Analizując dane polskiego sektora leasingowego, Związek Polskiego Leasingu podał, że w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2021 r. firmy leasingowe udzieliły finansowania o łącznej wartości 68,2 mld zł, przy wysokiej 41,2-proc. dynamice rynku (dane ZPL po trzech kwartałach 2020/ 2021). Od początku roku wzrosła wartość nowych kontraktów dotyczących pojazdów lekkich (37,9% r/r), pojazdów ciężarowych (85,8% r/r) oraz maszyn i urządzeń (25,8% r/r).
– Polska branża leasingowa nabiera rozpędu, a leasing zyskuje udziały w krajowych inwestycjach – mówi Paweł Pach, przewodniczący rady Związku Polskiego Leasingu. – Analizy Leaseurope, europejskiej federacji leasingowej, pokazują, że wskaźnik penetracji leasingu w krajowych inwestycjach w ubiegłym roku wyniósł 22,8%. Oznacza to, że blisko 1/4 rodzimych inwestycji została sfinansowana przy udziale leasingu. Jako branża wspieramy programy realizowane m.in. w obszarze elektromobilności czy programy gwarancji dla leasingu BGK. W kolejnych miesiącach roku inwestycje mają szanse wzrosnąć, a to dzięki korzystnym perspektywom dla rozwoju popytu krajowego i zewnętrznego, a także realizacji krajowych i europejskich planów naprawy gospodarczej. Spodziewamy się także dalszych wzrostów w sektorze leasingu.
Struktura rynku leasingu
Najnowszy raport ZPL opisuje też to, które segmenty rynku są najbardziej istotne dla firm. Niezmiennie pierwsze miejsce zajmują pojazdy lekkie, czyli osobowe i dostawcze do 3,5 t, z 46,3-proc. udziałem w rynku. Drugą najważniejszą kategorią przedmiotów finansowych przez branżę są maszyny i inne urządzenia, które razem mają 26,7%, a trzecią – pojazdy ciężarowe o wadze powyżej 3,5 t, takie jak: ciągniki siodłowe, naczepy, przyczepy i autobusy (22,2-proc. udział w rynku). Pozostałe aktywa, tj. sprzęt IT, samoloty, statki, tabor kolejowy i inne pojazdy, mają 4,1-proc. udział w rynku, podczas gdy nieruchomości zaledwie 0,7-proc.
Trendy w grupach produktów
1. Pojazdy osobowe i dostawcze do 3,5 t. W pierwszej połowie roku zrewidowana dynamika finansowania pojazdów lekkich wyniosła 56% r/r dzięki łącznym inwestycjom firm o wartości 21,2 mld zł. Trzeci kwartał zakończył się 10,4 mld zł finansowania i 11,5-proc. wzrostem. Branża leasingowa w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy roku sfinansowała pojazdy lekkie (tj. osobowe i dostawcze do 3,5 t) o łącznej wartości 31,6 mld zł, co stanowiło wynik o 37,9% wyższy niż przed rokiem. W tym czasie zyskało zarówno finansowanie samochodów osobowych (dynamika 37,5% r/r), jak i pojazdów dostawczych do 3,5 t (dynamika 39,8% r/r).
– W połowie lipca br. Komisja Europejska przyjęła pakiet aktów prawnych służących m.in. redukcji emisji CO2 w UE. Jednym z celów, jakie postawiono, jest ten, aby wszystkie nowe samochody rejestrowane od 2035 r. były bezemisyjne – przypomina Andrzej Sugajski, dyrektor generalny ZPL. – Na wiele miesięcy przed tym przedstawiciele ZPL rozpoczęli rozmowy z NFOŚiGW. Ich celem było opracowanie programu „Mój Elektryk” dla przedsiębiorców. Obecnie jesteśmy w końcowej fazie tego procesu. Budżet programu wynosi 500 mln zł, a 400 mln zł z tej kwoty ma zostać przeznaczone na dopłaty dla przedsiębiorców korzystających z leasingu. Budżet ma jeszcze wzrosnąć. Założenia programu, obok danych rynkowych, potwierdzają prymat leasingu w finansowaniu samochodów firmowych. Przedsiębiorcy cenią go, ponieważ jest szybko i ławo dostępny. Pozyskanie finansowania nie wiąże się z dużą liczbą formalności, a firmy leasingowe są otwarte na negocjacje. Branża leasingowa ma szansę stać się kołem zamachowym polskiej elektromobilności, a finansowanie pojazdów zeroemisyjnych może okazać się dla sektora leasingowego istotnym kierunkiem rozwoju.
2. Maszyny i inne urządzenia. W przypadku finansowania maszyn i urządzeń zrewidowana dynamika pierwszego półrocza wyniosła 25,9 % r/r, a łączne finansowanie – 11,7 mld zł. Trzeci kwartał przyniósł dalsze wzrosty finansowania o 25,5% r/r, a to dzięki nowym kontraktom o wartości 6,5 mld zł. Stabilny rozwój finansowania maszyn i urządzeń w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy roku pozwolił podsumować ten okres 25,8-proc. dynamiką r/r i 18,2 mld zł udzielonego finansowania. Dynamikę 25,2% r/r odnotowano dla finansowania maszyn leasingiem, a 26,9-proc. wzrost (r/r) dla finansowania maszyn pożyczką.
3. Pojazdy ciężarowe. Także w segmencie finansowania pojazdów ciężarowych obserwujemy wyraźne odbicie. Pierwsza połowa roku przyniosła 110,9-proc. wzrost i łączne finansowanie pojazdów ciężarowych o wartości 10,4 mld zł (dane zrewidowane przez ZPL). Tylko w trzecim kwartale dynamika finansowania tych pojazdów wyniosła 47,1% r/r. Skumulowane dane ZPL pokazują, że od początku roku branża leasingowa podpisała nowe kontrakty na pojazdy ciężarowe o łącznej wartości 15,1 mld zł, przy dynamice na poziomie 85,8% r/r.
– Dynamiki, które widzimy w poszczególnych segmentach rynku leasingu, dosyć dobrze odzwierciedlają trendy w gospodarce – mówi Marcin Nieplowicz, dyrektor ds. statystyki i monitorowania rynku ZPL. – Dane o PKB za II kwartał, jak również dostępne dane o sprzedaży detalicznej za III kwartał pokazują, że wzrost gospodarczy w Polsce bazuje głównie na wydatkach konsumentów. To mocno wspiera finansowanie aut osobowych i lekkich dostawczych przez firmy leasingowe. Dynamika w tym obszarze byłaby znacznie wyższa, gdyby nie poważne problemy z dostępnością komponentów do produkcji aut, głównie półprzewodników. Z drugiej strony najwyższą dynamikę notujemy w finansowaniu pojazdów ciężarowych, co jest pochodną mocnego postpandemicznego odbicia w strefie euro. Wg prognoz Europejskiego Banku Centralnego gospodarka Eurolandu wzrośnie w tym roku o 5%, co mocno wspiera eksport towarów z Polski, a tym samym zwiększa zapotrzebowanie na usługi firm transportowych. Stosunkowo stabilnie rozwija się sektor maszyn, a stoją za tym dynamiczne odbicie w produkcji przemysłowej (wzrost o 17,6% r/r za okres styczeń-sierpień 2021 r.) oraz wciąż wysoki poziom absorpcji funduszy unijnych na finansowanie maszyn rolniczych.
Komentarze (0)