Już na samą myśl niektórym mrozi krew w żyłach, ale zupełnie niepotrzebnie. Lakiery wodorozcieńczalne wymagają szczególnej uwagi w okresie zimowym, jeśli chodzi o ich przechowywanie i transport, sposób aplikacji jest jednak taki sam jak w sezonie letnim.
Zacznijmy jednak od warunków magazynowania i przewożenia, bo te są ważne jeszcze przed samym lakierowaniem. Transport i przechowywanie lakierów powinno odbywać się w temperaturach powyżej 5oC. Farby przechowywane w niższej temperaturze tracą swoje parametry i nie nadają się do użycia. O ile w magazynie kontrola temperatury jest łatwa, to jaka pewność, że lakier, który zamówiliśmy, w trakcie transportu nie utraci swych właściwości? Każdy producent rozwiązuje to we własnym zakresie. Na przykład lakiery Aqua 2G marki Profix są wyposażone na czas transportu w specjalne znaczniki. Pokazują one, czy w trakcie transportu ich temperatura nie spadła poniżej 5oC. Jeśli tak się stanie, znacznik na stałe zmienia barwę. To informacja dla odbiorcy, czy przewoźnik dotrzymał warunków w trakcie przewozu. Sam znacznik to jedna sprawa. Druga to sposób zabezpieczenia ładunku, który w wielu przypadkach może uchronić lakier przed zimnem.
Cały proces przygotowawczy elementów samochodu do lakierowania w warunkach letnich, jesiennych czy zimowych odbywa się na takich samych zasadach. W większości stosujemy materiały tradycyjne, takie jak: szpachle poliestrowe, grunty reaktywne i epoksydowe czy podkłady akrylowe, spełniające wymagania norm niskiej emisji VOC.
W warunkach zimowych elementy naprawiane powinny być najpierw ogrzane do temperatury panującej w warsztacie. Możemy również częściej wykorzystywać promienniki IR w celu przyspieszenia pracy i wyeliminowania wpływu wyższej wilgotności powietrza na przygotowywane podłoże.
W trakcie samego procesu lakierowania w warunkach zimowych podstawowe parametry, o prawidłowość których powinniśmy zadbać, to temperatura, wilgotność i odpowiednia wentylacja.
Temperatura w pomieszczeniu powinna być utrzymana w zakresie od 20 do 25oC. Mowa tutaj o wartości rzeczywistej, a nie ustawieniach na panelu sterowania. Wilgotność powietrza nie powinna przekraczać 70%. Pomieszczenie, w którym odbywa się lakierowanie, musi być wyposażone w czynną wentylację.
Do suszenia warstw lakierów wodnych korzystamy z różnych sposobów. Może to być dysza powietrzna (np. Venturi) pojedyncza lub zestaw kilku czy kilkunastu dysz do suszenia nawet całego pojazdu. Przy lakierowaniu miejscowym najprostsze rozwiązanie to skorzystanie z suszarki do włosów, oczywiście tylko w momencie, gdy nie dysponujemy odpowiednim sprzętem. Spotykamy też systemy podgrzewające powietrze doprowadzane do pistoletu lakierniczego.
Aplikacja lakieru bezbarwnego przebiega w identyczny sposób niezależnie od rodzaju użytego lakieru bazowego.
Podsumowując, lakierowanie zimą wymaga takich samych środków ostrożności niezależnie od tego, czy korzystamy z lakierów wodorozcieńczalnych, czy konwencjonalnych.
Marek Lemiszewski
Technik lakiernictwa
Centrum Szkoleniowe Multichem Sp. z o.o.
Komentarze (0)