W 2019 roku finansowanie pojazdów przez firmy leasingowe spadło o prawie 10% r/r. Leasing osobówek odnotował 14,5-proc. spadek, a ciężarówek o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) powyżej 3,5 t – 5,5-proc. spadek. Na tym tle pozytywnie wyróżniały się samochody dostawcze, które jako jedyne w segmencie pojazdów zanotowały wzrost – o 5,1%. Zdecydowanie lepiej poradził sobie EFL, który w ubiegłym roku sfinansował lekkie pojazdy użytkowe o łącznej wartości blisko 668 mln zł, co oznacza ponadrynkową dynamikę na poziomie 16,2%.
– Zmiany fiskalne w rozliczaniu umów leasingu na samochody osobowe obowiązujące od początku 2019 roku, wdrażane przez Unię Europejską niekorzystne dla polskich firm transportowych zmiany prawne, niski wzrost gospodarczy w strefie euro – to najważniejsze czynniki, które przełożyły się na istotny spadek finansowania pojazdów przez firmy leasingowe w ubiegłym roku. W szczególności był on słabszy dla samochodów osobowych i ciężkich, natomiast lepiej poradziły sobie auta dostawcze – mówi Radosław Woźniak, prezes EFL. – Liczymy, że 2020 powinien być rokiem odbicia dla całej branży leasingowej, w tym na rynku pojazdów. Dobre perspektywy rysują się przed osobówkami i dostawczakami, natomiast wciąż pod presją unijnych zmian prawnych pozostanie sektor finansowania pojazdów ciężarowych. Nowe regulacje będą ograniczać popyt na pojazdy ciężarowe.
Dostawczaki zieloną wyspą na mapie leasingu pojazdów
Z najnowszych danych Związku Polskiego Leasingu wynika, że łączna wartość leasingu pojazdów w 2019 roku wyniosła prawie 53 mld zł, co oznacza 10-proc. spadek w porównaniu do 2018 roku. W związku ze słabszym wynikiem zmniejszył się udział pojazdów w całym rynku leasingu – z 71,6% w 2018 roku do 68,4% w 2019 roku. O 14,5% spadło finansowanie aut osobowych (z 34,3 mld zł w 2018 r. do 29,3 mld zł w 2019 r.), a o 5,5% finansowanie pojazdów ciężkich (z 18 mld zł w 2018 r. do 17 mld zł w 2019 r.). Jedyną grupą pojazdów, która zakończyła ubiegły rok na plusie, były samochody dostawcze o dmc do 3,5 t. Łączna wartość ich leasingu wyniosła 5,9 mld zł, co oznacza 5,1-proc. wzrost.
Co dziewiąte auto dostawcze jeździ w leasingu EFL
Swoją pozycję na rynku finansowania samochodów dostawczych do 3,5 t umacnia EFL. W 2019 roku wyleasingował aktywa z tej grupy o łącznej wartości 668 mln zł, czyli o ponad 16% więcej niż rok wcześniej. Dzięki dobremu wynikowi udział leasingodawcy w tym segmencie zwiększył się do 11,2% (w 2018 r. było to 10,2%).
Lepiej niż rynek EFL zakończył ubiegły rok również na rynku finansowania autobusów. Firma w 2019 roku wyleasingowała w tym segmencie aktywa o łącznej wartości 23,5 mln zł i tym samym wypracowała 8,7-proc. wzrost. W tym samym czasie rynek odnotował prawie 22-proc. spadek.
Komentarze (0)