Kierunkowe klocki hamulcowe są stosunkowo nowym produktem na rynku. Stworzone przez producentów samochodów z myślą o ograniczeniu hałasu, wibracji i uciążliwości działania (NVH), mają asymetryczną konstrukcję, dzięki czemu stykają się z tarczą hamulcową pod określonym kątem.
Kąt ten uzyskuje się poprzez wycięcie fazowe lub półksiężycowe. Efektem tego zabiegu jest cichsza praca układu hamulcowego, który działa z równie wysoką skutecznością jak przy wykorzystaniu standardowych klocków hamulcowych.
Jaka jest różnica między klockami kierunkowymi z wycięciem fazowym i półksiężycowym?
Kierunkowe klocki hamulcowe z wycięciem fazowym
Tego typu kierunkowe klocki hamulcowe mają na powierzchni ciernej wycięcie, które stanowi powierzchnię przejściową pomiędzy dwiema ostrymi krawędziami. Wycięcie fazowe zapobiega unoszeniu krawędzi czołowej klocka z tarczy hamulcowej, zapewnia ich równomierne zużycie i zmniejsza hałas.
Przy ich montażu należy zachować kierunek zgodny ze strzałkami umieszczonymi na klockach. Jeśli nie ma strzałek i jest tylko jedno wycięcie fazowe, trzeba zamontować je w taki sposób, aby stanowiło ono krawędź czołową klocka, która jako pierwsza styka się z tarczą hamulcową. Jeśli wycięcie fazowe znajduje się na obu krawędziach, to krawędź z większą powierzchnią fazową powinna być zamontowana jako krawędź czołowa klocka, która jako pierwsza styka się z tarczą hamulcową.
Kierunkowe klocki hamulcowe z wycięciem półksiężycowym
Kierunkowe klocki hamulcowe posiadają wycięcie półksiężycowe na tylnej płytce. Podkładka regulacyjna jest elementem tłumiącym, przymocowanym z tyłu klocka. Zmniejsza ona i tłumi jego drgania oraz pełni funkcję bariery termicznej, która zapewnia równomierny rozkład temperatury klocka i w efekcie bardziej równomierne hamowanie. Wycięcie pozwala tłoczkowi dociskać klocek hamulcowy pod pożądanym kątem, co zmniejsza hałas i sprzyja równomiernemu zużyciu.
Przy montażu kierunkowych klocków hamulcowych z wycięciem półksiężycowym należy zachować kierunek zgodny ze strzałkami umieszczonymi na klockach. Jeśli nie ma strzałek, trzeba zamontować je w taki sposób, aby półksiężycowe wycięcie znajdowało się na krawędzi czołowej klocka, biegnącej poziomo wzdłuż tarczy hamulcowej. Zamontowanie klocka w przeciwnym kierunku będzie skutkować bardzo głośnym piszczeniem hamulców.
Montaż klocków kierunkowych
Wymiana klocków hamulcowych. Czy wiesz, czego będziesz potrzebować i jak to zrobić?
1. Zgromadzenie potrzebnych elementów
Przed rozpoczęciem pracy upewnij się, że masz wszystkie narzędzia, części i niezbędne materiały.
Zwykle potrzebne są:
a) narzędzia:
- śrubokręt,
- opaski zaciskowe,
- wiertarka akumulatorowa,
- szmatki,
- zestaw kluczy nasadowych z grzechotką,
- szczotka druciana;
b) części zamienne:
- kierunkowe klocki hamulcowe,
- tarcze hamulcowe,
- klipsy mocujące;
c) materiały:
- rurka winylowa 1/4 cala,
- środek czyszczący w aerozolu do hamulców,
- niebieski i czerwony środek zabezpieczający do gwintów,
- szklany słoik,
- drut montażowy,
- niklowy smar przeciwzapieczeniowy,
- tarcze polerskie,
- syntetyczny smar wysokotemperaturowy do hamulców,
- środek penetrujący do usuwania rdzy.
2. Demontaż koła
Zaleca się wykonywanie kolejno czynności po jednej stronie pojazdu. Zapewnia to prawidłowe odniesienie dla dokładnego umiejscowienia wszystkich zacisków, sprężyn i innych elementów.
