Części i regeneracja

ponad rok temu  23.05.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Klocki hamulcowe bez tajemnic

Z czego zrobiony jest shim? Do czego służy międzywarstwa? Co to jest Compress Control? Jakie znaczenie w produkcji ma tzw. fine blanking? Jeśli te pojęcia nic nam nie mówią, to znaczy, że warto uzupełnić swoją wiedzę o... klockach hamulcowych, bo to jedne z najważniejszych elementów wpływających na nasze bezpieczeństwo w czasie jazdy samochodem.

Nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkich niespodziewanych wydarzeń, które mogą nas spotkać podczas podróży. Gdy na drogę w deszczową noc wtargnie zwierzę, refleks oraz czujność mogą nie wystarczyć. Dlatego nie można zapominać o doborze odpowiedniego i sprawdzonego wyposażenia pojazdu.
Serwisując samochód, z reguły skupiamy się na dobrze widocznych czy szeroko reklamowanych elementach budowy auta, takich jak ogumienie, olej silnikowy lub amortyzatory. Tymczasem nasze „cztery kółka” składają się z setek, a nawet tysięcy innych części. Jedną z najważniejszych są właśnie klocki hamulcowe.
Warto zapoznać się z budową tego elementu, który ukryty w zacisku dba o nasze bezpieczeństwo podczas każdej podróży. Wiedza w tym zakresie pozwoli nie tylko na dobór najlepszej części pod kątem naszych potrzeb, ale może również przynieść wymierne oszczędności finansowe związane z wyborem produktu w rozsądnej cenie, który wolniej się zużywa.
Z jakich elementów składa się klocek hamulcowy?
- Płytka nośna – wytwarzana metodą dokładnego cięcia, tzw. fine blankingu. Gwarantuje to wysoką powtarzalność wymiarów, swobodną pracę klocka w zacisku i bezproblemowy montaż. Jest to duży atut marki Breck, gdyż większość producentów stosuje mechaniczne cięcie, które może powodować zatarcie klocka w zacisku, ciągłe hamowanie, a w efekcie uszkodzenie klocków i tarcz.
- Shim – metalowy element pokryty dwustronnie specjalną warstwą ochronną, która tłumi drgania i zapobiega piskom przez cały okres eksploatacji klocków. W produktach niższej jakości powszechnie stosuje się zamiennik w postaci tańszej i gorszej jakości warstwy antypiskowej z masy polimerowej. Ma to niestety bezpośredni wpływ na komfort użytkowania.
- Materiał cierny – podstawowy element klocków hamulcowych. Skład mieszanki jest najpilniej strzeżoną tajemnicą każdego producenta. Coraz częściej do produkcji wykorzystuje się ekologiczne materiały cierne, pozbawione metali ciężkich i niebezpiecznych włókien, co ma bezpośredni wpływ na zmniejszenie ilości oraz inwazyjności wydzielanego pyłu.
- Międzywarstwa – doskonały izolator termiczny o grubości około 2 mm, który zabezpiecza zacisk hamulcowy przed przegrzaniem. W rezultacie hamulce funkcjonują znacznie lepiej. Co więcej, tłumi ona również znaczną część drgań powstających w układzie hamulcowym. Brak międzywarstwy powoduje najczęściej oderwanie materiału ciernego od blachy nośnej.
- Klej – łącznik pomiędzy płytką nośną a międzywarstwą. Oparty na dyspersji wodnej (rodzaj procesu chemicznego), bez dodatków rozpuszczalników organicznych.
- Compress Control – wyróżnik marki Breck, który gwarantuje, że każdy klocek hamulcowy, dzięki najnowocześniejszym i zautomatyzowanym procesom produkcji, to powtarzalny produkt wysokiej jakości.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony