Grupa Schaeffler jest jednym z liderów wśród dostawców nowoczesnych technologii dla przemysłu motoryzacyjnego. Od lat rozwija konstrukcje komponentów przeznaczonych między innymi dla układu napędowego, w tym komponentów układu sterowania sprzęgłem – łożysk oporowych i elementów z nimi współpracujących.
Pierwsze łożyska oporowe sprzęgła były robione z brązu lub elementów węglowych, montowanych na żeliwnym lub wykutym czopie. Ten typ konstrukcji, rozpowszechniony na początku XX wieku, podlegał szybkiemu zużyciu i musiał być często wymieniany. Na początku lat 30. stare konstrukcje brązowo-węglowe zostały wyparte przez odporniejsze na zużycie łożyska kulkowe, ale do połowy lat 30. zmiany w wyglądzie łożysk oporowych sprzęgła były nieznaczne. Wyraźnie zmiany nastąpiły dopiero po wprowadzeniu tulei prowadzących, wymagających co prawda większych łożysk, ale zapewniających znacznie większą stabilność układu. Przez całe lata 40. i 50. zmiany w układzie sterowania sprzęgłem polegały na zmniejszaniu jego wielkości przy jednoczesnym polepszaniu wytrzymałości i sprawności. Zmian tych dokonywano poprzez stosowanie coraz lepszych smarów i nowych rodzajów materiałów uszczelniających. Poprawa tych dwóch elementów spowodowała, że czas eksploatacyjny łożysk oporowych stał się o wiele łatwiejszy do przewidzenia. Wysiłki w celu optymalizacji kosztów i gabarytów łożysk oporowych były kontynuowane w latach następnych, a w roku 1967 zgłoszono patent na samocentrujące łożysko oporowe sprzęgła, które pozwalało łożysku na dopasowanie osi rotacji względem sprężyny talerzowej sprzęgła. Ta innowacja pozwoliła na zredukowanie temperatury pracy łożyska o 25%, wydłużając jego żywotność czterokrotnie. W latach 70. plastikowe elementy nośne łożyska pozwoliły na dalszą redukcje wagi i kosztów jego produkcji. Od tego punktu nastąpił znacznie dynamiczniejszy rozwój układu sterowania sprzęgłem, poprawa jego wytrzymałości i ogólnej wydajności.
Już od wielu lat Grupa Schaeffler jest prekursorem wprowadzania nowych technologii i materiałów w układzie sterowania sprzęgłem. Od lat 70. wprowadzała technologię stosowania innowacyjnych jak na tamte czasy komponentów z tworzyw sztucznych i tłoczonych hartowanych elementów zamiast ciężkich odlewów i obrabianych elementów stalowych. W ten sposób zmniejszono średnią wagę typowego łożyska oporowego o około 50%, jednocześnie zwiększając jego żywotność ponad dwukrotnie. Innowacje nie dotyczą jedynie łożyska oporowego, ale całego układu sterowania sprzęgłem – dzięki temu Grupa Schaeffler jest w stanie produkować komponenty ściśle ze sobą współpracujące i wpływające na optymalizację funkcjonowania całego układu przeniesienia napędu. Na przykład w krytycznym obszarze styku łożyska i tulei prowadzącej Schaeffler przezwyciężył problemy związane ze smarowaniem dzięki zastosowaniu specjalnych elementów z tworzyw sztucznych i hartowanych tulei niewymagających smarowania.
Indywidualne konstrukcje tworzone na potrzeby klientów, którymi są największe koncerny samochodowe, powstają przy użyciu najnowocześniejszych elektronicznych technologii. Poprzez użycie własnego oprogramowania firma Schaeffler jest w stanie opracowywać kompleksowe modele w celu optymalizacji łożysk oporowych sprzęgła. Dopiero po elektronicznej optymalizacji produkt rozpoczyna fazę testów pod kątem m.in. zużycia i cichej pracy. Wszystko to powoduje, że od wielu lat producenci samochodów korzystają z usług Schaeffler, pozyskując zaawansowane rozwiązania techniczne dla swoich maszyn.
Komentarze (0)