Układ AC z podwójnym parownikiem
W ofercie firmy Nissens od pewnego czasu dostępne są dmuchawy kabinowe do pojazdów osobowych, dostawczych i do aut ciężarowych.
Dmuchawa kabinowa, w zależności od typu konstrukcji, składa się z różnych części składowych, tj. wirnik dmuchawy, silnik elektryczny, łożyska itd. Jej wybrane elementy są częściami krytycznymi, wpływającymi bezpośrednio na parametry pracy (np. głośność) czy jej trwałość. Przy wdrażaniu nowej linii produktowej Nissens zwrócił szczególną uwagę na części krytyczne w celu zapewnienia wysokich parametrów pracy dmuchawy.
Szczotki silnika: istotny element dmuchawy
W zakresie dmuchaw z silnikami szczotkowymi Nissens położył nacisk na wysoką jakość materiałów oraz dokładność wykonania szczotek silnika. Przykłady z rynku w postaci wielu produktów o kiepskiej jakości udowodniły, że słaba jakość materiału szczotek doprowadza do awarii dmuchawy lub jej przyspieszonego zużycia. Przy dużych obciążeniach prądowych szczotki o niskiej jakości grzeją się i potrafią nadtopić ustalające je elementy obudowy. Nissens położył nacisk na prawidłowy dobór materiałów szczotek i ich oporności (odpowiednia mieszanina materiałów ślizgowych oraz dodatkowo materiałów bardzo dobrze przewodzących prąd), aby dmuchawy cechowała wysoka jakość.
Normy ISO 7637, ISO 16750 i dyrektywa EMC
Wszystkie dmuchawy kabinowe Nissens spełniają normy w zakresie urządzeń elektrycznych ISO 7637, ISO 16750 oraz dyrektywę zgodności elektromagnetycznej (EMC). Wyposażone są w układy sterujące o jakości OE. Podzespoły te muszą przejść testy jakościowe, tj. przepływu powietrza, temperaturowy, przeciążeniowy, zmiennych parametrów pracy, start-stop, wytrzymałościowy, wibracji, długiego czasu pracy, wyważenia wirnika i głośności.
Oszczędzaj czas i pieniądze
Z ofertą dmuchaw kabinowych Nissens można zapoznać się za pośrednictwem katalogu online, dostępnego dla każdego pod adresem: www.nissens.com.pl/katalog, bez konieczności logowania. Zawarto w nim łatwą identyfikację produktów, umożliwiającą ich szybki i prawidłowy dobór wg różnych kryteriów. Oprócz wysokiej jakości rysunków technicznych dmuchaw dodatkowo w katalogu umieszczono zdjęcia dmuchaw 360°, które można obracać, są też zdjęcia zbliżeniowe wtyczek. Przy każdej dmuchawie można znaleźć ikonę prowadzącą do ogólnych warunków instalacji i gwarancji oraz ikonę z broszurą na ich temat. Średni czas montażu dmuchawy Nissens zawiera się w zakresie 0,5-1 godziny. Te o największej pracochłonności montażu zawierają w katalogu ikonę z filmem instruktażowym na ten temat.
Porady Nissens w zakresie montażu dmuchaw kabinowych
Należy ostrożnie przenosić i trzymać dmuchawę podczas montażu. Szczególnie wirnik jest elementem delikatnym, łatwo go uszkodzić lub pozbawić wyważenia.
- Uszkodzony lub niewyważony wirnik będzie powodował głośną pracę dmuchawy, wibracje, a w skrajnym przypadku – awarię.
- Uwaga: przed montażem należy upewnić się, że w dmuchawie nie pozostała torebka ze środkiem higroskopijnym wkładanym do pudełka.
- Należy sprawdzić stan filtra przeciwpyłowego (jeżeli występuje), w przypadku znacznego zabrudzenia wymienić filtr na nowy. Zapchany filtr kabinowy uniemożliwia prawidłowy przepływ powietrza przez dmuchawę i system nawiewów, utrudnia warunki pracy, zwiększa jej zużycie oraz skraca trwałość. Należy usunąć pył, brud, liście i wszelkie inne zanieczyszczenia z przedziału dmuchawy i kanałów nawiewów.
