Narzędzia w warsztacie

ponad rok temu  12.06.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Klucze udarowe – jaki wybrać i dlaczego?

Klucz udarowy to podstawowe i najczęściej używane narzędzie pracy w serwisie samochodowym. Jego zakup nie należy jednak do rzeczy najprostszych, ponieważ jest w czym wybierać.

Postaramy się pomóc w podjęciu decyzji, publikując gruntowne porównanie czterech kluczy udarowych w klasie 1/2”: BASS BP-4306, BETA 1927P, M7 NC-4216 oraz ROOKS OK-04.0020. Ważną informacją jest porównanie momentu maksymalnego. Większość śrub w samochodach (średnica M8-M20 przy klasie twardości 12.9) nie wytrzymuje momentu skręcającego na poziomie 1300 czy 1700 Nm. Tak wysoki moment może zatem w niektórych przypadkach zaszkodzić, o ile klucz nie posiada systemu zabezpieczającego śruby przed zerwaniem. Trzy testowane klucze wypadają w tej konkurencji bardzo dobrze i tylko jeden nieznacznie ustępuje im pola. Ważny jest również stosunek momentu maks. do roboczego. W kluczach wysokiej jakości wynosi on 0,7, czyli spadek o maks. 30%. W przypadku M7 i ROOKS spadek ten nie przekracza 28%.

Koszty użytkowania
Istotna jest nie tylko cena zakupu, ale także koszt eksploatacji związany z zużyciem powietrza. Klucze zużywające poniżej 200 l/min powietrza pozwalają w ciągu sezonu zaoszczędzić na kosztach eksploatacji nawet kilkaset złotych.


Ergonomia pracy w różnych zadaniach serwisowych
Klucze udarowe, które stosowane są przy odkręcaniu kół, powinny być silne, mieć nieprzemarzającą rękojeść – najlepiej ze strefami miękkimi, ale niepoddającymi się wpływowi oleju i smarów. Klucze używane do napraw podwozia lub silnika powinny być mniejsze i lepiej wyważone, ponieważ muszą umożliwiać swobodną pracę w ograniczonej przestrzeni. Dlatego klucze o mocy ponad 1000 Nm i długości nieprzekraczającej 17 cm są w tym przypadku niezastąpione. Zwarta konstrukcja klucza przyczynia się również do jego wyważenia. Ten parametr jest tym lepszy, im mniejsza jest odległość od końca zabieraka do środka ciężkości klucza. Klucz nie przechyla się wówczas do przodu i tym samym nie obciąża stawów mechanika.

Jakość pracy w serwisie
Porównanie jakości pracy dotyczy dwóch parametrów: możliwości odkręcania śrub – im szybciej, tym lepiej, oraz przykręcania śrub w sposób, który uchroni gwint śruby przed przeciążeniem. W tym celu klucze poddano próbie koła. Tu ważny jest czas odkręcenia koła samochodowego oraz moment dokręcenia tegoż samego koła przy min. nastawie klucza. Wyniki czasów odkręcania są zbliżone, wszystkie klucze działają szybko. Sprawność klucza to między innymi możliwość osiągania wysokiego momentu obrotowego w krótkim czasie. Ochrona gwintów realizowana jest przez minimalny moment dokręcania. Wyniki poniżej 90 Nm pozwalają na dokręcenie śruby koła kluczem dynamometrycznym z odpowiednim momentem. Jeśli chodzi o systemy zmiany obrotów klucza i systemy chroniące gwinty, to najlepsze konstrukcje mają jeden, centralny zawór sterujący kierunkiem pracy i momentem obrotowym – zawór klasy przemysłowej, posiadający stały, maksymalny moment odkręcania, regulowany moment dokręcania, obsługiwany jedną ręką. Dokonując wyboru klucza, należy wziąć pod uwagę również takie warunki, jak: dostępność, serwis gwarancyjny i pogwarancyjny oraz oczywiście cenę i jakość obsługi posprzedażnej.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony