drogach od blisko 10 lat, to dopiero od niedawna pojawiły się systemy zasilania gazowego wykorzystujące tę funkcjonalność. Centrale sterujące z możliwością bezpośredniego podłączenia do gniazda diagnostycznego samochodu to w dalszym ciągu jeszcze nowość. Oczywiście, większość starszych systemów sekwencyjnego wtrysku gazu jest kompatybilna z OBD i samochód z taką poprawnie skompletowaną i wyregulowaną instalacją spełnia taką samą normę emisji spalin jak na benzynie. Natomiast wgląd w bieżące parametry pracy silnika i możliwość wykorzystania parametrów, takich jak korekta krótko i długoterminowa, to niewątpliwie duży krok naprzód.
Jednym z pierwszych systemów, który w pełni wykorzystał podłączenie do OBD był Mistral EVO włoskiej firmy Autronic. Już na wstępie wyznaczył on wysoki poziom, jeżeli chodzi o tego typu rozwiązania. Po pierwsze, współpracuje ze wszystkimi protokołami transmisji danych systemu OBDII: KWP 2000, CAN oraz wszystkimi zgodnymi z normą ISO 9141-2 (starsze auta europejskie) i SAE J1850 (auta amerykańskie), a co więcej, automatycznie rozpoznaje typ protokołu i nawiązuje komunikację. Po drugie, nie tylko odczytuje bieżące parametry, ale na ich podstawie koryguje skład mieszanki podczas pracy na gazie tak, aby nie odbiegały od normy przyjętej na benzynie. System automatycznie dostraja się do bieżących warunków mając informacje „z pierwszej ręki” – czyli z komputera benzynowego. Po trzecie, podobnie jak samochód z systemem OBD, Mistral EVO również posiada autodiagnozę i informuje kierowcę pojazdu o ewentualnych problemach za pomocą własnej kontrolki „Check engine”. Jest to bez wątpienia system, który wyznacza nowe standardy. Standardy, w których kierowca samochodu z instalacją gazową nie musi martwić się o katalizator czy zapalającą się kontrolkę MIL mimo coraz większego przebiegu, zużycia eksploatacyjnego podzespołów i różnej jakości tankowanego gazu.
Zespalanie i nowe materiały
Tendencja do budowania samochodów coraz bardziej komfortowych i bezpiecznych, a przede wszystkim lżejszych, a co za tym idzie bardziej ekonomicznych podczas użytkowania, spowodowała znaczący wzrost wykorzystania tworzyw sztucznych w przemyśle motoryzacyjnym. W obecnie produkowanych samochodach stosowanych jest ponad 700 części wykonanych z tworzyw sztucznych, a średni ich udział masowy wynosi ok. 10%. Z tworzyw sztucznych wykonywane są części karoserii, elementy tapicerki, części silnika, pokrywy zaworów, filtry powietrza, kolektory ssące, obudowy elementów elektronicznych i wiele innych. Trend ten widoczny jest także w samochodowych instalacjach gazowych. Części reduktorów, wtryskiwaczy, filtry gazu czy obudowy sterowników coraz częściej wykonane są z tworzyw sztucznych. Dzieje się tak dlatego, że parametry użytkowe obecnie stosowanych tworzyw w pełni predysponują je do zastosowań motoryzacyjnych. W niektórych przypadkach sprawdzają się lepiej niż ich odpowiedniki wykonane z metalu, dzięki temu, że można im nadać niemal każdy kształt. Coraz więcej obserwuje się również elementów zintegrowanych, np. czujnik ciśnienia zintegrowany z czujnikiem temperatury gazu, filtr gazu ze zintegrowanym czujnikiem ciśnienia i temperatury gazu czy najnowszy produkt firmy Auto-Gaz Centrum – Compact, czyli sterownik sekwencyjnego wtrysku gazu ze zintegrowanym czujnikiem ciśnienia i podciśnienia. Dodatkową cechą innowacyjnego sterownika jest to, że jego obudowa została w całości wykonana z tworzyw sztucznych, odpornych na warunki zewnętrzne, w tym na wysoką temperaturę. Sterownik Compact charakteryzuje się niewielkimi gabarytami i stosunkowo niewielką wagą, co może wyznaczać kolejny trend w branży samochodowych instalacji gazowych.
Wygląda na to, że producenci podzespołów instalacji gazowych nie boją się już tworzyw sztucznych i w dobie coraz większej konkurencji będą sięgać po nowe materiały i innowacyjne rozwiązania.
O kolejnych trendach w rozwoju samochodowych instalacji gazowych będą mogli Państwo przeczytać w kolejnym artykule, już w październiku.
Michał Grabowski
Specjalista ds. technicznych Auto-Gaz Centrum
Samochodowe instalacje gazowe to alternatywne systemy zasilania silników benzynowych ściśle współpracujące z oryginalnym systemem zasilania. Bez względu na to czy jest to gaźnik, wtrysk jednopunktowy, czy bezpośredni wtrysk paliwa, instalacja gazowa musi odpowiadać swoim poziomem oryginalnym rozwiązaniom zarówno pod względem zaawansowania technicznego, jak i wymogów bezpieczeństwa czy poziomu emisji spalin. Naturalną rzeczą jest więc, że to rozwój motoryzacji wyznacza kierunki rozwoju instalacji gazowych. Bardzo dobrze widać to w ostatnich latach. Mnogość nowych rozwiązań w konstrukcjach silników benzynowych i coraz ostrzejsze normy emisji spalin wymusiły na producentach instalacji gazowych podjęcie prac nad rozwojem nowoczesnych samochodowych systemów lpg oraz ich dostosowaniem do surowych norm i przepisów.
Komentarze (0)