Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  02.04.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Klejenie blach nadwozia
Strona 1 z 2

Budowa nadwozia samochodu z metalu (stal, aluminium) wymusza określone metody łączenia, czyli spawanie, zgrzewanie lub nitowanie. Niektóre połączenia blach wykonane są jednak technologią klejenia.

Spawaniem, zgrzewaniem i lutowaniem można łączyć tylko materiały podobne i metalowe, a ich demontaż jest bardzo trudny. Podczas takich metod łączenia wysokie temperatury wywołują niepożądane naprężenia, które mogą doprowadzić do uszkodzenia elementów lub powłoki cynkowej.
Klejeniem można łączyć różne materiały, a naprężenia w takim połączeniu są równomierne. Złącze klejone chroni także łączone materiały przed korozją elektrochemiczną oraz całkowicie uszczelnia połączenie. Poza tym, coraz więcej elementów poszycia zewnętrznego samochodu wykonanych jest z tworzywa sztucznego. Elementy te nie mogą być z wiadomych względów zgrzewane lub spawane. Jedyną technologią zamocowania ich do karoserii jest klejenie.
Niektóre elementy metalowe poszycia zewnętrznego wymagają także idealnego uszczelnienia połączenia z konstrukcją nadwozia. Najlepszym przykładem takiego elementu jest poszycie dachu, którego połączenie z nadwoziem musi być szczególnie szczelne. Samo uszczelnienie tego połączenia po zgrzewaniu lub spawaniu nie zawsze jest wystarczające. Dlatego uszczelnienie musi być wykonane przed zgrzewaniem.
Kleje mogą być stosowane do jednoczesnego sklejenia, zabezpieczenia antykorozyjnego i uszczelnienia. Stosując masę klejącą, można zrezygnować ze zgrzewania lub spawania lub znacznie ograniczyć ilość punktów zgrzania. Oczywiście dotyczy to elementów poszycia zewnętrznego. Klejenie daje spoinę ciągłą z jednoczesnym uszczelnieniem i zabezpieczeniem antykorozyjnym.

Innym przykładem takiego zastosowania masy klejącej może być zamocowanie do karoserii poszycia zewnętrznego błotnika tylnego. Zamiast zgrzewania lub spawania może być on przyklejony na całym obwodzie. Zgrzewanie można ograniczyć tylko do kilku miejsc w celu utrzymania elementu w odpowiednim położeniu do czasu utwardzenia się masy klejącej. Natomiast w miejscu mocowania błotnika z nadkolem wewnętrznym, nie stosuje się ani spawania, ani zgrzewania, i dlatego konieczne jest tam zastosowanie masy klejącej.
Klejenie blach poszycia nadwozia ma wiele zalet, a najważniejsze to:
- ciągła spoina łącząca,
- antykorozyjne zabezpieczenie połączenia – brak zjawiska korozji szczelinowej,
- uszczelnienie połączenia,
- możliwość łączenia różnych co do właściwości materiałów,
- prosta technologia,
- prostsze rozwiązania połączeń.

W nowoczesnych konstrukcjach nadwozi połączenie dachu z nadwoziem wykonywane jest spawaniem laserowym i nie wymaga uszczelniania. Ale w warsztacie technologią zastępczą połączeń laserowych jest klejenie klejami jednoskładnikowymi, wspomagane zgrzewaniem lub spawaniem otworowym albo klejenie klejami dwuskładnikowymi (fot. 1).




Przykładem dwuskładnikowego kleju może być np. klej epoksydowy Terokal 5055. Klej może być stosowany w temperaturze pokojowej, a to eliminuje stosowanie urządzeń podgrzewających blachę: zgrzewarek i spawarek, jak również lutownic. Jednak podgrzanie kleju do temperatury 100ºC przyspiesza proces utwardzania. Długi czas klejenia (do 90 minut) pozwala na spokojne dopasowanie łączonych elementów, co przy tak dużym elemencie jak dach pojazdu jest bardzo znaczącym parametrem. Klej dwuskładnikowy stosowany jest tylko do połączenia bocznych krawędzi poszycia dachu. Do połączenia z poprzecznymi wzmocnieniami stosowany jest klej jednoskładnikowy na bazie modyfikowanych silanów (fot. 2). Przykładem takiego kleju może być Terostat 9220.

Masy MS są odporne na działanie promieni UV, dlatego nie muszą być osłaniane przed słońcem za pomocą listew ochronnych, bądź przez lakierowanie. Masy MS mogą być także stosowane do uszczelniania połączeń blach przed zgrzewaniem. Wykorzystuje się je między innymi do łączenia poszycia dachu z karoserią. Dzięki zastosowaniu masy uszczelniającej przed spawaniem, unikamy kłopotów z nieszczelnymi połączeniami blach. Nie oznacza to, że masy MS przewodzą prąd.
Naciskające na łączone blachy elektrody wyciskają masę z punktu zgrzewu, a minimalna, pozostała jej ilość wypala się, nie wydzielając szkodliwych związków i nie wpływa na obniżenie jakości połączenia.
Bardzo ważną zaletą masy klejącej MS, poza dużą wytrzymałością, jest także minimalna zmiana objętości podczas utwardzania się (poniżej 2 %) oraz wytrzymałość temperaturowa do 100°C (krótkotrwale do 120°C). Właściwości te mają ogromne znaczenie przy mocowaniu poszycia dachu czy pokrywy silnika do wzmocnień wewnętrznych. Masy o dużej zmianie objętości (powyżej 4 %) powodują widoczne na dużych powierzchniach blach ich wciąganie. Masa klejąca MS ma także bardzo dużą przyczepność do wielu materiałów bez stosowania specjalnych podkładów. Może służyć do klejenia:
- blach stalowych surowych, zagruntowanych i lakierowanych,
- blach aluminiowych i miedzianych,
- drewna, betonu, szkła i większości tworzyw sztucznych, poza PP/PE/PA i innymi.

Masę klejącą MS stosuje się także do przyklejania elementów poszycia zewnętrznego nadwozia, na przykład poszycia błotnika tylnego. W tym przypadku klejenie może być wspomagane przez zgrzewanie lub spawanie. Innym przykładem zastosowania kleju MS jest mocowanie wzmocnień i usztywnień bocznych elementów poszycia zewnętrznego w samochodach dostawczych (fot. 3).

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony