Wprowadzenie do sprzedaży nisko- i bezmiedziowych klocków Ferodo Eco-Friction poprzedzono badaniem ponad 1500 substytutów tego metalu. Tylko 25 przeszło do fazy produkcyjnej
Najwięksi dystrybutorzy części zamiennych oferują klocki hamulcowe nawet kilkunastu marek, a fora internetowe są pełne opinii kierowców na temat skuteczności pracy hamulców. Jak zatem wśród setek produktów i czytając wiele nierzadko skrajnych komentarzy, wybrać dobre klocki?
Jednym ze strażników wysokiej jakości klocków, a tym samym naszego bezpieczeństwa, jest norma unijna ECE R90. Zgodnie z obowiązującym prawem wszystkie klocki hamulcowe sprzedawane w krajach UE muszą przejść ściśle określone badania i w ten sposób uzyskać homologację. Inaczej wygląda sytuacja w przypadku produktów o jakości OE, które muszą spełnić normę unijną, a jednocześnie są testowane w szerszym zakresie w porównaniu z wymaganiami Europejskiej Komisji Gospodarczej. Niektóre marki hamulcowe, jak na przykład Ferodo, jako standard obrały właśnie rozbudowane testy OE, spełniające oczekiwania producentów pojazdów.
Kilka godzin kontra 12 miesięcy testów
Homologacja klocków hamulcowych i szczęk hamulcowych wg ECE R90 jest prowadzona od 2001 roku. Celem zmiany przepisów była eliminacja produktów złej jakości poprzez wprowadzenie jednolitego systemu oceny oraz poprawa bezpieczeństwa na drogach. W 2016 roku europejska homologacja ECE R90 objęła również tarcze hamulcowe i bębny.
W procesie homologacji ECE R90 klocki lub szczęki hamulcowe trafiają do autoryzowanego i niezależnego ośrodka testowego. Czas trwania oraz zakres testów według normy unijnej różnią się od standardów OE, obowiązujących dla klocków używanych na pierwszy montaż. Podczas gdy testy nowego klocka OE są pracochłonne i zazwyczaj zajmują od 6 do 12 miesięcy, to proces certyfikacji według standardu ECE R90 sprowadza się do badań laboratoryjnych trwających średnio od 3 do 5 godzin.
Podczas testu ECE R90 klocki hamulcowe są poddawane próbom hamowania z różnych prędkości (czułość prędkościowa) oraz przy zmiennych ciśnieniach w układzie hamulcowym (czułość ciśnieniowa). Sprawdza się również czasowy zanik skuteczności układu hamulcowego (fading lekki), którego powodów należy szukać m.in. w składzie materiału ciernego. Z kolei rozszerzone testy klocków hamulcowych OE uwzględniają dodatkowe parametry, tj. czułość temperaturową, hałaśliwość, fading ciężki czy stopień zużycia materiału ciernego klocka oraz powierzchni tarczy hamulcowej.
– Wybierając klocki hamulcowe, warto większym zaufaniem darzyć te marki, które oferują swoje produkty na pierwszy montaż, a w fabrykach prowadzą kontrolę jakości wg bardziej wymagających standardów OE/OES. Jesteśmy jedną z takich firm, a nasze klocki Ferodo i Jurid są fabrycznie używane między innymi przez Mercedes-Benz, Audi i BMW – mówi Adam Gołąbek, technical support, training and warranty manager Federal-Mogul Motorparts.
Współczynnik tarcia a droga hamowania
Skuteczne hamowanie w dużej mierze zależy od dobrej kompozycji materiału ciernego, a prace nad jego powstaniem wymagają sporej cierpliwości i doświadczenia. Na przykład, wprowadzenie do sprzedaży nisko- i bezmiedziowych klocków Ferodo Eco-Friction poprzedzono badaniem ponad 1500 substytutów tego metalu. Tylko 25 przeszło do fazy produkcyjnej.
Głównym parametrem oceny dobrej jakości klocków hamulcowych jest stabilność współczynnika tarcia w zmiennych warunkach pracy. – Czołowi producenci klocków hamulcowych mogą się pochwalić materiałami ciernymi, które zachowują stabilną wartość współczynnika tarcia w pełnym zakresie prędkości hamowania i temperatur, do których nagrzewają się tarcza i klocek hamulcowy, przy różnych ciśnieniach w układzie hamulcowym oraz podczas wspomnianego zjawiska fadingu (chwilowego zaniku współczynnika tarcia). To właśnie materiał cierny jest w centrum zainteresowania ośrodków R&D, ponieważ od jego składu zależy wiele parametrów, również związanych ze spełnieniem norm w zakresie ochrony środowiska – dodaje Adam Gołąbek z Federal-Mogul Motorparts.
Niezależne testy drogowe
Duże różnice w ocenie jakości pracy klocków hamulcowych mogą wynikać również ze sposobów prowadzenia testów. Na przykład niezależny ośrodek MIRA w Wielkiej Brytanii do testów klocków Ferodo używa pojazdów z odłączonymi układami wspomagania hamowania oraz odłączonym hamowaniem na tylnej osi. System ABS jest wyłączony, a w układzie hamulcowym utrzymywane jest ściśle określone ciśnienie płynu hamulcowego, by nie dochodziło do blokowania kół. W takich warunkach samochody testowe wyposażone w klocki Ferodo Eco-Friction pokonały miedziowe produkty konkurencji. Droga hamowania Volkswagena Golfa Mk6 z prędkości 100 km/h była krótsza od najsilniejszego konkurenta o 7,7 m, a z prędkości 115 km/h o 16,7 m. Wyniki testu pokazują olbrzymie różnice w skuteczności hamowania, a przecież w trudnych sytuacjach na drodze o zdrowiu i życiu decydują czasami centymetry dzielące samochód od przeszkody.
Komentarze (0)