- Należy upewnić się, że wymieniane części elektryczne są zgodne z instalacją elektryczną auta oraz sprawdzić, czy instalacja działa prawidłowo, zgodnie z wytycznymi producenta auta. Trzeba sprawdzić bezpieczniki, w tym bezpiecznik dmuchawy, oraz wymienić na nowy, jeżeli jest spalony. Należy sprawdzić stan wtyczki (złącza) dmuchawy. Jeżeli wtyczka jest nadtopiona, uszkodzona lub styki są skorodowane, trzeba ją wymienić na nową. Warto także sprawdzić stan opornicy dmuchawy znajdującej się w samochodzie (jeżeli występuje), a jeżeli nie działa, należy ją wymienić na nową. Nissens sugeruje także, aby przed wymianą dmuchawy zweryfikować działanie klap sterujących przepływem powietrza w układzie nawiewów, a jeżeli są uszkodzone, naprawić je lub wymienić ich napęd w przypadku klap nastawianych silniczkami elektrycznymi, gdyż mają one wpływ na prawidłowe sterowanie przepływem w układzie nawiewów. Należy zresetować układy elektroniczne auta, jeżeli to konieczne.
- Jeżeli układ klimatyzacji jest odgrzybiany lub oczyszczany środkami płynnymi lub w aerozolach, trzeba uważać, aby nie zalać dmuchawy, gdyż może to spowodować jej awarię.
- Podczas montażu dmuchawy należy ostrożnie dokręcać śruby mocujące, aby nie uszkodzić plastikowych elementów dmuchawy, a jednocześnie by dmuchawa nie poluzowała się podczas pracy.
Porady Nissens w zakresie eksploatacji dmuchaw kabinowych
Przestrzegając kilku zasad, można uniknąć awarii dmuchawy i wydłużyć okres jej eksploatacji:
- należy pamiętać o wymianie filtra kabinowego. W warunkach silnego zapylenia konieczne może być skrócenie czasu pomiędzy jego wymianami,
- nie należy dopuszczać do zawilgocenia dmuchawy – nieprawidłowe mycie natryskowe może prowadzić do dostania się wody do przedziału i silnika dmuchawy,
- należy unikać stosowania środków czyszczących i odkażających bezpośrednio na dmuchawę,
- usterki układu elektrycznego pojazdu mogą mieć wpływ na żywotność dmuchawy, dlatego zaleca się niezwłoczne usunięcie awarii układu elektrycznego auta.
Podsumowanie cech dmuchaw kabinowych Nissens
- Oferta do aut osobowych, dostawczych oraz ciężarowych.
- Zaprojektowane i wykonane 100% zgodnie z wymogami OE, normami ISO 7637, ISO 16750, dyrektywą zgodności elektromagnetycznej EMC.
- Wysokiej jakości silniki elektryczne.
- Wysokiej jakości tworzywa sztuczne (m.in. brak plastiku z recyklingu).
- Wysokiej jakości szczotki silnikowe (zdolność przenoszenia dużych obciążeń prądowych).
- Jednostki sterujące o jakości OE.
- Niska emisja szumów (wirniki wyważone).
- Dodatkowe wtyczki w komplecie (wybrane referencje).
- Książeczka instalacji i gwarancji w formie drukowanej w kartonie z produktem.
- Dokładny i czytelny katalog online ze zdjęciami 360°, filmy instruktażowe montażu w katalogu online.
- Solidne pakowanie – zabezpieczenie w transporcie i składowaniu.
Typowe uszkodzenia dmuchaw, ich diagnoza i naprawa
a) Dmuchawa nie działa po włączeniu, niezależnie od wybranej prędkości obrotowej:
- sprawdzić bezpiecznik odpowiedzialny za dmuchawę; jeżeli jest spalony – wymienić na nowy o tych samych parametrach,
- sprawdzić, czy wtyczka dmuchawy jest podłączona prawidłowo,
- sprawdzić, czy wirnik dmuchawy nie jest zablokowany przez ciało obce,
- po podłączeniu do komputera diagnostycznego sprawdzić, czy dmuchawa nie generuje błędu.
b) Dmuchawa nie pracuje we wszystkich wymaganych zakresach prędkości:
- jeden lub kilka rezystorów jest uszkodzonych,
- jeżeli rezystor jest integralną częścią dmuchawy, cała dmuchawa musi zostać wymieniona.
c) Dmuchawa pracuje głośno:
- uszkodzenie mechaniczne – konieczna wymiana na nową dmuchawę,
- skrzywiony wirnik dmuchawy – konieczna wymiana wirnika lub dmuchawy,
- zużyte szczotki silnika (hałas/piski w trakcie pracy) – konieczna wymiana na nową dmuchawę.
d) Dmuchawa pracuje zbyt wolno lub nierówno:
- szczotki silnika są zużyte – konieczna wymiana na nową dmuchawę.
Szczegóły techniczne dmuchaw Nissens dostępne są w katalogu online Nissens pod adresem: www.nissens.com.pl/katalog.
Tekst i fot. Nissens
Komentarze (0)