Części i regeneracja

ponad rok temu  25.02.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Kompresor zawieszenia pneumatycznego

Schemat układu zawieszenia pneumatycznego

Kiedy spojrzymy na układ zawieszenia pneumatycznego, sterownik (ECU) uznawany jest za mózg systemu. Idąc tym tokiem myślenia, kompresor to jego serce. Nawet jeśli nie pracuje w trybie ciągłym, jego usterka powoduje wadliwe działanie całego układu i jego ostateczne wyłączenie. W związku z tym kompresor to naprawdę istotny element układu zawieszenia pneumatycznego.

Kompresor służy do wytworzenia ciśnienia w układzie, a jego głównymi komponentami są silnik elektryczny i tłok poruszany za pośrednictwem korbowodu. Zasysane powietrze jest sprężane przez poruszający się tłok. Do sterowania przepływem sprężonego powietrza służy blok zaworowy, przez który powietrze jest kierowane przewodami do miechów lub zbiornika retencyjnego. Za włączanie i wyłączanie kompresora odpowiada przekaźnik sterowany przez moduł silnika (ECU).
W skład kompresora wchodzi także osuszacz powietrza/filtr, którego zadania to wychwytywanie zanieczyszczeń i absorpcja wilgoci. Wilgoć odparowuje po nagrzaniu się kompresora. Zazwyczaj element ten nie wymaga obsługi.
Większość sprężarek zaprojektowana jest do krótkotrwałej pracy. Jeśli ich temperatura wzrośnie powyżej 100°C, mogą ulec uszkodzeniu. Do takiej sytuacji dochodzi na przykład, kiedy kompresor załącza się zbyt często lub pracuje ciągle na skutek nieszczelności w układzie.
Do optymalizacji i skrócenia czasu pracy kompresora służy dodatkowy zbiornik powietrza.

Jakość
Mimo iż większość sprężarek wygląda podobnie, istnieje wiele różnic niewidocznych na pierwszy rzut oka, a które mają znaczący wpływ na działanie i trwałość. Arnott oferuje zarówno kompresory OEM, jak i produkty własne spełniające niezwykle wyśrubowane wymagania:

  • Wirnik i tłok są wyważane w celu eliminacji wibracji oraz przedwczesnego zużycia pierścieni i łożysk.
  • Uzwojenia silnika są pokryte specjalną izolacyjną powłoką, która dodatkowo zapobiega zwarciom. Ważna jest również jakość wykonania szczotek i samych uzwojeń, która wpływa bezpośrednio na działanie kompresora.
  • Ścianki cylindra są wykończone na gładko przy użyciu obrabiarek CNC. Obniża to temperaturę pracy tłoka, co w konsekwencji zmniejsza jego zużycie. Aluminium, z którego jest wykonany cylinder, przechodzi proces utwardzania termicznego w celu osiągnięcia odpowiedniej twardości.
  • Łożyska i wałki są pasowane z dokładnością do 0,01 mm w celu ciasnego spasowania. Dzięki temu zmniejszają się wibracje i wydłuża okres eksploatacji.

Uszkodzenia
Uszkodzenie kompresora jest prawie zawsze skutkiem, a nie przyczyną innych uszkodzeń w układzie. Podczas wymiany sprężarki należy zawsze sprawdzić cały układ pod kątem nieszczelności i uszkodzeń, takich jak pęknięcia miechów, nieszczelne połączenia pomiędzy miechami a amortyzatorem, złącza bloków zaworowych, zaworki voss, a także przewody rozprowadzające powietrze.
Do zlokalizowania nieszczelności zwykle wystarczy roztwór wody z mydłem, jednak trzeba być czujnym! Nie zawsze pęknięcia są łatwe od odnalezienia. Takie rozdarcie może się na przykład ukrywać w fałdzie gumy, która przy normalnej wysokości nadwozia jest podwinięta!

Objawy uszkodzeń
Charakterystycznym objawem uszkodzenia kompresora jest dłuższy czas potrzebny do uniesienia pojazdu lub całkowite wyłączenie kompresora. Czasami sprężarka pracuje głośniej niż zwykle.
Istnieje kilka symptomów spalonej sprężarki, są to np. przebarwienie naklejek na obudowie kompresora, stopione lub nadtopione przewody/złączki, a także zapach spalenizny podczas demontażu urządzenia.
Przy wymianie sprężarki należy zawsze wymienić przekaźnik. Stary przekaźnik może „sklejać się” w pozycji włączonej, co doprowadzi do przegrzania i spalenia nowego kompresora.

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Kompresor zawieszenia pneumatycznego

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony