ZF Aftermarket zaleca sprawdzenie podwozia przed pierwszym śniegiem. Fot. ZF Aftermarket
Dalekie podróże samochodem z rodziną i bagażami to dodatkowe obciążenie dla podzespołów, które często muszą radzić sobie przy maksymalnej ładowności pojazdu. Dodatkowo drogi w wielu krajach wybieranych na zimowe podróże są często w złym stanie. W rezultacie sprężyny zawieszenia, amortyzatory i części zawieszenia poddawane są ekstremalnym obciążeniom.
Częste hamowania podczas pokonywania górskich odcinków sprawiają, że wszystkie układy zawieszenia pracują w górnej granicy swojej wytrzymałości. Warto wiedzieć, że po okresie letnim kontrola stanu zawieszenia naszego samochodu jest wręcz konieczna w celu zapewnienia nam bezpieczeństwa.
Pracownicy warsztatów sprawdzają zawieszenie w ramach sezonowej wymiany kół, określając potrzebę wymiany hamulców, elementów zawieszenia, sprężyn i amortyzatorów. Jednak wraz z rosnącą popularnością opon całorocznych sezonowe wizyty kierowców w warsztatach stają się coraz rzadsze. Właściciele warsztatów stoją więc przed wyzwaniem znalezienia nowych sposobów przekonania klientów o konieczności wizyty u nich. Sprawdzanie zawieszenia jest tego dobrym przykładem, ponieważ nawet niewielkie uszkodzenie jego elementów może prowadzić do kosztownych napraw ze względu na korozję spowodowaną obecnością soli na drogach w sezonie zimowym. W kontaktach z klientami pracownicy warsztatów mogą uwzględnić następujące informacje o uszkodzeniach:
Przykład 1: Jeśli wyrzucony spod kół kamień uszkodzi osłonę gumową, woda i sól mogą dostać się do połączeń drążka kierowniczego i przekładni kierowniczej. Rezultatem tego będzie powstająca na zębatce korozja, której szorstka powierzchnia przetrze uszczelkę. Utrata oleju przekładniowego i awaria wspomagania kierownicy stają się wówczas nieuniknione. Nawet elektryczne układy kierownicze nie są w pełni zabezpieczone przed takim uszkodzeniem, ponieważ ich skorodowane części mogą skutkować powstawaniem uciążliwego hałasu, sztywności elementów i innymi problemami.
Przykład 2: Tłoczyska amortyzatorów i sprężyny zawieszenia również są narażone na uszkodzenia powstałe na skutek uderzeń kamieni lub innych elementów, które mogą dostać się pod koła. Małe wgłębienia w chromie tłoczyska mogą doprowadzić do uszkodzenia uszczelnienia. W konsekwencji prowadzi to do wycieku oleju, a tym samym do utraty możliwości tłumiących amortyzatora. W przypadku sprężyn zawieszenia występowanie miejscowych ognisk korozji prowadzi do uszczuplenia zwoju, a w dłuższej perspektywie sprężyna może pęknąć.
Przykład 3: Podczas kontroli układu hamulcowego serwisant powinien nie tylko zwrócić uwagę na stan zużycia jego elementów, ale również na uszkodzenia i pęknięcia powstałe na tarczy hamulcowej. Dzieje się tak, ponieważ kamienie i inne ciała obce dostają się pomiędzy tarczę a klocek hamulcowy. Wpływa to na nierównomierne zużycie tych elementów.
Przytoczone przykłady pokazują, że sezonowa kontrola samochodów wyposażonych w opony całoroczne jest również konieczna. ZF Aftermarket zapewnia wsparcie warsztatom dzięki bogatemu asortymentowi marek Lemförder, Sachs i TRW, których części zapewniają pełne pokrycie wszystkich elementów zawieszenia. Oferta ta obejmuje układy kierownicze, zawieszenie, amortyzatory, hamulce tarczowe i bębnowe oraz elementy gumowo-metalowe. ZF Aftermarket wspiera również dealerów motoryzacyjnych, udzielając informacji technicznych oraz instrukcji montażowych. Dzięki programowi bonusowemu ZF pro[Points] warsztaty niezależne mogą zbierać punkty za każdym razem, gdy kupują części zamienne od koncernu ZF.
Komentarze (0)