Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Klimatyzacja samochodowa

Wskazówki Delphi pomagają zoptymalizować wykorzystanie klimatyzacji

Co jest bardziej korzystne z punktu widzenia zużycia paliwa – jazda z opuszczonymi szybami, czy stosowanie klimatyzacji samochodowej? Odpowiedź może zaskoczyć.

- Bardziej paliwooszczędna jest jazda z włączoną klimatyzacją samochodową niż z wyłączoną, ale z opuszczonymi szybami – powiedział James Bertrand, prezes działu Delphi Thermal Systems. - Jest tak dlatego, że samochód zużywa mniej paliwa na zasilenie układu klimatyzacji niż musiałby zużyć na pokonanie oporu aerodynamicznego przy otwartych oknach. Zastosowanie jakiegokolwiek systemu klimatyzacji samochodowej zwiększa obciążenie silnika pojazdu i tym samym zużycie paliwa. Państwowe Laboratorium Energii Odnawialnych (NREL - National Renewable Energy Laboratories) szacuje, że w Stanach Zjednoczonych na zasilenie tradycyjnych systemów klimatyzacji samochodowej zużywa się około 5 proc. paliwa spalanego przez pojazdy, natomiast w Europie i Japonii około 3 proc. W swojej długiej historii rozwoju technik chłodniczych koncern Delphi nieprzerwanie wdraża coraz bardziej wydajne energetycznie systemy klimatyzacji, które są w stanie dwukrotnie zmniejszyć cytowane procenty. Ale współczesny kierowca może zredukować zużycie paliwa po prostu przez prawidłowe korzystanie z klimatyzatora i sterowanie systemem klimatyzacji.




Oto kilka wskazówek na temat bardziej efektywnego korzystania z systemu klimatyzacji:
- Po wejściu do samochodu, który stał w słońcu przez dłuższy czas, należy na chwilę otworzyć całkowicie wszystkie okna w celu wywietrzenia samochodu i usunięcia gorącego powietrza z kabiny. Następnie należy zamknąć okna i dopiero włączyć klimatyzację.
- Nacisnąć przycisk recyrkulacji, aby umożliwić wielokrotny przepływ powietrza przez klimatyzator. Przycisk ten może być opisany jako “MAX”. To znacznie zredukuje ilość energii zużywanej przez system klimatyzacji.
- W systemach sterowanych ręcznie najbardziej wydajne jest ustawienie regulatora temperatury w położeniu odpowiadającym najniższej temperaturze i korzystanie z regulatora nadmuchu w celu nastawienia ilości chłodzenia. Regulatora temperatury powinno się używać tylko po ustawieniu regulatora nadmuchu w najniższym położeniu.



W swej długiej historii produkcji wymienników ciepła dla branży motoryzacyjnej, firma Delphi rozwinęła technologie energetycznie wydajne, do których sprzęt jest mniejszy, lżejszy i redukuje niekorzystny wpływ na środowisko.

- Jeżeli klimatyzator nie chłodzi tak jak powinien, to musi go sprawdzić i naprawić specjalista od systemów klimatyzacji. Jeżeli w systemie jest wyciek, to trzeba go zreperować i ponownie napełnić środkiem chłodniczym. W takich systemach normalna jest utrata niewielkiej ilości środka chłodniczego na skutek przenikania przez węże w ciągu wielu lat użytkowania. To może wymagać doładowania środka chłodniczego.
- Systemy wentylacyjno-klimatyzacyjne HVAC pojazdu mogą być wyposażone w filtr powietrza, który uległ zanieczyszczeniu i w związku z tym ogranicza przepływ powietrza. W takim przypadku trzeba wymienić filtr. W nowszych pojazdach filtr ten może znajdować się za schowkiem na rękawiczki lub poniżej wycieraczek szyby przedniej. Filtr może zostać wymieniony przez właściciela pojazdu lub przez pracownika serwisu. Okres serwisowania filtra powinien być podany w instrukcji pojazdu.



Koncern Delphi wdraża coraz bardziej wydajne energetycznie systemy klimatyzacji.

Oprócz optymalnego korzystania z klimatyzacji, kierowcy powinni również parkować w zacienionych miejscach, stosować ekrany odbijające promieniowanie na szybach lub, jeśli możliwe, w słoneczne dni pozostawiać otwarte okna pojazdu.

- Te proste środki spowodują, że powietrze i fotele w kabinie będą mieć niższą temperaturę początkową, dzięki czemu wychłodzenie do poziomu komfortowego nastąpi szybciej i równocześnie spowoduje to oszczędności w zużyciu paliwa – powiedział J.Bertrand. W swej długiej historii produkcji wymienników ciepła dla branży motoryzacyjnej firma Delphi rozwinęła technologie energetycznie wydajne, do których sprzęt jest mniejszy, lżejszy i redukuje niekorzystny wpływ na środowisko. Oprócz produktów przeznaczonych do pojazdów, Delphi dostarcza komponenty grzewcze i chłodnicze na rynek mieszkaniowy oraz na rynki komercyjne.



Bardziej paliwooszczędna jest jazda z włączoną klimatyzacją samochodową niż z wyłączoną, ale z opuszczonymi szybami.

W Polsce koncern Delphi projektuje i wytwarza wymienniki ciepła w zakładzie w Ostrowie Wielkopolskim. Fabryka wytwarza moduły chłodzenia silnika (CRFM), moduły klimatyzacji (HVAC), chłodnice, grzejniki, skraplacze, chłodnice powietrza doładowanego i parowniki. Produkty fabryki Delphi w Ostrowie montowane są w modelach samochodów wielu marek samochodów (Opel, VW - w tym Audi i Porsche, Renault, Saab, a także Lamborghini, Ferrari oraz Maserati).
W ostrowskim zakładzie Delphi grupa kilkudziesięciu inżynierów zajmuje się projektowaniem i testowaniem wymienników ciepła. W ciągu ostatnich trzech lat zgłoszono już ponad 25 patentów.



W Polsce, Delphi projektuje i wytwarza wymienniki ciepła w zakładzie w Ostrowie Wielkopolskim.



Elementy układu klimatyzacji znajdują się również w ofercie dla rynku części zamiennych.

Elementy układu klimatyzacji znajdują się również w ofercie działu Delphi Product & Service Solutions dla rynku części zamiennych.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony