Niska temperatura to największy wróg każdego silnika spalinowego. Jedno uruchomienie zimnego silnika przy temperaturze ok. -20oC zużywa łożyska ślizgowe bardziej niż kilkaset uruchomień przy sprzyjających warunkach. Zagrożenie dla jednostki napędowej jest tak duże, że niektórzy producenci zalecają, aby podczas dużego mrozu w ogóle jej nie uruchamiać.
Powszechnie wiadomo, że olej silnikowy w tak niskiej temperaturze jest bardzo gęsty, a czas jego dotarcia do newralgicznych punktów silnika można liczyć w dziesiątkach sekund. W skrajnych warunkach, np. podczas zbyt brutalnego traktowania zimnego silnika lub zalania oleju słabej jakości, może dojść do trwałego uszkodzenia jednostki. Pierwszym sposobem, aby zminimalizować skutki zimnych startów, jest montaż ogrzewania postojowego. To, niestety, jest bardzo kosztownym rozwiązaniem. Innym, skutecznym sposobem może być zastosowanie jednego z dwóch dodatków do oleju silnikowego, tj. dodatku do oleju silnikowego z dwusiarczkiem molibdenu (MoS2) lub Ceratec.
Dodatek do oleju z dwusiarczkiem molibdenu (nr art. 8342) zapewnia stabilną pracę i niezawodność silnika. MoS2 wytwarza na powierzchniach podlegających tarciu wysokiej jakości film olejowy, a ponadto bardzo małe cząstki (0,5 mikrona) tej substancji wnikają we wszystkie wżery i rysy, uszczelniając newralgiczne punkty silnika. Doskonałe właściwości smarne i duża odporność na ścinanie dwusiarczku molibdenu zwiększa efektywność pracy silnika. Zastosowanie tego dodatku spowoduje wydłużenie żywotności silnika, redukcję hałasu oraz zmniejszenie zużycia paliwa. Ponadto dodatek z dwusiarczkiem molibdenu redukuje zużycie silnika spowodowane suchymi startami i chwilowym brakiem smarowania, a więc idealnie sprawdza się przy niskich temperaturach otoczenia.
Ceratec jest nowoczesnym dodatkiem opartym na mikrocząsteczkach stałego modyfikatora tarcia oraz chemicznie aktywnym związku. Ceratec (nr art. 7181) oferuje wysoką stabilność cieplną i mechaniczną, zapewniając doskonałe smarowanie nawet w najtrudniejszych warunkach. Ceratec reaguje bezpośrednio z powierzchnią metalową, chroni silnik do 50.000 km (nawet, jeżeli w tym samym czasie dokonana zostanie kilkukrotna wymiana oleju zgodnie z zaleceniem producenta samochodu). Skuteczność Ceratec została sprawdzona i jest certyfikowana przez TÜV.
Inną, istotną kwestią mającą wpływ na sprawność i czystość układu zasilania jest prawidłowo rozpylone paliwo przez wtryskiwacze. Przyczynia się to do łatwiejszego uruchomienia silnika, dlatego szczególnie przed zimą warto zastosować Oczyszczacz wtryskiwaczy Diesel (nr art. 2666). Produkt wystarczy wlać do paliwa znajdującego się w zbiorniku. Jest to najprostszy, a zarazem bardzo skuteczny sposób na czyszczenie układu wtryskowego.
Niska temperatura wpływa niekorzystnie również na paliwo do silników wysokoprężnych, zaś wytrącanie się parafiny z oleju napędowego to odwieczny problem. Mało kto zdaje sobie sprawę, że zamarznięcie paliwa w przewodach może doprowadzić do zapowietrzenia układu paliwowego. To może spowodować poważne awarie układu zasilania, dlatego podczas każdego tankowania warto dodać specjalny dodatek Depresator (nr art. 8344). Zapobiega on łączeniu się kryształków parafiny w dieslu, co w miesiącach zimowych może doprowadzić do zgęstnienia oleju napędowego i zablokowania zarówno filtra paliwa, jak i przewodów paliwowych.
Bardzo często zdarza się, że w okresie zimowym zamarzają uszczelki drzwi pojazdu. Skutecznym rozwiązaniem problemu jest zabezpieczenie uszczelek drzwi, zanim temperatura spadnie poniżej 0oC. Można do tego wykorzystać specjalne preparaty do konserwacji uszczelek lub środek do czyszczenia oraz pielęgnacji kokpitu na bazie silikonu. Ten prosty zabieg skutecznie zabezpieczy uszczelki drzwi przed ich przymarznięciem. Oczywiście, podczas przygotowania samochodu do zimy nie można zapomnieć również o zamku, który może zamarznąć w niskiej temperaturze. Dobrze jest mieć w pobliżu odmrażacz do zamków. Zazwyczaj środki tego typu są łatwe i wygodne w użyciu oraz zabezpieczają zamki przed ponownym zamarznięciem.
Komentarze (0)