Lakiery bazowe wodorozcieńczalne powoli zastępują nawierzchniowe systemy konwencjonalne. Pozostałe produkty używane do napraw, czyli zmywacze, szpachlówki, grunty, podkłady wypełniające, lakiery bezbarwne HS/UHS w znaczącej większości już od dawna spełniają wymagania dotyczące emisji lotnych związków organicznych (LZO/VOC). W skład standardowego systemu doboru kolorów wchodzi mieszalnik, jeśli mamy do czynienia z farbami konwencjonalnymi. W przypadku lakierów wodorozcieńczalnych, np. AquaLine marki Profix, nie ma potrzeby stosowania maszyn, a komponenty przechowywane są w estetycznej półce. Sercem systemu jest program recepturowy wraz z wagą i wzornikiem kolorów. Uzupełnieniem zestawu jest „koło kolorów” – wspomagające proces korygowania kolorystyki. W pomieszczeniu, w którym instalowana jest mieszalnia, temperatura powinna wynosić od 5 do 30°C. Oczywiście, w pomieszczeniu należy dbać o czystość i higienę pracy. Dobrze, gdy system mieszalniczy instalowany jest w lakierni wyposażonej w nowoczesną kabinę z wymianą powietrza powyżej 24 000 m3/h. Ponadto, warto zadbać o wygospodarowanie strefy przygotowawczej oraz instalację pneumatyczną, która zapewniłaby odpowiednią dla posiadanego sprzętu wydajność i czystość wyprodukowanego sprężonego powietrza. W celu przyspieszenia odparowania bazy wodnej, możemy stosować dysze „Venturiego” oraz promienniki IR.
We własnym interesie dbamy o sprzęt do aplikacji materiałów lakierniczych oraz o wysoką jakość tworzonych powłok. Pistolety lakiernicze HVLP mogą być stosowane nie tylko do materiałów podkładowych, ale także do lakierów wierzchnich. Podczas mycia sprzętu do aplikacji lakierów wodorozcieńczalnych należy zaopatrzyć się w odpowiednie myjki. Należy także dbać o środowisko, utylizując odpady lakierów. Proces naprawy powinien odbywać się według ustalonych wcześniej reguł. Po wstępnym umyciu, pojazd wymagający naprawy jest wprowadzony na stanowisko blacharskie. Tam wykonywana jest naprawa według zlecenia. Prace blacharskie nie powinny wpływać na rozszerzenie obszaru naprawy; mam tu na myśli uszkodzenia powłoki lakierniczej w obszarze przeznaczonym do lakierowania.
Następnie, pojazd jest przygotowywany do lakierowania. Wszystko odbywa się ściśle według technologii producenta materiałów lakierniczych. Wykwalifikowany lakiernik określa obszar naprawy i metody, np. cieniowanie czy liczbę warstw, i co bardzo ważne, dobiera właściwy odcień lakieru, wykonując próbkę natryskową. Zabezpieczony pojazd lub jego elementy trafiają do kabiny, gdzie odbywa się proces lakierowania i suszenia.
Uwaga! W tym pomieszczeniu nie należy wykonywać innych prac, filtry wymieniamy według zaleceń producenta kabiny, a ściany zabezpieczamy „pyłochłonem”.
Po zakończeniu prac w kabinie, przenosimy się na stanowisko, gdzie kontynuowane są prace lakiernicze. Polakierowany pojazd wymaga polerowania i mycia. Po pomyślnie zakończonym procesie naprawy auto trafia na stanowisko montażu zdemontowanych elementów i do ostatecznego czyszczenia. Właściwie wyposażony warsztat to tylko połowa sukcesu, najważniejsi są dobrze przeszkoleni pracownicy.
Multichem jako dostawca technologii lakierniczych dla swoich klientów prowadzi certyfikowane szkolenia teoretyczne i praktyczne.
Marek Lemiszewski
Technik lakiernik - szkoleniowiec
Multichem Sp. z o.o.
We własnym interesie dbamy o sprzęt do aplikacji materiałów lakierniczych oraz o wysoką jakość tworzonych powłok. Pistolety lakiernicze HVLP mogą być stosowane nie tylko do materiałów podkładowych, ale także do lakierów wierzchnich. Podczas mycia sprzętu do aplikacji lakierów wodorozcieńczalnych należy zaopatrzyć się w odpowiednie myjki. Należy także dbać o środowisko, utylizując odpady lakierów. Proces naprawy powinien odbywać się według ustalonych wcześniej reguł. Po wstępnym umyciu, pojazd wymagający naprawy jest wprowadzony na stanowisko blacharskie. Tam wykonywana jest naprawa według zlecenia. Prace blacharskie nie powinny wpływać na rozszerzenie obszaru naprawy; mam tu na myśli uszkodzenia powłoki lakierniczej w obszarze przeznaczonym do lakierowania.
Następnie, pojazd jest przygotowywany do lakierowania. Wszystko odbywa się ściśle według technologii producenta materiałów lakierniczych. Wykwalifikowany lakiernik określa obszar naprawy i metody, np. cieniowanie czy liczbę warstw, i co bardzo ważne, dobiera właściwy odcień lakieru, wykonując próbkę natryskową. Zabezpieczony pojazd lub jego elementy trafiają do kabiny, gdzie odbywa się proces lakierowania i suszenia.
Uwaga! W tym pomieszczeniu nie należy wykonywać innych prac, filtry wymieniamy według zaleceń producenta kabiny, a ściany zabezpieczamy „pyłochłonem”.
Po zakończeniu prac w kabinie, przenosimy się na stanowisko, gdzie kontynuowane są prace lakiernicze. Polakierowany pojazd wymaga polerowania i mycia. Po pomyślnie zakończonym procesie naprawy auto trafia na stanowisko montażu zdemontowanych elementów i do ostatecznego czyszczenia. Właściwie wyposażony warsztat to tylko połowa sukcesu, najważniejsi są dobrze przeszkoleni pracownicy.
Multichem jako dostawca technologii lakierniczych dla swoich klientów prowadzi certyfikowane szkolenia teoretyczne i praktyczne.
Marek Lemiszewski
Technik lakiernik - szkoleniowiec
Multichem Sp. z o.o.
Komentarze (0)