Pozornie „poklejona” taśma od obrotowego potencjometru jest dobrze naprawionym elementem, który bardzo dobrze spełnia swoje zadanie.
Niezależny warsztat samochodowy, konkurujący z autoryzowanym serwisem, charakteryzuje się przede wszystkim tym, że wiele elementów potrafi naprawić, zamiast wymieniać na nowe.
Naprawy te, wykonane solidnie, są dla właściciela samochodu korzystniejsze cenowo. I wcale nie oznacza to usługi wykonanej gorzej z racji naprawy na częściach używanych lub innych producentów. Dociekliwy mechanik podczas naprawy musi sprawdzić przyczyny powstałych uszkodzeń tak, aby w przyszłości sytuacja się nie powtórzyła. I tak jest często w małych warsztatach, gdzie fachowcy mają więcej czasu i inaczej liczą swoje roboczogodziny. Poza tym wolne warsztaty korzystają z większych możliwości kupowania części innych producentów, które wcale nie są gorsze od oryginalnych, a na pewno tańsze. Z kolei autoryzowane serwisy mają potężne wsparcie w postaci pomocy szkoleniowej, instrukcji naprawy i możliwości kupna regenerowanych części, których jakość jest prawie taka sama jak nowych, oryginalnych.
Dążąc do obniżenia kosztów naprawy, kupujemy nie tylko części tańsze, ale przede wszystkim fragmenty całych podzespołów tak, aby nie wymieniać całości, ale poszczególne elementy.
Na przykład zamiast całej elektronicznej przepustnicy można kupić część elektroniczną z potencjometrami, czyli to, co najczęściej się psuje. Konstrukcję mechaniczną można wymyć i wyczyścić, a po zamontowaniu wraz z nową elektroniką – przeprowadzić adaptację. W tym wszystkim nie chodzi jednak tylko o obniżenie kosztów naprawy. Ważnym aspektem jest podejście do tematu naprawy w sposób bardziej analityczny. Chodzi o to, że naprawiający, który potrafi rozłożyć wiele podzespołów na czynniki pierwsze, potrafi to samo zrobić też z tematem dotyczącym przyczyny powstałej usterki. Takie osoby zastanawiają się, dlaczego wystąpiła awaria. Szukają przyczyn i odkrywają niedoskonałości budowy samochodu i współpracujących elementów. Myśląc w ten sposób, starają się zapobiec uszkodzeniom na przyszłość. Może to być przesunięcie danego elementu w miejsce mniej narażone na przykład na działanie wody lub temperatury. Także ważne są uwagi dla kierowcy odnośnie tego, co robić, aby uszkodzenie się nie powtórzyło.
Aby być dobrym w podejmowaniu trafnej decyzji o wymianie lub naprawie danej części, musimy za każdym razem przeprowadzić badania i pomiary, czyli zrobić dobrą diagnozę. Diagnoza jest najważniejszym elementem każdej naprawy, bo determinuje wszystkie dalsze czynności.
Nie może być mowy o podejrzeniach – musimy umieć na tyle przeprowadzić czynności badawcze, aby być pewnym swojej decyzji. Tym bardziej, że często chodzi o duże pieniądze.
Naprawiony czujnik położenia wałka rozrządu jest lepszy niż nowy, wpisujący błąd od czujnika podczas rozruchu silnika.
Powracając do wyżej opisanego przykładu modułu komfortu – możemy mieć taki przypadek, że pomimo braku błędów w sterowniku komfortu nie będzie działał pilot. A powodem może być na przykład źle założone radio, przez które do modułu komfortu przez cały czas będzie podłączone zasilanie, tak zwana piętnastka. Moduł będzie odbierał to zasilanie jako włączony zapłon, przez co nie będziemy mogli zamknąć pilotem samochodu. Przykład ten ilustruje, jak dokładne muszą być nasze pomiary i na ile spraw musimy zwracać uwagę. Każda rutyna może nas wprowadzić w błąd i doprowadzić do niepotrzebnego szukania części i wydawania pieniędzy.
Sukces możemy osiągnąć tylko przez dokładną diagnostykę. A polega ona na precyzyjnych badaniach, pomiarach i symulacjach tak, aby na końcu wskazać zepsutą część.
Klasycznym przykładem niepewności jest błąd związany z elektroniczną przepustnicą. Znając daną markę samochodu i mając doświadczenie, w wielu przypadkach nie mylimy się i wskazujemy trafnie uszkodzoną część. Ale są też przypadki trudniejsze, kiedy łatwo jest popełnić błąd. Na przykład oprócz błędu o przepustnicy mamy błąd wewnętrzny sterownika. Rodzi się wówczas pytanie, czy uszkodzona przepustnica może doprowadzić do wygenerowania takiego błędu, a mianowicie błędu wewnętrznego sterownika? Jest wiele możliwości uszkodzeń, dlatego musimy przeprowadzić wiele pomiarów. Ciekawym sposobem poszukiwania usterki w tym przypadku jest wymiana układu scalonego odpowiedzialnego za sterowanie przepustnicą. Jeżeli pomimo tej wymiany przepustnica będzie dalej źle pracowała, a jesteśmy pewni jej sprawności, to sterownik jest uszkodzony i błąd o jej niesprawności był najważniejszy. Drugi błąd, o przepustnicy, był następstwem tego pierwszego o sterowniku. Ułożenie sobie w wyobraźni kolejności błędów, czyli co jest przyczyną, a co skutkiem, ma ogromne znaczenie w diagnostyce. Po takim logicznym rozumowaniu poznaje się, czy diagnozę przeprowadzamy właściwie i we właściwy sposób rozszyfrujemy komunikaty ze skanera.
Komentarze (2)