W ostatnich kilku latach odnotuje się znaczny wzrost sprzedaży samochodów osobowych wyposażonych w klimatyzację.
W okresie wiosenno-letnim producenci samochodów poprzez swoje sieci dealerskie prześcigają się w promocjach, polegających na sprzedaży aut niższej klasy z klimatyzacją gratis. Natomiast model klasy średniej lub wyższej z klimatyzacją na pokładzie to już prawie standard. Kupując samochód z drugiej ręki również zwraca się dużą uwagę na poziom wyposażenia. Kupując samochód klasy średniej lub wyższej poszukuje się auta z klimatyzacją. Tak więc widać, iż ilość klimatyzacji samochodowych, które podlegają obsłudze z roku na rok, znacznie wzrasta.
Mówiąc o obsłudze serwisowej układu klimatyzacji mam na myśli dwa przypadki, w których powinna się ona odbywać. Pierwszy przypadek jest oczywisty dla wszystkich: układ jest uszkodzony i trzeba dokonać jego naprawy. Drugi przypadek to coroczny przegląd serwisowy instalacji obligatoryjny w kilku krajach Europy Zachodniej, natomiast niestety jeszcze nie w Polsce. Przykre jest to, że nie tylko sami użytkownicy pojazdów nie zdają sobie sprawy o konieczności dokonywania takich przeglądów, ale i Autoryzowane Stacje Obsługi (ASO), jak również niezależne warsztaty samochodowe, podchodzą do tego tematu bardzo lekceważąco. Zdarza się często, iż stacja ASO nie wspomina ani słowem klientowi o tym, iż przegląd klimatyzacji widnieje w instrukcji samochodu jako obligatoryjny.
Powodów dokonywania corocznych przeglądów układu klimatyzacji jest kilka.
Pierwszy powód to konieczność dezynfekcji kanałów nawiewu powietrza oraz konieczność wymiany kabinowego filtra przeciwpyłowego. Duże różnice temperatur w kanałach powietrznych powodują zawilgocenie układu, a w konsekwencji powstawanie grzybów. Wymiana filtra przeciwpyłkowego i dezynfekcja kanałów powietrznych przy użyciu specjalnych, powszechnie dostępnych środków chemicznych, to zabiegi podnoszące sprawność układu, zapobiegające przedostawaniu się nieprzyjemnych zapachów i zagrzybionego powietrza do wnętrza pojazdu.
Drugi powód to konieczność wymiany filtra osuszacza, osuszanie, oczyszczanie, sprawdzenie szczelności, uzupełnienie oleju i napełniania części hydraulicznej układu klimatyzacji. Każdy wie, iż niewymienienie zużytych klocków hamulcowych czy oleju silnikowego jest zgubne w skutkach, natomiast nie każdy wie, iż brak okresowej obsługi części hydraulicznej prowadzi do obniżenia wydajności układu klimatyzacji, przyspieszonego zużycia komponentów układu np. sprężarki, zaworu rozprężnego itp. W ciągu roku w sprawnym układzie klimatyzacji następuje 15-20% naturalny ubytek czynnika chłodzącego. Bagatelizowanie obsługi części hydraulicznej układu przez warsztaty samochodowe jest najczęściej spowodowane brakiem wiedzy i odpowiedniego sprzętu. Urządzeniem, które całkowicie automatycznie obsługuje układy klimatyzacji, jest nowa stacja napełniania Air-Check Matic firmy Magneti Marelli.
Air-Check Matic dokonuje absorpcji czynnika chłodniczego, jego oczyszczania, osuszania, separacji oleju. Czynnik chłodniczy w pełni nadaje się do ponownego użycia, zachowując wszystkie swoje parametry. Stacja dokonuje pomiarów ilościowych odciągniętego czynnika i oleju. Air-Check Matic dokonuje osuszania układu klimatyzacji samochodowej, sprawdzania szczelności, wprowadzania nowego oleju, napełniania układu czynnikiem chłodniczym. Stacja wykonuje wszystkie opisane procesy całkowicie automatycznie. Zadaniem obsługującego jest jedynie podanie do informacji stacji marki i modelu (wersji) samochodu. Air-Check Matic korzystając z zawartej w nim bazy danych prowadzi proces obsługi układu wprowadzając odpowiednie ilości oleju i czynnika chłodniczego. Stacja potwierdza sprawność układu i dokonanej obsługi w postaci obszernego wydruku, zawierającego również szczegółowe informacje o przebiegu wykonanego procesu diagnostycznego. Każda operacja przeprowadzana przez stację może być sterowana ręcznie, jeśli zaistnieje taka potrzeba.
Firma Magneti Marelli oferujemy również szeroką gamę innych urządzeń diagnostycznych do klimatyzacji:
- stacje diagnostyki i napełniania instalacji A/C : MM6F; AIR CHECK HD; AIR CHECK PLUS;
- tester diagnostyczny systemów klimatyzacji FRIOTEST A/C,
- Zestaw Pomiarowy –CLIMA – moduł do uniwersalnego urządzenia serwisowego Magneti Marelli TESTER PLUS.
Firma Magneti Marelli Aftermarket Poland w wyniku kooperacji z włoską firmą CTR, rozpoczęła sprzedaż części zamiennych oraz urządzeń i narzędzi serwisowych do klimatyzacji.
Firma CTR, mająca siedzibę w Parmie, jest specjalistycznym dostawcą podzespołów do klimatyzacji zarówno na pierwszy montaż, jak i na rynek wtórny.
Kompleksowy program klimatyzacyjny Magneti Marelli Aftermarket Poland składa się z części zamiennych do samochodów osobowych, również ekskluzywnych marek (Jaguar, Chrysler, SAAB, Lexus, Jeep). W skład oferty wchodzą m.in. skraplacze, parowniki, osuszacze, zawory rozprężne, termostaty, presostaty, kompresory i części zamienne, wentylatory, fittingi, przewody, oringi i wiele innych. Oprócz kompleksowego programu do samochodów osobowych w ofercie znajdują się również elementy i podzespoły do autokarów, autobusów, busów, ciężarówek i traktorów.
Ponadto w ofercie są zestawy profesjonalnych narzędzi serwisowych, niezbędnych przy kompleksowej obsłudze warsztatowej (prasy, nożyce, ściągacze i zestawy do montażu i demontażu elementów układu klimatyzacji).
Magneti Marelli Aftermarket Poland poszerzyła również swoją ofertę urządzeń diagnostycznych, wprowadzając do oferty m.in. analizatory gazu, detektory wycieków, termometry i inne.
Oferta handlowa firmy Magneti Marelli i firmy CTR w zakresie elementów klimatyzacji obejmuje ok.4000 pozycji.
Bliższych informacji udziela:
MAGNETI MARELLI AFTERMARKET POLAND
Dział Marketingu
tel. (032) 2960232; (032) 2636552
Dział Obsługi Technicznej
tel. (032) 2960217; (032) 2636552
fax 032/2631954
e-mail: ricambi@marelli.rgzgroup.com
Komentarze (0)