Pierwszą czynnością jest poluzowanie nakrętek mocujących koło, gdy opona znajduje się na podłożu. Następnie unieś jedną stronę samochodu, używając podnośnika. Zdejmij koło.
3. Odkręcenie i demontaż zacisku
Poluzuj śruby mocujące zacisk i śrubę odpowietrzającą. Lekko dokręć śrubę odpowietrzającą.
Zdejmij zacisk z tarczy i umieścić go na górze.
4. Cofnięcie tłoczka
Podłącz jeden koniec rurki spustowej do śruby odpowietrzającej, a drugi umieść w szklanym słoiku. Otwórz odpowietrznik i wciśnij tłoczek zacisku do otworu, aby płyn mógł wypłynąć. Po wykonaniu tej czynności dokręć odpowietrznik i odłącz przewód spustowy. Przymocuj zacisk do sprężyny śrubowej lub amortyzatora za pomocą drutu montażowego, aby nie przemieszczał się podczas wykonywania kolejnych czynności.
Wymontuj wspornik zacisku, zwracając uwagę na to, czy jego śruby były pokryte czerwonym, czy niebieskim środkiem zabezpieczającym do gwintów, podczas montażu konieczne będzie zabezpieczenie gwintu środkiem tego samego typu.
5. Demontaż tarczy
Odkręć śrubę mocującą tarczę. Często jest to trudne, dlatego należy najpierw nanieść na śrubę środek penetrujący i odczekać co najmniej 15 minut. Po odkręceniu śruby ściągnij tarczę z piasty.
6. Czyszczenie jest ważne
Nieprawidłowo przeprowadzone czyszczenie lub procedury instalacyjne są bezpośrednią przyczyną problemów z hamulcami, takich jak hałas czy wibracje. Prawidłowe czyszczenie i montaż obejmują:
- usunięcie rdzy ze wspornika zacisku,
- naniesienie środka czyszczącego do hamulców w aerozolu na śruby zacisków i sprawdzenie, czy elementy nie są skorodowane (w przypadku korozji należy je wymienić),
- wymianę klipsów mocujących i innych zużytych elementów hamulca,
- nasmarowanie śrub i montaż nowych gumowych osłon,
- usunięcie rdzy i zanieczyszczeń z piasty koła za pomocą tarczy polerskiej zamocowanej na wiertarce,
- oczyszczenie nowych tarczy i naniesienie zapobiegawczo środka czyszczącego w aerozolu do hamulców. Zaleca się także umycie elementów szczotką ze sztywnym włosiem w gorącej wodzie z mydłem, a następnie ich dokładne osuszenie.
7. Montaż
Nasuń tarczę na piastę i wyrównaj otwór na śrubę mocującą tarczę z gwintowanym otworem w piaście. Dokręć śrubę (zgodnie z instrukcją obsługi), nanieś odpowiedni środek zabezpieczający do gwintów na śruby wspornika zacisku i zamontuj wspornik.
Nanieś cienką warstwę smaru hamulcowego na tylną powierzchnię podkładek tłumiących, wsuń je na miejsce (patrz informacje dotyczące klocków hamulcowych z wycięciem fazowym i półksiężycowym) i zamontuj sprężyny. Zamontuj zacisk.
8. Czynności końcowe
Aby zakończyć montaż, opuść samochód, aż opona zetknie się z podłożem. Ustaw klucz dynamometryczny na połowę wartości określonego momentu obrotowego (patrz instrukcja obsługi) i dokręć naprzemiennie nakrętki mocujące koło. Ustaw klucz na pełną wartość momentu dokręcania i ponownie naprzemiennie dokręć nakrętki. Opuść samochód i usuń podnośnik.
Następnie powtórz opisane czynności przy drugim hamulcu na tej samej osi.
Zaleca się każdorazowo wymianę klocków hamulcowych przy obu kołach na tej samej osi.
Kontrola również jest ważna. Przy wyłączonym silniku kilkukrotnie wciśnij pedał hamulca, aż będzie wyczuwalny opór. Następnie przeprowadź jazdę próbną – z małą prędkością – aby upewnić się, że klocki hamulcowe działają prawidłowo. Na koniec sprawdź w instrukcji obsługi, czy w danym modelu samochodu zalecany jest specjalny sposób docierania klocków hamulcowych.
Komentarze (0)