Łożysko toczne jest jednym z najstarszych elementów zastosowanych w pojazdach samochodowych. Dlatego większość pracowników serwisów samochodowych uważa diagnozę, a tym bardziej wymianę łożyska koła jezdnego za rutynową, a wręcz banalną.
W związku z tym często pomija się kontrolę owalizacji gniazda łożyska, np. otworu w zwrotnicy. Eksploatacja samochodu jest przecież specyficzna i łączy się z różnego rodzaju zdarzeniami drogowymi, takimi jak poślizg boczny kończący się uderzeniem kołem o krawężnik, wpadnięcie koła w wyrwę, dziurę w jezdni, gwałtowny najazd lub zjazd z krawężnika lub nawet kolizja drogowa, w której uszkodzeniu lub przeciążeniu ulegają elementy zawieszenia pojazdu współpracujące z kołem jezdnym.
W wyniku tych zdarzeń może dojść do owalizacji gniazda łożyska. Owalizacja może być również skutkiem korozji samego gniazda, działania dużych sił odśrodkowych i obciążeń siłami wynikającymi z eksploatacji. Gniazdo może ulec deformacji w wyniku długotrwałego użytkowania pojazdu z uszkodzonym łożyskiem lub niewyważonym kołem. Pojawiająca się owalizacja skutkuje powstaniem szczeliny pomiędzy gniazdem a bieżnią zewnętrzną łożyska. W rezultacie powoduje to przedostawanie się wody, co prowadzi do korozji gniazda, pogłębiając jego owal. Owalne gniazdo skutkuje deformacją nowego założonego łożyska, co w konsekwencji powoduje uszkodzenie jego bieżni i defekt. Symptomem owalizacji gniazda łożyska w zwrotnicy są czarne plamy na zewnętrznej bieżni zdemontowanego łożyska, podczas gdy powierzchnie przesunięte o kąt 90O od zaczernionych miejsc nie posiadają żadnych uszkodzeń. Jeśli zaistnieje sytuacja opisana powyżej, to element zawieszenia, w tym przypadku zwrotnica, podlega wymianie.
Oczywiście owalizację należy skontrolować przy każdej wymianie – nawet, jeśli opisane ślady nie są zauważalne. Do tego celu używamy średnicówki i opieramy się na normach odchyłki okrągłości, czyli owalizacji otworu. Przykładowo: dla średnicy otworu od 125 do 250 mm, dla szeregu odchyłki VII, maksymalny owal to 0,02 mm.
Na podstawie materiałów firmy Schaeffler, która jest właścicielem marki FAG.
Komentarze (0)