Rola układu olejowego w przedłużeniu żywotności silnika
Silnik samochodowy jest jak serce pojazdu, a olej silnikowy – jak jego krew. Bez prawidłowo działającego układu olejowego nawet najbardziej nowoczesna jednostka napędowa nie jest w stanie długo funkcjonować. Choć kierowcy często koncentrują się na paliwie czy poziomie płynu chłodniczego, to właśnie olej odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu silnika w dobrej kondycji przez długie lata.
– Układ olejowy odpowiada za szereg istotnych funkcji: smarowanie, chłodzenie, uszczelnianie i oczyszczanie – wskazuje Michał Wasilewski, dyrektor ds. sprzedaży Denckermann. – Smarowanie ogranicza tarcie między współpracującymi elementami i zapobiega ich przedwczesnemu zużyciu. Chłodzenie pozwala odprowadzać ciepło z miejsc niedostępnych dla płynu chłodniczego. Olej wspomaga również uszczelnianie przestrzeni między tłokiem a cylindrem oraz oczyszcza – usuwa zanieczyszczenia powstające podczas spalania i pracy mechanizmów. W tym ostatnim zadaniu niezwykle ważną rolę odgrywają filtry oleju, które zatrzymują drobinki z preparatu smarnego.
Zachowanie prawidłowego przepływu oleju ma bezpośredni wpływ na efektywność i pracę silnika, a także na jego długowieczność. Zbyt niski poziom lub zaniedbanie jego regularnej wymiany może prowadzić do przegrzewania, zatarcia elementów i w efekcie – do poważnych uszkodzeń, których naprawa wiąże się z dużymi kosztami, a czasem wręcz z koniecznością wymiany jednostki napędowej.
Układ olejowy, tak jak każdy system w samochodzie, działa prawidłowo tylko wtedy, gdy sprawne są jego podzespoły. W ich skład wchodzą:
1. Olej silnikowy – podstawowy, kluczowy element systemu smarowania, którego stan należy regularnie kontrolować i uzupełniać w razie potrzeby. Równie istotne, jak utrzymanie odpowiedniego poziomu, jest stosowanie oleju o parametrach zgodnych z wytycznymi producenta pojazdu. Nie można również zapominać o regularnej wymianie – jej częstotliwość powinna być dostosowana do przebiegu i zaleceń serwisowych.
2. Filtr – zatrzymuje zanieczyszczenia, takie jak opiłki metalu czy pozostałości po spalaniu. Dzięki niemu do wnętrza jednostki napędowej trafia wyłącznie oczyszczony olej, co minimalizuje ryzyko uszkodzeń i przedwczesnego zużycia elementów mechanicznych.
3. Pompa oleju – zapewnia odpowiednie ciśnienie i nieprzerwany przepływ środka smarnego w całym układzie. Choć jej awarie należą do rzadkości, mogą mieć poważne konsekwencje.
4. Miska olejowa – zbiornik, w którym gromadzi się olej spływający z górnych partii silnika po zakończeniu obiegu smarowania. Jego zadaniem jest utrzymanie odpowiedniej ilości płynu w układzie, co pozwala na prawidłowe działanie pompy olejowej i zapewnia ciągłość smarowania wszystkich elementów.
5. Kanały olejowe – system przewodów i uszczelnień umożliwiający swobodny przepływ oleju między poszczególnymi elementami silnika. Z czasem mogą ulec zatorowi, przez co dopływ oleju do ważnych elementów silnika zostaje ograniczony.
Kontrola układu olejowego – mały wysiłek, duża różnica
Systematyczne sprawdzanie poziomu oleju, tak jak pozostałych płynów eksploatacyjnych w pojeździe, powinno stać się nawykiem każdego kierowcy. Regularna wymiana środka smarnego uszczelnia komory spalania, ogranicza hałas w trakcie jazdy i chroni wiele elementów przed korozją.
– Olej silnikowy należy nie tylko regularnie wymieniać, ale również uzupełniać w razie potrzeby. Zaleca się kontrolę jego poziomu co najmniej raz w miesiącu oraz zawsze przed dłuższą podróżą. Jeśli wskaźnik poziomu (tzw. bagnet) pokazuje wartość poniżej minimum, olej należy niezwłocznie uzupełnić. Z kolei pełna wymiana powinna być przeprowadzana co 10-20 tys. kilometrów lub minimum raz w roku. Oczywiście należy też obserwować kontrolki wyświetlające się na desce rozdzielczej, które informują o ewentualnych problemach, jak również zwracać uwagę na pracę silnika. Jego nienaturalne brzmienie czy praca mogą świadczyć o problemach – podkreśla Michał Wasilewski.
Wymianę oleju można przeprowadzić samodzielnie lub zlecić w warsztacie podczas rutynowego serwisu. Sprawdzanie jego poziomu powinno odbywać się na ciepłym lub zimnym silniku, w zależności od modelu auta. Jeśli kierowca decyduje się na samodzielną wymianę, to dobrze, aby dokonywał tego na jeszcze ciepłym silniku. Olej staje się wtedy płynniejszy, co ułatwia jego wypływanie i pozwala dokładniej usunąć zużyty preparat smarny czy zanieczyszczenia.
Ważne jest także zadbanie o wcześniej wspomniane podzespoły, bo one także potrzebują regularnej kontroli. Jednym z najważniejszych elementów, który powinien być wymieniany wraz z olejem, jest filtr zatrzymujący zanieczyszczenia.
– Z czasem filtr ulega zabrudzeniu i traci swoje właściwości, co może prowadzić do obniżenia skuteczności smarowania. Dlatego zaleca się, aby przy każdej wymianie oleju wymieniać również filtr. Objawy zużytego elementu mogą być podobne do tych towarzyszących problemom z ciśnieniem oleju, na przykład świecąca się kontrolka ostrzegawcza na desce rozdzielczej lub nienaturalnie głośna praca silnika – dodaje Michał Wasilewski.



Komentarze (0)