Na polskim rynku obserwowane są inicjatywy mające na celu upowszechnienie jako nośnika energii również skroplonego gazu ziemnego. Ten sposób magazynowania metanu w samochodach, pomimo konieczności stosowania specjalistycznych, kriogenicznych zbiorników (temperatura -169,5oC) jest bardzo wygodny. Zbiorniki nie są urządzeniami dozorowymi, są bezciśnieniowe, a objętość gazu ziemnego po skropleniu zmniejsza się 600 razy. LNG jest produkowany w miejscach występowania złóż gazu ziemnego, z których trudno jest go rozesłać rurociągami do finalnych odbiorców. W oddziale PGNiG w Odolanowie LNG jest produktem procesu odazotowania polegającego na przetworzeniu gazu zaazotowanego w wysokometanowy. Inną firmą, która zajmuje się skraplaniem metanu jest CP Energia S.A., która trudni się obrotem i dystrybucją gazu ziemnego i zarządzaniem sieciami gazowymi. Obserwując poprzednie lata, firma dostrzegła niedostateczną ilość LNG na rynku oraz zwiększone koszty jego zakupu. Zarząd CP Energia skoncentrował się na inwestycjach w budowę instalacji LNG. W maju ub. roku Spółka rozpoczęła rozruch technologiczny pierwszej w Polsce instalacji do wytwarzania LNG o zdolnościach produkcyjnych ok. 10 mln m3 rocznie. We wrześniu ub. roku CP Energia przejęła spółkę Krioton, której zadaniem jest zbudowanie w okolicach Jarocina największej w Polsce i jednej z największych w Europie fabryki skraplania gazu. Instalację zlokalizowano w bezpośrednim sąsiedztwie złóż gazu ziemnego, z których będzie zaopatrywana. Zakładana wydajność instalacji to 100 ton LNG na dobę, czyli ok. 46 mln m3 rocznie. CP Energia rozważa budowę jeszcze jednej fabryki skraplania gazu o zdolnościach produkcyjnych około 10 mln m3 rocznie. Ponadto, na terenie Federacji Rosyjskiej działa już pierwsza, należąca do Grupy CP Energia instalacja skraplania gazu ziemnego o wydajności 10 mln m3. Trwa budowa drugiej.
LNG można przewozić na znaczne odległości, wymaga to jednak specjalistycznych pojazdów, tutaj naczepy z kontenerami ISO wyposażonymi w izolowane zbiorniki.
Po zakończeniu rozruchu technologicznego fabryk Grupa CP Energia będzie dysponowała mocami produkcyjnymi LNG pozwalającymi na sprzedaż około 70 mln m3 gazu rocznie. Ponadto, firma Man Star Trucks&Buses zleciła CP Energii wybudowanie i uruchomienie stacji LCNG na terenie swojego zakładu w miejscowości Sady koło Poznania. Ciekły gaz ziemny zamierza również produkować firma LNG Silesia, która w kopalni Krupiński należącej do Jastrzębskiej Spółki Węglowej chce uruchomić w przyszłym roku instalację wytwarzania LNG. W ten sposób będzie ograniczona emisja metanu do atmosfery, który jest jednym z bardziej szkodliwych gazów cieplarnianych. LNG Silesia zamierza stać się europejskim liderem w dziedzinie budowy instalacji do produkcji LNG na małą skalę: (8-40 ton LNG na dobę), poprzez połączenie kilku czynników: wytwarzania i dostarczania LNG użytkownikom oraz ciągłego doskonalenia wykorzystywanej w produkcji technologii.
Kriogeniczny zbiornik LNG na ramie podwozia samochodu ciężarowego.
Promowanie gazu ziemnego jako paliwa silnikowego w UE jest prowadzone od około 15 lat poprzez stosowanie długoterminowych gwarancji rządowych na utrzymanie najpierw zerowych a później preferencyjnych stawek akcyzy i podatków w stosunku do CNG. Dlatego też Parlament Europejski i Rada Europy zamierzają wykorzystać instrumenty ekonomiczne do wprowadzenia CNG jako paliwa silnikowego. Jednym z nich jest zapowiedź wprowadzenia pojazdów ekologicznie czystych i energooszczędnych drogą zamówień publicznych, gdzie obok ceny pojazdu ma się pojawić dodatkowe kryterium polegające na narzuceniu kosztów zewnętrznych, które uwzględniają zużycie energii i emisję CO2 oraz cząstek stałych przeliczonych na koszty w całym okresie eksploatacji. Oznacza to, że w 18 miesięcy po ogłoszeniu tego dokumentu (ogłoszono go 22 października tego roku) pojazdy kupowane przez instytucje lub podmioty świadczące transportowe usługi publiczne w oparciu o stosowne dokumenty UE będą musiały uwzględniać w rozstrzyganiu przetargów publicznych kryterium kosztów emisji (w oparciu o opracowane pod tym kątem tabele). Pozwala to przypuszczać, że używanie czystych ekologicznie pojazdów napędzanych gazem ziemnym będzie wymuszone w Polsce obowiązującymi przepisami w ciągu najbliższych kilku lat.
Tankowanie kriogenicznego zbiornika.
Komentarze (0)