Klimatyzacja w samochodzie przestaje być ekskluzywnym wyposażeniem, a raczej staje się stałym jego elementem. Układ klimatyzacji traktowany jest nie tylko jako element komfortu, ale także jako czynnik zwiększający bezpieczeństwo jazdy. Jednym z kluczowych elementów wchodzących w skład budowy tego układu jest skraplacz klimatyzacji nazywany często także chłodnicą klimatyzacji lub potocznie kondenserem.
Skraplacz znajduje się w strefie „wysokiego ciśnienia” pomiędzy sprężarką a osuszaczem lub dławikiem w zależności od budowy układu klimatyzacji. Umieszczony jest z przodu samochodu, najczęściej przed chłodnicą wody, w zależności od modelu pojazdu za lub przed wentylatorem, który ma za zadanie dostarczać powietrze do chłodzenia skraplacza. Umiejscowienie skraplacza jest powodem najczęstszych jego usterek, czyli mechanicznego uszkodzenia podczas stłuczki, uderzenia kamieniami spod kół samochodów oraz korozji powodowanej przez bezpośrednie oddziaływanie soli używanej zimą na drogach. Często zdarzają się uszkodzenia spowodowane zastosowaniem agresywnych środków czyszczących. Nazwa pochodzi od funkcji skraplacza, w którym to czynnik chłodniczy zmienia swój stan skupienia z gazu na ciekły, oddając przy tym nadmiar ciepła. Czynnik chłodniczy w stanie lotnym jest wtłaczany pod wysokimi ciśnieniem i temperaturą (20 barów, około 110°C) do skraplacza od strony sprężarki. Dzięki powietrzu nawiewanemu przez wentylator czynnik krążący w przewodach skraplacza oddaje ciepło. Jednocześnie ze spadkiem temperatury czynnika, dzięki efektowi kondensacji, zmienia się stan skupienia z lotnego na ciekły. Na wyjściu ze skraplacza czynnik chłodniczy (nadal pod wysokim ciśnieniem) ma temperaturę około 60°C.
Obecnie najpopularniejszą technologią budowy skraplaczy jest technologia rurek równoległych ze zbiorniczkami końcowymi. Firma Polcar informuje klientów o metodzie skraplaczy z oferty zamienników. Wyróżnikiem jest siódmy znak numeru części.
_._._._ K8(A/B/C)._
Przykład:
- 5014K8A4 – zamiennik „PJ” – technologia serpentynowa, rurki okrągłe;
- 8135K8B1 – zamiennik „PJ” – technologia serpentynowa,rurki płaskie;
- 5508K8C1 – zamiennik „PJ” – technologia rurek równoległych ze zbiorniczkami końcowymi.
W zależności od modelu samochodu skraplacze są oferowane z osuszaczem zintegrowanym (wkład osuszacza), osuszaczem niezintegrowanym lub bez osuszacza.
Obecna oferta Polcaru zawiera ponad 1000 pozycji, wśród których coraz większą część stanowi oferta produktów SRLine. W sezonie letnim 2016 liczba pozycji oferowanych pod marką SRLine przekroczy już 350. Skraplacze SRLine wyróżniono literą „S” na ostatniej pozycji numeru produktu oraz odpowiednią informacją o producencie zamieszczoną w katalogu eCar.
W tym roku oferta SRLine zostanie rozszerzona o nową linię produktów – sprężarkę klimatyzacji. Jej zadaniem jest sprężenie czynnika chłodniczego, czego efektem jest wzrost temperatury oraz ciśnienia wymagany do dalszej prawidłowej pracy układu klimatyzacji oraz zapewnienie krążenia czynnika w całym układzie, dlatego sprężarki SRLine dostarczane będą przez starannie wyselekcjonowanych producentów. Ich jakość została potwierdzona podczas długofalowych testów. W tym roku liczba oferowanych pozycji przekroczy 50 i będzie sukcesywnie zwiększana. Sprężarki SRLine są produktami fabrycznie nowymi.
Bardzo istotny jest prawidłowy i szybki dobór tych produktów, który łatwo zapewnia katalog eCar firmy Polcar. W zakładce „układy termiczne” po uprzednim wyborze modelu samochodu istnieje możliwość zawężenia wyników dzięki filtrom wyboru, takim jak: rodzaj paliwa, pojemność silnika, typ skrzyni biegów, data produkcji samochodu oraz pożądana jakość produktu. W przypadku skraplacza na ekranie widoczne są informacje o wymiarach, jego kompletacji, kodzie, mocy oraz pojemności silnika. Dobór sprężarki ułatwia informacja o typie oraz kodzie produktu, średnicy oraz ilości żeber koła pasowego. Dodatkowym ułatwieniem przy doborze skraplacza lub sprężarki jest rysunek lub zdjęcie oraz informacje o numerach OE i zamiennikach. Po nałożeniu filtrów na ekranie pozostają te najwłaściwsze pozycje i dobór odpowiedniego produktu jest naprawdę łatwy.
Wspominając o elementach układu komfortu, należy pamiętać także o filtrach kabinowych. Szczególnie ciekawą propozycją są filtry kabinowe SRLine z węglem aktywnym. Ze względu na zastosowaną włókninę doskonale pochłaniają zanieczyszczenia stałe, a dodatkowa warstwa zawierająca węgiel aktywny stanowi skuteczną ochronę przed szkodliwymi gazami i mikrozanieczyszczeniami. Filtr ten odgrywa ważną rolę w bezawaryjnej pracy układu klimatyzacji/ogrzewania, jak i w utrzymaniu zdrowia, komfortu i bezpieczeństwa użytkowników pojazdu. Wzrasta także świadomość kierowców i mechaników, która przyczynia się do tego, że wymiana filtra kabinowego staje się normalną czynnością przy przeglądach okresowych.
Komentarze (0)